Gå til innhold
Kjell Iver

Du ser en bjørn - ville du varslet?

Varslet om bjørn  

61 stemmer

1. 1. Du observerer en bjørn fra bilen - hva ville du gjort?

• Kanskje tatt bilde av sporene og ellers holdt opplevelsen mest for meg selv
      28
    • Tatt bilde av sporene og fortalt om det, men ikke fortalt hvor det var
      27
    • Tatt bilde av sporene og varslet myndighetene/politi
      6

Varslet om bjørn  

61 stemmer

1. 1. Du observerer en bjørn fra bilen - hva ville du gjort?

• Kanskje tatt bilde av sporene og ellers holdt opplevelsen mest for meg selv
      28
    • Tatt bilde av sporene og fortalt om det, men ikke fortalt hvor det var
      27
    • Tatt bilde av sporene og varslet myndighetene/politi
      6

Anbefalte innlegg

Tror det kommer an på hvem du spør og hvor de står i rovdyrdebatten. Det kan være en brannfakkel du har kastet, men den vil jo bare skape liv her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til Trådstarter:

Jeg tror jeg ville tatt bilde av sporene og fortalt om det, og fortalt omtrent hvor de var, men ikke varslet politi/myndighetene. Altså, mest alternativ 2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varsle noen, nei.

Nå har jeg aldri hatt den gleden av å møte bjørn i naturen,

men har hatt tre møter med jerv som bare skyldes flaks og tilfeldigheter.

Men de har satt varige og gode  minner.

OT: Leser for øyeblikket om Alfred Russel Wallace. Engelsk zoolog på 18-hundretallet og viktig bidragsyter til evolusjonsteorien.

Han møtte på den svarte jaguaren i Brasils regnskog. Håper jeg får et tilsvarende magisk møte med en norsk bjørn en gang !

Mens jeg ruslet avgårde kom et beksvart dyr ut av skogen, bare tjue meter foran meg. Jeg ble så overrasket at jeg først ikke forsto hva det var. Da det langsomt

beveget seg videre, og hele kroppen og den bøyde halen ble fullt synlig midt på stien, så jeg det var en flott, svart jaguar. Jeg hevet geværet automatisk, men

kom til å tenke på at det bare var småkalibret ammunisjon i begge løp. Jeg ville bare ha hisset den opp, ikke drept den, så jeg ble i stedet stående stille og stirre.

Midt ute på stien snudde han seg, stod stille et øyeblikk og stirret tilbake. Men han hadde nok annet på programmet, for han fortsatte videre vekk fra meg,

og forsvant inn i buskaset. Da jeg gikk nærmere, hørte jeg smådyr løpe og fugler flakse, vekk fra sin fryktede fiende.

Møtet gjorde meg tilfreds. Jeg ble alt for overrasket og alt for imponert til å føle frykt. Jeg hadde til slutt fått et glimt av den skjeldneste varianten av det mektigste,

og det farligste dyr på det amerikanske kontinentet.

Det er mange som går et langt liv i fjellet uten å se en jerv, så du bør føle deg privilegert. Enten har du gått mye i jerveterreng eller så bør du vurdere å begynne å spille Lotto.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.