Gå til innhold
  • Bli medlem

fiskestang


monsmatglad

Anbefalte innlegg

Annonse

Shimano, gjerne Beastmaster med snelle fra samme merke etter behov/lommebok. Men nå er jeg verken ekspert eller nøytral(har dette selv). 

 

Stanglengde på 7 fot i skogsterreng og opp til 11 fot på fjellet eller ved meite m/dupp.

 

Jeg er meget fornøyd med STC serien da den går rett i sekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått låne en eller annen beastmaster 5 delt med Shimano 2500 snelle. kan hende jeg hadde klart meg med en mindre snelle, men alt i alt, så fungerer det utmerket.

Men jeg lurer på om teleskopstang er tingen for meg som ikke liker å stå hele dagen på samme flekken. Det er fint å kunne ha stanga klar i sekken, og prøve et par kast når man går forbi et vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Shimano (husker ikke modell her og nå) 3 delt,1-10g, 165cm lang stang med en Shimano Symetre 500 snelle for noen år siden. Bruker som regel 0.16 eller 0.18 mono sene

Dette er den beste stang/snelle kombinasjonen jeg har hatt.

Kjøpte kort stang for å bruke i skogen, men det er faktisk denne stanga som er med på fjellturer også nå. Stanga kaster mer en langt nok og jeg ser ikke noe poeng i å kaste midtfjors da de fleste fiskene jeg tar biter på ganske nærme land uansett.

Utrolig artig stang å kjøre fisk på!

 

Med så lett stang bør man også ha en snelle i strls 500. Shimano Symetre er en knallgo snelle med jevn og fin front brems.

Tok faktisk fisken på bildet i går etter en 10-15 minutters kamp mellom fisk og fisker med snellebrems som bakgrunss musikk :D

 

 

Mener jeg betalte ca 600-700kr for stang og 1200kr for snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet en del om dette før her på forumet.

F.eks. her:

http://www.fjellforum.no/topic/30903-fiskeutsyr-til-innlandsfjellfiske-for-gr%C3%B8nnskolling/

 

Ellers så er Shimano Beast master en god stang. Den er fire eller femdelt og leveres i en hendig liten beholder som kan festes utenpå sekken

Snella kan være en Shimano eller f.eks. en  Mitchell Avocet. Mitchell har god kvalitet og en grei pris.

Kjøp ikke for stort / grovt utstyr. Husk at de fleste av oss driver med fiske som sport / hobby, ikke næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker rundt to tusen på stang og samme på snelle. har fisket ganske mye opp gjennom årene. er nok mest ørretiske den skal brukes til, men bør være slik at jeg slipper å bekymre meg for at stangen ryker hvis jeg hiver sluken ut i saltvann.

 

mons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den prisen får du greit med utstyr! Legg deg på Shimano! De har et bredt utvalg, godt utstyr, og er suvverene på service og deler!

Skitt fiske har tilbud på et sett med beastmaster stc 6'/7' slukvekt 7-21g med en Shimano Sahara 1000FE snelle!

Pris 1899,- her får du bra utstyr for en grei penge!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få slår Shimano på sneller (i hvert fall i forhold til pris). Men det er forskjell på Shimanosneller også. Jeg har tre stykker, hvorav den dyreste er en TwinPower. Forskjellen til de to billigere er betydelig - den har merkbart mykere gange og mer følsom brems, og virker i det hele tatt som en mer velbygd snelle med større presisjon i konstruksjonen.

Jeg er også glad i den lille ABU Sorön jeg har, kanskje den beste snella fra ABU jeg har prøvd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en flere-delt beastmaster 1-13g(tror jeg den er), med exage 2500 snelle. Har igjennom flere år overlevd knall og fall, og har en mang ørret på samvittigheten. Knall kombi. Lurer nå på om jeg skal gå for samme stanga med en litt høyere slukvekt etter å ha oppdaget hvor effektiv 20g sluk er på storørreten :) Vil absolutt anbefale beastmaster stengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Lawson har jo også mye gode stenger til en fin pris. Men om du også skal bruke den i saltvann så må du opp i kastevekt. Opp til 25 eller 28g, og da blir det kjedelig å fiske små ørret. Bruker selv en 7-28g til stor ørretfiske (alt under kiloen er kjedelig å få). og en 3-15g til mindre ørret. Med budsjett på 4000 for stang og snelle ville jeg kjøpt 2 stenger og 2 sneller i stedet i ditt tilfelle. f.eks: Lawson Northern lite 9' 3-15g og Shimano Exage 1000 eller 2500 til ørret fiske. Dette får du for 1298kr hos Skitt fiske.

Og Lawson Northern light 9' 15-45g med Shimano Exage 4000 til sjøfiske. Dette får du til 1348kr på Skitt Fiske.

Eventuelt kan du gå opp til Northern light 11' 15-50g når den kommer inn. Om du får den til 449.

Da kan du bruke den siste 1000 lappen på 2 ruller fireline snøre. 0.12 til ørret og 0.17 til sjøfiske. samt 2 ruller mono snøre.

 

Er ikke så mye poeng i å bruke store summer på 1 stang og 1 snelle som egentlig ikke duger noe godt til noe av ditt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo greenspirit.....Det beste jeg har prøvd...

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Milo/Green-Spirit/Milo-Green-Spirit-12-8-30g--148847-p0000080258

 

og...en ok stradicvariant...

 

http://www.xxl.no/fiske/sneller/shimano-stradic-gtm-2500-rc-fiskesnelle/p/1060868_1_style

 

Da har du samme mix som jeg. Jeg er godt fornøyd. Du lander på drøyt 4000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale å kjøpe en stang som kan deles opp i mange deler. Vi bruker mest fluestang og har i flere år kjøpt 4-delte stenger. De blir alltid med på tur. Den 2-delte stangen som vi hadde fra før, står nå bare på hytta. På tur trenger du fiskestang i kort fiskekoffert. Vi har også noen slukstenger i mange deler og en av dem pleier også å bli med på tur. Jeg tror dette er en forholdsvis kort stang i 4 eller 5 deler.

Jeg har inntrykk at av mange nordmenn bruker store og tunge sneller, det som vi anser for havfiskeutstyr, når de skal fiske ørret på fjellet. Det kan lønne seg med en lettere snelle når du skal på tur. Alt veier og med en lettere snelle og tynn linje "skjer" det litt mer når du har på fisk. Ja, det kan hende at 10-kilos ørreten ryker, men du får mer glede av de mindre ørreter du fanger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig ei hav fiskestang selv. Den er kanskje litt tynnere en en kraftig hav stang.
Jeg satte på ei ferskvannsnelle på den, og stanga kaster langt som bare det, trenger ikke betale blod pris, funker fjell:)

Men fiske stang messig er jeg godt fornøyd med Abu garcia 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Shimano Twin Power 1500 til fjellfiske og en billig Shimano ørretstang til ca kr.500.- som tar omtrent 3-15 gram sluker. Dette er utstyr jeg har brukt på mange turer og stoler på. Snella bør etter min mening ha bakbrems og kampbrems for å få bedre kontroll på ørreten. Frontbrems blir noe plundrete når det haster.

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-bakbrems/Twin-Power/Shimano-Twin-Power-CI4-1500-RA--120789-p0000052134

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Alivio/Shimano-Alivio-CX-8--240L-3-14gr-Nyhet-2012-134962-p0000066333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei 9-10 fots stang for slukvekter på 3-15 gram funker også veldig bra i sjøen (ikke til å pilke med..). Dette er så anvendelig at man klarer seg veldig lenge om man legger ulikt snøre på de to spolene. Ville valgt minst tredelt stang. Gjerne fire.

 

Dersom man aldri løfter fisken med stanga (det dummeste jeg ser), så fikser slike stenger fint fisk på 5-6-7 kg, samtidig som de er følsomme nok til at ikke det bli kjedelig å få småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt begrepsforvirring ute å går her. Havfiskeutstyr er utstyr beregnet til båtfiske i sjøen, gjerne på dypt vann. Ikke beregnet til å kaste med i det hele tatt. Å snakke om ferskvannutstyr og saltvannutstyr er forøvrig også litt lite hensiktsmessig da man kan fiske lett i sjøen og tungt i ferskvann også.

Tenk på hva utstyret skal brukes til og velg ut fra det. Bare småvann og bekker? Lett utstyr med kastevekt på f.eks. 2-3g opp til 10-15g. Store vann hvor lange kast kan trengs og tyngre sluker er aktuelt? kastevekt på opp til 20-25g. Tenk på hva du skal kaste med mer enn på størrelsen på fisken. I skogen er ei kort stang en fordel, 6-7 fot. På snaufjellet er ei lang stang bedre 9-10 fot, eller lengre. Samme i sjøen hvor du har behov for å styre sluken unna tangklaser o.l.

Snelle har bredere bruksområde enn stang. Skal du svi av 4000 får du bra utstyr nær sagt uansett hva du velger. Drit i merke, tenk på egenskapene! Kanskje ei snelle og 2 stenger kan være en ide? Legg da mer i snella enn i hver av stengene. Tenk på hva du skal bruke det til og se for deg drømmestanga. Så kontakter du en butikk med ekspertise (f.eks. villmarksbutikken)og ber om et pakketilbud med øvre prisgrense.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidvandre73 

hei. hva tenker du om å gå ned én størrelse på stangen du foreslår? så den "utelukker" små/lette sluker, noe jeg kan tenke meg (i hvertfall noen steder) å bruke iblant. mons

 

Tenker det går fint...Men greit å ha kapasitet til å kaste ei 18g jensensild r/s etter storørreten:)

 

Milo green spirit er virkelig en kanonbra stang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei. nå ser jeg etter haspelsnelle, og lurte på hva som skiller de forskjellige versjonene av denne snellen (http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Stradic/Shimano-Stradic-CI4-1000-FA--148593-p0000080001)? jeg ser jo at noen av tallene er forskjellige, men jeg er usikker på hva det faktisk betyr. 

 

mons:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett nærmere på Berkley Lightning Rod! Ei kanonbra, billig stang som jeg selv har 

brukt i flere år. Har per dags dato to stenger av denne typen, en 8' 3-15 gr og ei 11' 5-30 gr.

Fisker mest på fjellet og bruker derfor 11' mest. Stanga får du for knappe tusenlappen, så her 

er det mye stang for penga!

 

Ville lagt litt mer penger i snella enn i stanga. Syns av erfaring at det er større forskjell mellom ei

billig og dyr snelle enn mellom ei billig og dyr stang.

Fisker i dag med Shimano Aernos 2500FA og er godt fornøyd! Denne snella er ikke blant Shimanos

dyreste, men er likevel ufattelig digg å fiske med.

Twin Power og Stradic er andre Shimano-modeller som er godt testet og gjennomprøvd av sportsfiskere i massevis av år!

En annen ting som er (veldig) viktig å ha i bakhodet, er at utstyret du kjøper må være i balanse. Dvs at ei 7' stang med 

kastevekt 2-11 gr ikke går overens med ei snelle i str 4000. For lettere fiske ville jeg gått for ei 1000-snelle, for høyfjellsfiske

etter større fisk ville jeg kjøpt 2500.

 

Dersom du legger noen lapper i utstyret, får du kvalitetsutstyr uansett hva du velger av de kjente merkene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. nå ser jeg etter haspelsnelle, og lurte på hva som skiller de forskjellige versjonene av denne snellen (http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Stradic/Shimano-Stradic-CI4-1000-FA--148593-p0000080001)? jeg ser jo at noen av tallene er forskjellige, men jeg er usikker på hva det faktisk betyr. 

 

mons:)

Tallene viser størrelsen på snella. 1000 er ei ganske lett snelle. fin til lett ferskvannsfiske. 2500 er passe til vanlig sjøfiske, fjellfiske med lang stang, sjørretfiske o.l. 4000 passer til litt kraftigere sjøfiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.