Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda frem og tilbake på ski, forslag?


Anbefalte innlegg

Hei, tenker å dra på langtur over vidda frem og tilbake med ski og pulk. Jeg bor i Stavanger og tenkte Haukeliseter - Finse tur retur. Men er denne veien veldig kupert? Jeg er ute etter lettgått uten for mye bakker siden jeg har pulk. Og er det noen som vet snøforholdene der nå? Det er minusgrader i allefall.

 

Jeg beregner godt med mat for 12 dager, men tenker turen bør gå på 10. Noen erfaringer her?

 

Hvis noen har andre turforslag på lettgått terreng over Hardangervidda så setter jeg stor pris på det. Tenkte å dra i neste uke.

 

Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Jeg gikk Haukeliseter til Finse med pulk (50 kg) i påsken. Var gode forhold da og det har vært ganske kaldt siden så bør ikke ha skjedd så mye, men kan jo endre seg fort nå framover. Har en kompis som er på tur Dyranut - Haukeli nå i helgen så kan få litt oppdateringer fra han når han er framme (i morgen).

 

Er en god stigning fra Haukeliseter opp til Mannevatn, men ellers er det stort sett greit når dette er unnagjort. Også noen gode dryge bakker fra Finnsbergvatnet og opp mot 1400 moh før nedturen med Finse, men disse er fullt ut overkommelige selv om de er tunge. Du unngår endel kupert terreng om du går via Hansbu istenfor Litlos, men sjekk isforholdene på Kvenna, kan fort begynne å gå opp der nå og det er langt til nærmeste bro om det er åpent.

 

Anbefaler å ta med langfeller noe ikke jeg gjorde.

 

Brukte selv 6 dager på Haukeliseter til Finse, men kunne greit klart det på 5 og kanskje 4 om jeg hadde hatt bra vær alle dagene.

 

http://www.fjellforum.no/topic/31439-haukeliseter-til-finse-påsken-2014/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt en rundtur ville jeg kanskje vurdert å gått Dyraut - Krekkja istenfor helt til Finse og så en litt mer østlig rute tilbake igjen for å få lettere terreng.

 

Fra Haukeli kan du også gå opp Bordalen for å unngå stigningen mot Mannevatn. Da kommer du inn i løypa ved Årmotsvatni. Kvisten er uansett fjernet nå etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo lovende ut :) Regner med det er stort sett trygt å krysse vannene da, og at den stigningen fra Haukeli opp Bordalen burde gå greit med langfeller og 40 kg pulk?

 

Skulle tro det ja, men husk at forholdene kan endre seg fort nå. Er meldt mildere til uken nå, men fremdeles nattefrost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et annet område i helgen (nær Femunden) og gikk på ski på ca 750-800 meters høyde. Tidlig på dagen hadde vi bra skare, men senere ble det ganske mye gjennomslagsføre. Dette riskerer du også. Da gjelder det å stå opp tidlig og avlegge mest mulig avstand før det blir dårlig snø.

Den østlige delen av Hardangervidda er flatere enn Haukeliseter - Finse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble ferdig i forgårs med en hard men fin tur. Hadde telt ja, men også DNT-nøkkel i tilfelle noe skulle skje. Gikk fra Haukeliseter opp til Dyranut, og deretter ned til Rjuakan. Vestvidda var jammen mye mer kupert enn jeg så for meg, og i våt tung snø med pulk, og solbrent som en kokt krabbe (var overskyet første to dager, men ble brent for det om). Jeg måtte begynne å gå på natten for å kunne fullføre. Da var det bedre glid, og slapp å bli mer solbrent. Brukte 7,5 dager totalt. Det var flott, men nå er sesongen over for langtur spør du meg. Begynte å bli overvann, og bart her og der. Takk for tipsene om at østvidda er flatere ;-) Gikk fortere der, og kunne gå over de store vannene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Woow!! Det ser helt fantastisk ud! :D Jeg skal selv gå over Hardangarvidda i slutningen af februar. Hvad synes du var den største udfordring på turen? og er der noget udstyr du særlig vil anbefale at tage med? Kanskje også små ting som er gode, og som man først erfarer når man står på vidda?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woow!! Det ser helt fantastisk ud! :D Jeg skal selv gå over Hardangarvidda i slutningen af februar. Hvad synes du var den største udfordring på turen? og er der noget udstyr du særlig vil anbefale at tage med? Kanskje også små ting som er gode, og som man først erfarer når man står på vidda?

Hei Randi: Dette er en "lett" tur. Pulken veide 55 kg. En relativt flat tur. En bratt bakke opp fra Finsbergvannet og en fra Kalhovd og opp. Går du i slutten av februar er det ikke mange mennesker. Ingen til å hjelpe deg om noe går galt. Jeg har opplevd å få problemer med primusen. Nå har jeg alltid med to komplette bensinbrennere. Svikter varmekilden har du et alvorlig problem. Om jeg skal nevne EN ting, er kanskje dette den ene. Ellers handler det om komplett utrustning. Tilstrerkkelig bensin og mat til å få noen dager ekstra, om storm gjør turen noen dager lengre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi: Dette er en "lett" tur. Pulken veide 55 kg. En relativt flat tur. En bratt bakke opp fra Finsbergvannet og en fra Kalhovd og opp. Går du i slutten av februar er det ikke mange mennesker. Ingen til å hjelpe deg om noe går galt. Jeg har opplevd å få problemer med primusen. Nå har jeg alltid med to komplette bensinbrennere. Svikter varmekilden har du et alvorlig problem. Om jeg skal nevne EN ting, er kanskje dette den ene. Ellers handler det om komplett utrustning. Tilstrerkkelig bensin og mat til å få noen dager ekstra, om storm gjør turen noen dager lengre. 

 

Hei Randi: Dette er en "lett" tur. Pulken veide 55 kg. En relativt flat tur. En bratt bakke opp fra Finsbergvannet og en fra Kalhovd og opp. Går du i slutten av februar er det ikke mange mennesker. Ingen til å hjelpe deg om noe går galt. Jeg har opplevd å få problemer med primusen. Nå har jeg alltid med to komplette bensinbrennere. Svikter varmekilden har du et alvorlig problem. Om jeg skal nevne EN ting, er kanskje dette den ene. Ellers handler det om komplett utrustning. Tilstrerkkelig bensin og mat til å få noen dager ekstra, om storm gjør turen noen dager lengre. 

En annen flat tur, riktig nok på Finnmarksvidda, men definitivt å anbefale

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi DK og velkommen til oss på Fjellforum. :-D

 

Jeg tenkte å tipse om snøplugger/snøanker til barduner, men det kan jo være at dere allerede er klar over?

For min del bruker jeg også å ha med dobbelt sett med tovede ullvotter, et lite par samt et større par utenpå. Dette gjør det enklere å få tørket vottene. I tillegg har jeg også et sett ekstra votter. 

Duntøfler inni fotposer er deilig å ha når man er leir, men ikke noe must.

 

Det kan være et tips å poste en komplett pakkliste dersom du ønsker tips. Da vil du kanskje unngå å få en rekke tips på ting du/dere allerede har.

Derfor lurt med egen tråd og pakkliste.

Regner med dere har vært på vintertur i Norge eller andre kalde steder før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var en god ide. Jeg vil opprette en egen tråd på et tidspunkt :) Jeg har vært på overnattingsture i sneen på Hovden. Til februar skal jeg gå et skirend over Hardangervidda. Har planlagt mye trening og overnatting ute innen da :wink:

 

Expedition Ammundsen?

 

Anbefaler isåfall å bli med på treningssamlingen de har. Veldig lærerikt og dere får trent i de samme omgivelsene som løpet går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at vest-vidda er mye mer kupert enn øst-vidda. Trengte langfeller i noen bakker på vest-vidda med start fra Haukeliseter. Hadde heldigvis det med. Tur-GPS er greit å ha med. Og en liten flaske brennevin ;) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.