Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgeturer med base i Stavanger


Thomas E

Anbefalte innlegg

Hei! Er forholdsvis ny i Stavangerområdet tilflyttet litt lenger sørifra og lurer på hvor jeg kan ta med meg teltet på tur i området her? Jeg har så vidt vandret og sett litt på Sirdalsområdene, men kunne gjerne også hatt tips på om det finnes noe mer turer i skog og ikke bare turer i fjell her i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Er forholdsvis ny i Stavangerområdet tilflyttet litt lenger sørifra og lurer på hvor jeg kan ta med meg teltet på tur i området her? Jeg har så vidt vandret og sett litt på Sirdalsområdene, men kunne gjerne også hatt tips på om det finnes noe mer turer i skog og ikke bare turer i fjell her i området.

På flate Jæren er all skog planteskog. Og over 6-700 moh er det stort sett bart.

Det gir ikke mange muligheter for langturer, men gir rom for et par til 3-4 overnattinger på samme tur.

I Madlands heia, og opp mot Brekkå vil det antakelig være mulig å gå noen dager og ligge nede i skogen. Men det betyr at turen uansett går over bare høyder.

Eller blir det turer inn en dal, og over til nabodalen. Som F.eks fra Fidjadalen og over til Røssdalen.

I vårt område er det vanlig med turer i heia, over tregrensen, og da mellom hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg skog? Finnes det noen større områder i Bjerkreim? Har lyst å finne noen områder å utforske på egen hånd med hengekøye ;)

 

Madland som Rejohn sier bør være et alternativ. For en fredag - lørdag i køye er det også fin skog mellom Bynuten og Selvikstakken. Er et naturreservat litt øst for toppene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg skog? Finnes det noen større områder i Bjerkreim? Har lyst å finne noen områder å utforske på egen hånd med hengekøye ;)

Det er, som sagt planteskog, og da sitgagran eller liknende, og om det finnes i Bjerkreim, er jeg ikke sikker på.

Du kan sjekke fottur.net for turer i det området.

(Jeg tror jeg hadde satset på Madland Brekkå området i første omgang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på jakt etter skog så kan du prøve deg i området øst for Sirdalsvatnet. Kjør til Tonstad og ta RV42 sørover og østover. Her er det ganske mye skog.

Området Haughom, Øksendal, Gyland, Kvinlog, Knaben og områdene litt lenger sør og østover mot Evje. 

Skog i massevis, men her vest er det som tidligere nevnt, lite skog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør sørover mot Lyngdal, Flekkefjord og Kvinesdal. Masse skogsområder der!

 

Det er også masse skog rundt Prekestolen og der skal det være spennende muligheter for både fiske og hengekøye. Ferga går fra Stavanger til Jørpeland!

 

http://ut.no/kart?zoom=13&lat=59.02673164019466&lng=6.182041168212891

 

Se alle vannene og grøntarealet her :-)

 

http://www.preikestolen-nasjonalpark.no/nor/Bildegalleri/Landskap/Gammel-loevskog-ved-Svortingsvatnet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.