Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekspedisjon til Southern Alaska Range


Anbefalte innlegg

Annonse

Husk batterier til kameraet!  :pirate:

 

Blir dette til en bok? Vil kjøpe  :phone:

 

Batterier og solcelle blir det mye av, viktig å garantere at vi har strøm nok til å dokumentere MYE! :) Har sett mye på Biolite Stove, for å ha noe som produserer strøm når vi ikke har sol, men har ikke kjøpt den enda. Grunnen er at den er så liten, og den produserer for lite strøm pluss tar opp mye tid. Noen som har forslag til noe alternativt til sol? vann, vind, bålvarme...

 

Vi skal skrive ei bok, så får vi se om vi får den utgitt etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et voksende marked for e-bøker, om du skulle møte motstand i utgivelsen.

 

Vil dere oppdatere noen blogg underveis? Vil gjerne se bilder  :phone:

 

E-bok er en mulighet, vi får tenke litt på det! :)

 

Mangler så langt internett, men har med kamera, solcelle-paneler og en pad + ekstern harddisk, så det er bare noen små men dyre dupperditter som mangler før vi kunne ha gjort det. Har rett og slett ikke plass i budsjettet vårres til å kjøpe/leie det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la omverdenen ta for mye av oppmerksomheten under veis. Med mindre dere bevisst forsøker å gjøre turformidling til en karrierevei, hold dere offline og få mest mulig ut av turen og fellesskapet. Selv det å skulle dokumentere det meste med foto, kan skape stress og flytte fokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la omverdenen ta for mye av oppmerksomheten under veis. Med mindre dere bevisst forsøker å gjøre turformidling til en karrierevei, hold dere offline og få mest mulig ut av turen og fellesskapet. Selv det å skulle dokumentere det meste med foto, kan skape stress og flytte fokus.

 

Elsker å dokumentere å ta bilder fra før av å stortrives med det så bare med det nivået jeg kommer til å ha uansett er mer enn nok til formidling :)

 

Men selvsagt, vil ikke forplikte meg til mer enn det jeg har lyst til selv og kommer ikke til å gjøre det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til på turen, dette blir spennende å høre mer om!

 

Jeg er dog enig med tidligere poster, ikke tenk for mye på omverdenen, det vil nok forstyrre deler av turen. Internett i USA er ikke billig, og i skauen i Alaska kan du nok uansett glemme det. En stor papirbok til å ta notater og et digitalt kamera bør være plenty, dere kan sette sammen til bok når dere kommer hjem :)

 

Når det gjelder sponsorer er det viktig å tenke på hva dere kan tilføre sponsoren, ikke hva sponsoren kan tilføre dere. Av det lille du skriver her så ser jeg ingen grunn til at en sponsor skal gå inn med penger eller utstyr, at to unge gutter drar på tur i villmarka er ikke akkurat nytt eller unikt, så hva ønsker dere å tilføre en eventuell sponsor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til på turen, dette blir spennende å høre mer om!

 

Jeg er dog enig med tidligere poster, ikke tenk for mye på omverdenen, det vil nok forstyrre deler av turen. Internett i USA er ikke billig, og i skauen i Alaska kan du nok uansett glemme det. En stor papirbok til å ta notater og et digitalt kamera bør være plenty, dere kan sette sammen til bok når dere kommer hjem :)

 

Når det gjelder sponsorer er det viktig å tenke på hva dere kan tilføre sponsoren, ikke hva sponsoren kan tilføre dere. Av det lille du skriver her så ser jeg ingen grunn til at en sponsor skal gå inn med penger eller utstyr, at to unge gutter drar på tur i villmarka er ikke akkurat nytt eller unikt, så hva ønsker dere å tilføre en eventuell sponsor?

 

Av det lille jeg har funnet ut er internet i skauen i Alaska meget dyrt, utstyret til 6-7000kr er bare den lille utgiften da oppkoblinga koster svært mye pluss at den er såpass treg at vi kommer til å bruke veeeldig lang tid på å laste opp ett bilde eller ett par. Så det er rimelig uaktuelt iallefall.

 

Det jeg tenkte med sponsorer var kanskje å teste noe av utstyret/klær mot en anmeldelse i ettertid. Klarte nå i skrivende stund å få St-Utleie til å sponse oss med satellitt-telefon, ringeminutter og en batteripakke til en meget god pris, mot at vi gir dem bilde og video i ettertid og nevner de på vår facebook-side, så det går ann :)

 

Å skrive dagbok fra turen var noe vi planla helt fra starten av, så fult mulig det kan bli til ei bok etterpå + artikler i noe tidsskriv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det lille jeg har funnet ut er internet i skauen i Alaska meget dyrt, utstyret til 6-7000kr er bare den lille utgiften da oppkoblinga koster svært mye pluss at den er såpass treg at vi kommer til å bruke veeeldig lang tid på å laste opp ett bilde eller ett par. Så det er rimelig uaktuelt iallefall.

 

Det jeg tenkte med sponsorer var kanskje å teste noe av utstyret/klær mot en anmeldelse i ettertid. Klarte nå i skrivende stund å få St-Utleie til å sponse oss med satellitt-telefon, ringeminutter og en batteripakke til en meget god pris, mot at vi gir dem bilde og video i ettertid og nevner de på vår facebook-side, så det går ann :)

 

Å skrive dagbok fra turen var noe vi planla helt fra starten av, så fult mulig det kan bli til ei bok etterpå + artikler i noe tidsskriv. :)

 

Stive priser er ingen overraskelse dessverre, USA er et tilnærmet U-land i forhold til Norge når det kommer til internettilgang.

 

Et sponsorat skal være en "win-win", dere får noe og sponsor får noe, og det dere tilbyr enhver sponsor er jo publisitet, slik som dere har fått til med satelitt-telefonen. Her mener jeg dere kan gjøre mye mer, og dere sannsynligvis gjøre mye mer for å tiltrekke sponsorer. Et kjent navn (Lars Monsen) eller en unik setting (Villmarksjenta, Til Nordpolen om sommeren) er jo det som tiltrekker seg sponsorer, så hva er det dere gjør som kan gi synlighet? Verken en Facebook side eller en tråd på Fjellforum.no kan sies å være spesielt effektive alene, og dere har ingen plan på hvordan dere vil formidle eller skape mer synlighet/blest. Hva med å sjekke opp et par ting; er det noen forlag som kunne vært interessert i å publisere en dagbok om turen? Hvis dere er noenlunde solide fotografer, kanskje utstyrsleverandører kunne sponset noe utstyr mot noen solide promosjonsbilder/videoer (jeg antar dette er vinkelen dere tar med satelitt-telefonen)? Hva med å opprette en egen webside (glem Facebook) og ha en webredaktør som kan oppdatere siden daglig (lokasjon, historier, osv) basert på telefonsamtaler/tekstmeldinger fra dere? Om ikke bok, hva med videodagbok/friluftsfilm som kan utgis på DVD i etterkant?

 

Jeg bare skyter ut noen ideer, poenget mitt er at jeg mener dere bør ha en mer helhetlig plan for hvordan turen deres gir muligheter for en sponsor. Dere leter ikke etter 1000 kroner til russebussen, dere er ute etter solide sponsorater som kan hjelpe med utstyr i en potensielt farlig ekspedisjon, men dere fremstår (slik jeg oppfatter det) uten en helhetlig plan på markedssiden. Dere har ingen forlag bak dere, ingen villmarksblader eller nettsider, kun et ønske om å få til noe i etterkant.

 

Nå er det ikke meningen å fremstå veldig negativ her, jeg er overbevist om at dere får en "trip of a lifetime", en drømmetur som kommer til å sitte i minnet resten av livet, jeg prøver bare å sette forventningene der de bør være når det gjelder den ene tingen det virker som dere ikke har tenkt noe særlig gjennom, nemlig sponsorer. De aller fleste utstyrsleverandører får slike forespørsler flere ganger hvert år, og de kan selvfølgelig ikke støtte alle. Da må de prioritere, og dere må se hva dere kan gjøre for å havne så langt oppe på den prioriteringslista som mulig.

 

Btw, håper dere publiserer full utstyrsliste når dere drar, det hadde vært interessant å se uansett om det er sponset eller ikke :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant det du sier her Mountain Top, bra du setter litt lys på det. Har ingen erfaring fra før når det gjelder plan for markedssiden, har ingen plan for det heller, kun ett ønske om å få til noe i etterkant som du sier. Er vant til å dra på tur uten å si ett pip til noen, så en facebook-side + en sponsor er ett langt skritt for min del føles det ut som! Er heller ikke helt overbevist om at turen vår er noe som sponsorer kommer til å hive seg på da det virker som de konsentrerer seg om å sponse Norge på langs, sydpolen-ekspedisjoner eller noe lignende. Altså vi har egentlig ikke ett stort bestemt a til b mål, og har aldri ønsket å ha det heller, kun massevis av ideer som vi velger ut av når vi kommer dit alt ettersom.

 

Men vi er ganske så solide fotografer, så promosjonsbilder/videoer er jo aktuelt, sitter å legger opp ei liste over potensielle sponsorer som jeg kan sende en mail til. Tar gjerne imot ideer, så får vi se hva de siste 5 ukene før avreise bringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere utstyret dere føler dere trenger for turen? I så fall ville jeg ikke brukt mye krefter på det hele. For all del, send gjerne noen mail, det er jo selvfølgelig ikke umulig at noe kan dukke opp, men jeg vil tro dere har mye å forberede uansett :) Tror det blir mer stress hvis dere må inn i den verden, i hvert fall så tett opp til avreise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Å så ifra litt promotering til noen spørsmål. Selv om vi begge er vante med friluft har vi svært mye erfaring å hente. Har aldri vært ute i skogen, så avsidesliggende, så lenge, så farlig samtidelig!

 

Noen med erfaring fra Alaska som kan svare litt om noen av disse spørsmålene?

1: Forsikring, har fått endel "nja" på spørsmål fra forsikringselskaper om de dekker søk og redning i Alaska, hvordan har du/dere gjort det?

2: Skal fly inn i området med ett sjøfly. Har skrevet mail til flere selskaper og fått pris på 2 personer og opp mot 400kg utstyr. Noen som har noen selskaper å anbefale?

3: Sponsor, har opprettet en facebook-side i ett håp om å få skaffet sponsorer av noe slag (vi har svært lite penger å rutte med), men er usikker på framgangsmetode. Av de jeg har kontaktet så langt pr mail har jeg ikke fått respons fra.

Nu har jag inte varit i just de södra delarna av Alaska Range, dock i de centrala kring Denali för några år sedan samt i St. Elias/Wrangell som ligger mer åt sydöst nu senast förra året. Om jag förstått rätt så har ni siktat in er på området kring Lake Clark och Mt. Redoubt? Den senare vulkanen hade förvrigt utbrott samtidgt (apr/maj 2009) som vi var där så området är inte helt stabilt. Även vädret dit ni ska åka lär vara av den uddare varianten, så var beredda på mycket regn. Annars är det en mycket intressant del ni valt, som du säger finns inga vägar i närheten och området är långt ifrån lika besökt som de centralare delarna av massivet.

1. Nu är jag dock klättrare och vi brukar använda oss av Svenska Klätterförbundets försäkring som bl.a. omfattar räddning, eftersök upp till berg på 6000m. Gäller i hela världen, även om ni inte planerar klättra så kolla med norska förbundet om de har en liknande. Sen finns det även amerikanska privata försäkringar att teckna, kolla med AMH i Anchorage om tips. Kan köpas på plats där.

2. Finns många duktiga piloter i Alaska och nästan lika många flygbolag som är villiga att flyga ut er. På rak arm känner jag till Rusts och Trail Ridge som har bas i Anchorage och då ni ska ganska nära kan ni säkert förhandla ned priset. Kolla även med andra operatörer som inte har bas i ANC då många ändå måste titt som tätt åka dit för diverse planfix. Kan varmt rekommendera piloten Paul Claus på UTL (ultima thule lodge) samt Denali piloten Paul Roderick på Talkeetna Airtaxi.

3. Att vara sponsrad har ju både fördelar och nackdelar, mest det senare enligt mig själv. Bara tanken att göra min passion för berg, klättring och snö till ett komersielliserat "äventyrar"-yrke skrämmer mig. Om man inte har som mål att vilja bli en i mängden av motivationsföreläsare bör du hålla dig till sponsorer som ger rabatt på utrustning mer än reda pengar och kontrakt. Nu senast till vår klätterexpedition till Alaska/Yukon var vi indirekt sponsrade av The North Face och Petzl, både med cash och utrustning. Dealen var att vi skulle ge filmmaterial och bilder, så långt tycker jag helt klart det är värt det. Hugg inte på första bästa och lova inte upp er på massa "efterexpeditionsarrangemang" om ni inte vill just detta. Vi fick även support (kraftigt nedsatta priser) av Dynafit utan motkrav vilket jag gillar!! Ring runt till utrustningsföretag ni tycker är bra och sälj in iden på det ni ska göra.

Hoppas ni får en grym resa och se till att njuta av varje sekund. Om du vill få lite inspiration kan du kolla på vår teaser/kortfilm från Alaska och Yukon förra året här:

http://expeditionyukon.wordpress.com/2014/03/22/en-liten-videouppdatering/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 1 år senere...

Dette var jamen litt av en tur, selvom tråden har noen år på baken. Holder selv på å planlegge tur med turkompisen, men til Canada. Veldig bra råd med sponsor, vi driver å leter nå. Tror vi skal legge en plan for hva vi kan tilby sponsor (det er jo ganske åpenlyst hva vi vil ha fra dem). Jeg er nettop ferdigutdanna journalist, så tenker også å trekke litt på muligheter for artikler. De kan jo avtales på forhånd, og da kan sponsor også få litt mere publisitet. Tenker de opplagte villmarks/sportsmagasiner og kanskje reisetillegg?

Endret av fjellgjengeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en av de som ofte for forespørsler fra tur hungrende journalister, vil jeg anbefale deg å ha en avtale med et publiserings-medie på plass, innen du søker sponsor.

Du aner ikke hvor mange "freelance" journalister som forsøker å skaffe seg en "billig tur", ved å tilbyde artikler. Artikler har ingen verdi hvis ikke de blir publisert, og da i de riktige kanaler for sponsorrens målgruppe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, RAS skrev:

Som en av de som ofte for forespørsler fra tur hungrende journalister, vil jeg anbefale deg å ha en avtale med et publiserings-medie på plass, innen du søker sponsor.

Du aner ikke hvor mange "freelance" journalister som forsøker å skaffe seg en "billig tur", ved å tilbyde artikler. Artikler har ingen verdi hvis ikke de blir publisert, og da i de riktige kanaler for sponsorrens målgruppe...

Ja, jeg tenker mettop det og. Nå er jeg jo også utdannet journalist, og har litt erfaring selvom jeg er ny, så jeg vet at det er et tøft marked jeg begir meg inn på. Ofte er det jo også freelance "journalister" som vil tilby historiene, og da er det ikke alltid kvalitet holder mål, hvis ikke man har historien for øye, men bare vil på tur billigst mulig.  Så jo, det gjelder å finne rett vinkel, ta kontakt til kilder og bruke tid på å få en bra historie mens man er ute, slik at det holder mål. Går det ikke å få hverken spons eller skrivejobb, må vi utsette turen og spare opp selv, sånn er det jo. Men det er jo stas å dra når man kan, her i tjueårene blir det fort endring på livet og frihetsgraden med barn og jobb og alt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.