Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra greier!!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nylig dro jeg med noen gjester fra England på befaring i Norge. Har vel aldri vært no fjellets kar pga, min familie har stort sett vært ved sjø og båt. Vel bortsett fra noen turer på påske fjellet om vinteren. Men som sagt fant ut at jeg måtte vise min engelske gjest litt fjell. Fra Oslo havna vi ettervært i Beitostølen, som virka ganske nærme. Men etter kjørt gjennom "sentrum" i Beito. Og et lite stykke mot Bygdin. (hadde leid hytte på Haugseter, bra sted!)..... mista jeg helt pusten. Følte fysisk hvor vakkert og fint alt var. Pusten ble tung og hjertet var i halsen! Har aldri vært mer stollt av å være norsk, og samtidig ufattelig takknemmelig for den muligheten jeg har for å se alt dette. Vi bor uten tvil i et av verdens vakreste land, dette er viktig å vite!! :wink:

Så er er eller mindre fjell frellst, om noe heter det. Og syns dette var et bra sted for her får jeg svar på mange spørsmål. Men har noen fler!

Har planer om turer alt fra hytte til hytte. Men foretrekker telt for opplevelsen + at jeg kan spare penger til utstyr i stedenfor leie hytte! :) Men legger opp til mest telting. Så det jeg lurer på er:

Skotøy

Har militærstøvler i god stand fra forsvaret, duger disse eller må/burde jeg invistere i noe annet? Har plass til extra såle der og gode sokker.

Varme/kokemuligheter

Har et trangia stormkjøkken, men har sikla litt på disse multifuel sakene. Virker som de kan benyttes til oppvarming av telt osv? Er dette en oppgradering man burde vurdere?

Regntøy/vindtette klær

Her hadde jeg regna med jeg trengte Gore Tex til 4000kr. Men lest at det meste duger. Så går nå heller for en OK regnbukse. Har en Gore Tex jakke fra snowboarding (Helly Hansen, noe tykk for sommer kanskje, men den er forbi nå!) og planer om å bare skaffe en felt bukse til vandring når det ikke er regn.

Så av disse 3 tingene hva burde jeg satse først på ut fra det jeg har? Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skotøy

Har militærstøvler i god stand fra forsvaret, duger disse eller må/burde jeg invistere i noe annet? Har plass til extra såle der og gode sokker.

Min personlige mening er at det er en skikkelig møkkasko! Alt for myk i sålen, ikke gir den noe god støtte, & den er vanskelig å impregnere slik at den holder tett en hel dag! Sats på en ny sko!

Varme/kokemuligheter

Har et trangia stormkjøkken, men har sikla litt på disse multifuel sakene. Virker som de kan benyttes til oppvarming av telt osv? Er dette en oppgradering man burde vurdere?

Det lages egen multifuel til å sette inn i trangia, Optimus Nova selges i en utgavse som er fixet litt på slik at den passer i trangia, selges i velassorterte sportsbutikker til ca 1398,-

Regntøy/vindtette klær

Her hadde jeg regna med jeg trengte Gore Tex til 4000kr. Men lest at det meste duger. Så går nå heller for en OK regnbukse. Har en Gore Tex jakke fra snowboarding (Helly Hansen, noe tykk for sommer kanskje, men den er forbi nå!) og planer om å bare skaffe en felt bukse til vandring når det ikke er regn.

Ville ha kjøpt en lett & tett bukse, i tillegg til en M98 eller feltbukse. LoweAlpine har flere gode, bl.a. Rush/Adrenaline

Ville ha satse på sko først, så bukse. Brenner til slutt! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Skotøy

Har militærstøvler i god stand fra forsvaret, duger disse eller må/burde jeg invistere i noe annet? Har plass til extra såle der og gode sokker

.

Det er riktig at sålen er myk, og at den ikke holder vannet ute, men den er bedre på glatt fjell enn mange andre sko jeg har forsøkt.

Det blir et valg mellom å gå tørr på bena, eller være usikker på om du henger på vått og glatt berg.

Men, sålen går ut på dato. Jeg har personlig erfaring med en del som har gått sålen av seg. Sjekk sålen før turen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et valg mellom å gå tørr på bena, eller være usikker på om du henger på vått og glatt berg.

Sko med Vibrams såle "mountain goat" henger svært bra når det er skikkelig glatt, eks vått berg, søle osv... Bl.a Trezeta bruker denne sålen i en del fjellsko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok, mange takk for inputningen! :wink:

Men blir nok en liten stund før det blir snakk om å kjøpe noe. Og er passe utolmodig så blir nok tur før støvler blir kjøpt. Og det blir nok ikke store ekspedisjonen siden vi begge er grønne til fjells og har lite utstyr. (Om det er redningsaksjon i Jotunheimen til helga er det meg! ;) )

Så vi har bestemt oss for å leie hytte for å ha en base, og gå på toppturer på max 3 til 5 timer. Overlever våte sko om jeg bare får de tørre til dagen etter. Teltet har vært 4 ganger på Roskilde festivalen, så må nok ta en sjekk på det og handle litt utstyr før det blir snakk om telttur.

-Bjørn Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En kjapp kommentar til martin_meling.

Jeg kjøpte Trezeta sko for 8-9 måneder siden.

De er, etter min mening, farlig glatte, og har ikke holdt noe særlig lenge.

Jeg er på jakt etter nye sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp kommentar til martin_meling.

Jeg kjøpte Trezeta sko for 8-9 måneder siden.

De er, etter min mening, farlig glatte, og har ikke holdt noe særlig lenge.

Jeg er på jakt etter nye sko.

Hvilken modell har du kjøpt? Finnes en del forskjellige modeller, har prøvd flere av dem selv - de som etter min mening griper absolutt best er de med Vibrams MountainGoat såle. Husk på at de aller fleste fjellsko-merker ikke produserer sålen selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.