Gå til innhold
  • Bli medlem

Du ser en bjørn - ville du varslet?


Kjell Iver

Varslet om bjørn  

62 stemmer

  1. 1. Du observerer en bjørn fra bilen - hva ville du gjort?

    • Kanskje tatt bilde av sporene og ellers holdt opplevelsen mest for meg selv
      28
    • Tatt bilde av sporene og fortalt om det, men ikke fortalt hvor det var
      27
    • Tatt bilde av sporene og varslet myndighetene/politi
      7


Anbefalte innlegg

Minner om at diskusjon vedr.moderering som er foretatt ikke skal forekomme i tråder. Pm til moderator/admin eller i egnet tråd om moderering er en fin ting.

Mvh Hege/moderator

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere av innleggene i denne tråden er forøvrig utskilt i en egen tråd da de er off-topic ift trådstarters spørsmål , og flere bør/ skal skilles ut om jeg bare får taket på denne teknikken ;-)

Mvh Hege/moderator

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at 90% faktisk ikke ville varslet i fra - det syns jeg er veldig bra. Det kan jo være lurt å ha i bakhodet om man kommer over et rovdyr i sitt rette element og står der med mobilen.

 

Ble skutt fra helikopter - tragisk endeligt for et flott dyr. http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article7334621.ece

 

 

 

bj_rn_5442581a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varsler ingen. Når jeg er på tur og møter bjørn, (noe jeg har vært heldig å oppleve et par ganger) er jeg bare takknemlig for opplevelsen. Jeg forteller om det til familie og venner når jeg snakker om turen i etterkant, men det er det hele. Hadde jeg kommet på en bjørn som er i ferd med å innta et måltid sau, hadde nok viltnemda fått beskjed vil jeg tro. Ellers må bamse få lov til å vandre rundt og drive sitt virke som alle andre.

Sent from my GT-S6500 using Tapatalk 2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å gi beskjed til fylkesmann/SNO osv. Det er klare føringer i det rovdyrforliket som ble gjort i Stortinget i forrige periode. For at forvaltningen skal kunne ta riktige beslutninger, er det behov for at de har så god kunnskap som mulig. En observasjon av enda en bjørn i Østerdalsområdet, kan faktisk bidra til at det tas ut et dyr der (hvor det er "mange" fra før) i stedet for i et område hvor det ikke er registrert dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjell Iver:

Jeg leste artikkelen du linket til hos Helgeland Arbeiderblad. Ble bjørnen virkelig skutt etter kun å ha tatt en simle? Tar det for gitt at dette var tamrein. Vet du noe mer enn det som er gjengitt i HA?

Dersom artikkelen er korrekt iht. fakta synes det meg likevel å være et tynt grunnlag for skyting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest igjennom tråden så sitter jeg igjen med inntrykket:

Melding om observasjon av bjørn = Iverksetting av bjørnejakt = død bjørn...

 

Er det virkelig sånn?

Nei, det er jo ikke det.

 

Melding om observasjon av bjørn = Noen få ganger iverksetting av bjørnejakt = noen ganger død bjørn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde

1: Tatt så mange bilder som jeg bare kunne dersom det var mulig

2: Registrert observasjonen på www.artsobservasjoner.no, men huket av for "skjul observasjonen". Da hadde opplysningene kun vært tilgjengelig for en engere krets, og hadde neppe blitt fanget opp med en gang, så risikoen for at eventuelle jaktlag hadde fått "real time" info ville vært minimal.

Registreringen gjør jeg for at utbredelsen av arten blir bedre kartlagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pinsen drar jeg inn i Vassfaret noen dager, en tur jeg har tatt hver vår de siste årene. Tidlig i mai fjor så jeg flere steder helt ferske spor og en del opprevne gamle stubber og stokker etter bamsen. Att jeg ikke skulle fortelle dette til andre blir litt søkt for meg.

Hadde jeg sett dyret,  og særlig dersom det hadde vært på kortere avstand ville jeg helt klart meldt i fra da dette kunne vært et tegn på at dyret oppførte seg unormalt. Rovdyr hører/ser/lukter mennesker lenge før oss og dersom de da ikke umiddelbart stikker av er det et faresignal. Om de har små eller har felt et bytte stiller det seg selvfølgelig anderledes.

 

Jeg kan ikke se at denne tråden har kommet med noen nyheter som skulle endre min holdning til varsling, snarere er jeg mer forundret over at admin går inn underveis og legger føringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjell Iver:

Jeg leste artikkelen du linket til hos Helgeland Arbeiderblad. Ble bjørnen virkelig skutt etter kun å ha tatt en simle?

Utrolig tynnt grunnlag ja.

Man antar at kanskje det samme bjørnen som tok noen sauer i fjor i Velfjord, men man har ingen bevis for at så er tilfelle. Det vil vi få svar på om noen måneder.

http://www.banett.no/nyheter/article9618681.ece

 

Jeg kan ikke se at denne tråden har kommet med noen nyheter som skulle endre min holdning til varsling, snarere er jeg mer forundret over at admin går inn underveis og legger føringer.

Hensikten med min førstepost her er at vi er bevisste på hva vi legger ut på facebook, varsler eller whatever. Ei dame er så heldig (sier hun vel også selv) og ser en bjørn fra bilen og varsler. Noen dager etterpå er den skutt.  Hadde det vært jeg som hadde varslet hadde jeg fått dårlig samvittighet tror jeg.

 

Det er jammen meg bra grisgrendte strøk det er snakk om dette i og ved Lomsdal Visten Nasjonalpark - langt mellom folk - og svært god plass til denne bjørnen.

 

Jeg mener at en slik skadefelling kun basert på antagelser blir helt feil. Som admin deltar jeg i debatten som alle andre - min mening teller ikke noe mer enn noen andres - om det var det du siktet til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteinnlegget synes jeg er helt greit og godt egnet til å skape en interessant debatt.

Å komme inn senere i tråden og klart flagge sine holdninger som i sin tur legger bånd på den frie meningsutvekslingen ser jeg på som mindre bra.

 

At dette temaet også har en lei tendens til å skape opphetet ordveksling taler også for at admin kan ha behov for å hold seg mer nøytral dersom det skulle bli behov for å gripe inn i en batalje med tyngde og troverdighet.

Som arbeidsgiver har jeg mange ganger sett at det er bedre å holde oversikten fra midtbanen enn å gå opp i feltet og delta i de verste taklingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har for flere år siden sett en bjørn i Femundsmarka i et år det var rein på vinterbeite. Dette var i påsken. Vi var redd for at et varsel skulle bety bjørnens ende og har derfor valgt å ikke varsle myndighetene eller lokale personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bjørnen har bare tatt en brøkdel av antall rein som toget på nordlandsbanen tar hvert år.

Når begynner SNO å skyte på lokomotivet ??

Kanskje når det blir gitt fellingstillatelse? SNO er et redskap for forvaltningen, og utfører fellinger på vegne av denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtte på en bjørn i fjor våres, varslet jeg? Nei. Hvorfor? Fordi jeg mener rovdyr er en del av faunaen vår som tar ut de svake og syke dyra..stort sett. Og ikke kom med argumenter som; hva om de flyr rundt husveggene dine. Svar; jeg bor langt til skogs så det er vel nesten det de gjør. Og når det kommer til sau.... de bøndene bør begynne med vilt gjerde og gjeter slik de gjorde i sør norge for 50år siden. Noe de fremdeles gjør i nordnorge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette temaet også har en lei tendens til å skape opphetet ordveksling taler også for at admin kan ha behov for å hold seg mer nøytral dersom det skulle bli behov for å gripe inn i en batalje med tyngde og troverdighet.

Er enig med deg - og innser at du har rett.  Selv om jeg ikke har moderert i denne tråden så er det et omtåelig tema med steile fronter der jeg som admin kan komme i en dobbeltrolle.

 

Hele saken er tragisk - det skal bli veldig spennende å følge utviklingen - om det virkelig var "den rette" bjørnen de skjøt - skal oppdatere når jeg vet noe mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare registrert på rovdata.no etter en tid om det var i villmarka jeg fikk bivånet en bjørn på trygg avstand. Nært tettbygd strøk ville jeg nok varslet viltnemda.

Hender det ikke at dyr skytes med bedøvelsessprøyter og fraktes bort i helikopter, eller er det forbeholdt isbjørner? Ville håpt det ble utfallet om jeg gikk på bjørn i Bymarka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Og når det kommer til sau.... de bøndene bør begynne med vilt gjerde og gjeter slik de gjorde i sør norge for 50år siden. Noe de fremdeles gjør i nordnorge.

 

 

Jeg er helt enig med deg. Dette ville være bra på flere måter. Det ville også skape flere arbeidsplasser i distriktene.

Problemet er om vi som forbrukere er villige til å ta kostnaden her vi sitter i billige klær produsert av barnearbeidere?

 

Jeg tror det økonomisk vil være et høyest risikabelt prosjekt å investere i gjerder.

Et virkemiddel kunne være at staten sluttet å utbetale erstatning og heller brukte pengene på støtte til gjerde og gjetere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Dette ville være bra på flere måter. Det ville også skape flere arbeidsplasser i distriktene.

Problemet er om vi som forbrukere er villige til å ta kostnaden her vi sitter i billige klær produsert av barnearbeidere?

Jeg tror det økonomisk vil være et høyest risikabelt prosjekt å investere i gjerder.

Et virkemiddel kunne være at staten sluttet å utbetale erstatning og heller brukte pengene på støtte til gjerde og gjetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.