Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan vasker dere kopper og kar?


petrol

Anbefalte innlegg

Som dere skjønner er jeg nybegynner. Har lyst til å utforske teltlivet til fjells i sommer, og driver litt fabulering og planlegging i hodet. Da kommer det store spørsmålet, hvordan gjør dere rent etter mat. Altså, kan vel tørke av mye, men ikke alt? hva gjør dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er blitt fan av å ha med en liten miniflaske med zalo som jeg bruker en gang i blandt når fettlaget er så tjukt og harskt at all verdens mose og lyng ikke klarer skrape det vekk. Skulle alt bli veldig ille kan man i tillegg varme en skvett med vann så blir det akkurat som hjemme :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 gram zalo holder lenge på en tur og en oppvaskskrubb veier ikke mye. Er ikke så fan av mose på nonstick belegg som jeg har både på stekepanna og gryta mi.

 

Ellers kan du klare deg fint uten også om du bruker frysetørket mat og tilbereder havregrøten kun med å helle over varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skuresvamper tar ikke særlig med plass. Vektløse er de også, så å si.

 

Om du ikke tar oppvasken umiddelbart etter å ha spist, så sett i hvert fall kopper og kar i vann til seinere for å unngå at matrester "gror fast".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere skjønner er jeg nybegynner. Har lyst til å utforske teltlivet til fjells i sommer, og driver litt fabulering og planlegging i hodet. Da kommer det store spørsmålet, hvordan gjør dere rent etter mat. Altså, kan vel tørke av mye, men ikke alt? hva gjør dere ?

 

Blir stort sett bare dagsturer med en og annen overnatting. Og det jeg har av kopper og kar er stort sett i rustfritt stål. Så jeg tar det med til nærmeste bekk, hiver oppi litt sand fra bekken og skurer det rent med sand, og skyller det...ferdig-ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torvmose er min favoritt, naturens egen svamp :) En skvett zalo og en liten skuresvamp veier jo ikke stort, men er strengt tatt unødvendig. Har du bål (evt mye fuel til overs) og god tid vil det funke bra å varme opp vann i kjelen/panna, om du har tørkede/fastbrente matrester. Da løsner det meste, og en runde med torvmosen i etterkant gjør pannene mer enn rene nok for turbruk. Attpåtil er torvmosen antiseptisk/bakteriedrepende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynk en oppvasksvamp i zalo og ha i frysepose du knytter igjen. Kok opp litt vann og spe med litt kaldt. Vask, skyll og lufttørk. Kom deg på tur så finner du utav det ganske raskt. Får du det ikke helt til første gang så gjør du det neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør slik som så mange andre har nevnt her. Det meste av vegetasjon som du finner kan brukes som svamp. Røsslyng, mose, granskudd, gress osv. Noe som kan skrubbe vekk matrester. I tillegg har jeg med en miniflaske med zalo som brukes som tidligere nevnt når fettlaget blir for tykt. Det er også den eneste såpen jeg har med på tur og fungerer derfor også som håndvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som mange over; lita reiseflaske med zalo. Bruker enten å ta med en halv svamp, eller en kjøkkenkost jeg har saget av skaftet på. Litt redd for å ødelegge non-sticken i panner og kjeler med mose osv. Men hvis man skyller umiddelbart etter matlaging, eventuelt heller på litt vann som får koke opp går det meste av uten skrubbing! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere skjønner er jeg nybegynner. Har lyst til å utforske teltlivet til fjells i sommer, og driver litt fabulering og planlegging i hodet. Da kommer det store spørsmålet, hvordan gjør dere rent etter mat. Altså, kan vel tørke av mye, men ikke alt? hva gjør dere ?

Overflødig fett i stekepanna tørkes vekk med en mosedott mens panna er varm og panna pakkes ned. Er det fastbrente rester i panna varmer jeg vann oppi panna og venter til restene løser seg opp. Tørkes av med mose eller gress. Bruker ikke såpe.

Samme med andre kjeler med fastbrente rester. Ordnes på et par-tre minutter, selv i kjeler uten nonstickbelegg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri med noe oppvask såpe. Jeg bruker mose, lyng og vier til oppvaskbørste. Skal en gjenstridig havregrøt gryte rengjøres river jeg opp litt torv og bruker den sandete delen av den som gryteskrubb. Ved å varme litt vann oppi først, har jeg alltid klart å få det rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri med noe oppvask såpe. Jeg bruker mose, lyng og vier til oppvaskbørste. Skal en gjenstridig havregrøt gryte rengjøres river jeg opp litt torv og bruker den sandete delen av den som gryteskrubb. Ved å varme litt vann oppi først, har jeg alltid klart å få det rent.

Og slutter du å koke havregrøt, så "møkker" du heller ikke til en kjele. :) Ellers er jeg enig med deg. Jeg bruker også korn, men jeg koker det ikke i en kjele. Jeg heller korn i en trekoppen og heller kokende vann på. Lar det stå i 5 min, da er kronet oppbløtt og kan spises. Skyller bare koppen i varmt vann og drikker kaffe etterpå, om nødvendig med litt av naturens skurebørste. Oppvask spart. :) Ellers er som andre her har nevnt granbar, furu, bresk (einer), mose, grass, siv, o.l. bra nok som skurebørster. Såpe trengs normalt ikke. For dere som bruker alu- kjeler/panner, er det også stålull med såpe (bl.a. Swift) å få kjøpt, hvis dere føler for det. Ikke det at det er så galt med en liten flaske zalo. Det er mange små plastboker som kan brukes, eks. vitamin box, o.l. Bruker en kjeler/stekepanne så ikke la maten tørke i dem, sett dem om  nødvendig i vann, til du har tid/lyst til å rengjøre det. Er du ikke i nærheten av bekk/vann, fyll på medbrakt vann og kok opp, mens du spiser. Da er bakterier drept og smuss fjernes enkelt. Ellers bør kanskje folk tenke litt på hva de drar med seg på tur. Jeg ønsker minst mulig oppvask på tur og velger mat og tilbrerdning deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar oppvasken stå på bakken og etter kun kort tid har bikkja vasket opp. Han tar jobben meget seriøst ;) Vel, ihvertfall gjør jeg det når jeg vet jeg ikke trenger kjelene mer den turen. Ellers er mose og lyng veldig effektivt. Noe mose fungerer nesten som en svamp og suger til seg fett og matrester, mens lyng, gress og de litt stivere mosetypene (heter vel egentlig lav) fungerer som skrubb om man skulle trenge det. Får det stort sett rent, men om vannet er veldig kaldt og det er endel fett i panna så varmer jeg opp vannet litt, ellerså stivner fetter med engang og det ender med at det blir en herlig gjørme av jord, mose, kvist og fett i steikepanna :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer en bål er jo ikke drivstoff noe problem, men dersom en bruker varmekilder med medbrakt så vil vel metoden med å koke løs matrester rimelig fort bli tyngre enn 4-5cl Zalo og en skuresvamp. Så det er min favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer en bål er jo ikke drivstoff noe problem, men dersom en bruker varmekilder med medbrakt så vil vel metoden med å koke løs matrester rimelig fort bli tyngre enn 4-5cl Zalo og en skuresvamp. Så det er min favoritt.

Kaldt vann og zalo fungerer også dårlig. :( Så en bør som et minimum ha oppvarmet vann, så "vinninga går nok opp i spinninga", angående vekt. Men det er ikke galt å ta med zalo, det er bare unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke kaldt vann og Zalo er noe problem. Under en forutsetning. En må ha tilgang på mye vann for å få skylt ut igjen såpa. Så noen god løsning der en camper langt fra (rennende) vann er det ikke. Nå er ikke jeg akkurat noen lettpakker, Så for min del har jeg gjerne både Zalo og nok brennstoff til å varme vann, selv om jeg altså synes det fungerer greit nok også uten oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mose med litt fin sand som man finner i bekker og vann på kaseroller . Og på stekpanna med nonstick, og tallirkenslådaen brukes det tørkepapir. Fungerer bra for meg

Du trenger heller ikke sand, hvis matrestene er oppbløtt. Da trenger du kun "naturens" skrubb. Har en plass, er en rull med tørkepapir kjekt å ha med. Men ikke nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.