Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulykker på Besseggen?


thrill

Anbefalte innlegg

Har det skjedd nokre ulykker på Besseggen i moderne tid? Med tanke på det store talet (35,000) som tek turen i året er det rart om det ikkje har gått gale nokon gong, fort for at ein av dei 35,000 stivnar av høgdeskrekk, trår feil, glir osv. Det er iallefall eitt skummelt parti på veg opp, minnest eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Besseggen er jo så brei og med store gode hyller, så selv om man faller vil man i de fleste tilfeller ikke kunne klare å falle særlig langt. Unntak finnes jo selvsagt. Folk kan jo snuble og dø på Karl Johan også.

Den største utfordringen med Besseggen er nok å lage en enda heftigere historie om hvor bratt og jævlig turen din var, enn den historien som sidemannen akkurat har fortalt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Jag har hört om en tös som för över 10 år sen tog på sig säcken efter en rast med en

så häftig manöver att hon föll baklänges och landade på en klipphylla.

Säcken räddade henne.

il C

"Tös" er jente på skånsk dialekt. Ordet skal kun tolkes positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

I følge Røde-Kors i Oppland har veldig mange blitt hentet ned fra Besseggen. De aller fleste har fått hjerte problemer (gamle folk) eller slått ned av lyn. Tordenvær på eggen er visstnok det aller farligste. Veldig mange har tatt kvelden på Besseggen pga. tordenvær... (kilde: Røde-kors) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange har tatt kvelden på Besseggen pga. tordenvær... (kilde: Røde-kors) 8)

Selv om man sjelden eller aldri får høre om beinbrudd, småskader og mindre redningsaksjoner, er det som regel alltid et avisoppslag ved fatale følger i fjellet. På bakgrunn av det stiller jeg meg sterkt tvilende til utsagnet om at "veldig mange" har omkommet på Besseggen pga. tordenvær. Men hvis du kan forsyne oss med en pålitelig kilde (ikke bare skrive : kilde Røde Kors), så hadde det vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med Morten. Jeg har jobbet i området rundt Gjende siden 1991 og jeg har ALDRI hørt om noen som har blitt rammet av lynnedslag på besseggen (det kan ikke være mange som har opplevd dette). De mest vanlige skadene er mindre skader på beina. I tillegg er det en del som går tom for krefter å må ha hjelp ned fra eggen. I tillegg er det også noen som ikke gidder å gå mer og later som at de har vondt, slik at luftambulansen kan komme å fly dem ned til Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT hevder også på sin hjemmeside at det aldri har skjedd alvorlige ulykker på Besseggen (tekst under bildet):

http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/trip.php?ac_id=4457

Regner med de da ikke kun tenker på den smaleste strekningen. Uansett, hvis veldig mange har omkommet der pga lynnedslag, tror jeg noen hadde hørt om det, som morten er inne på. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.