Gå til innhold
  • Bli medlem

Om 2 menn med begrenset vintererfaring, læringskurve og en fin tur


Hjalmar

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjempefin rapport! Hørtes ut som dere hadde en fin tur, til tross for litt dårlig vær og sikt.

 

Er det noen broer over Rostaelva etter den ved Rostahytta? Oppe ved utoset f.eks?

Om du tenker ved Stor Rostahytta, så la jeg ikke merke til om det var en bru der. På kartet kan det se slik ut, men jeg kan ikke bekrefte det. Om du kontakter Statskog, får du garantert svar. Jeg opplevde å få en god turprat når jeg ringte. De folka har stor lokalkunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport fra Indre Troms!

Det er et fantastisk turområde, bare synd dere fikk såpass dårlig vær.

Jeg kjente meg igjen når du beskriver å gå i blinde oppover til Stor-Rosta - men vi hadde kun kompasskurs å forholde oss til.

 

At det er bra fisk i Vuoma er det ikke tvil om:

 

post-8333-0-87455200-1398974632_thumb.jp

 

post-8333-0-14043000-1398974895_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker ved Stor Rostahytta, så la jeg ikke merke til om det var en bru der. På kartet kan det se slik ut, men jeg kan ikke bekrefte det. Om du kontakter Statskog, får du garantert svar. Jeg opplevde å få en god turprat når jeg ringte. De folka har stor lokalkunnskap.

 

Jeg håper ikke de har laget bru der, å krysse Rostaelva der oppe er jo en del av moroa! En gang kom jeg meg et stykke over og stoppet opp på en stein. Jeg gled selvsagt, og falt baklengs i elva, med sekk og alt. Klissvåt karrer jeg meg opp på samme stein og reiser meg, for så å falle forover, pladask rett i elva igjen. Turkameratene holdt på å le seg i hjel, og jeg kunne i grunnen ikke annet enn å flire selv...

 

Et hjertesukk: Jeg synes det blir litt i overkant mye tilrettelegging på fjellet. Bruer over den minste bekk, og klopper og planker over myr og våte partier - det blir for strømlinjeformet og effektivt, og tar bort en del av gleden med å være på tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er bare en liten hake - slike turer gjør bare at turbasillen får stadig større tak i kroppen.

 

 

Det er ikke noe å være redd for, men det er med denne basillen som det er med alkohol og andre sterkere stoffer. Abstinensen er mye verre enn virkningen og blir du hardt angrepet så må du regne med å få ganske kraftig abstinens hvis du ikke får tilgang på tilstrekkelige mengder tur og friluftsliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å være redd for, men det er med denne basillen som det er med alkohol og andre sterkere stoffer. Abstinensen er mye verre enn virkningen og blir du hardt angrepet så må du regne med å få ganske kraftig abstinens hvis du ikke får tilgang på tilstrekkelige mengder tur og friluftsliv.

Er ikke veldig redd :-) Planlegging til neste langtur er allerede i gang. Jeg synes det er viktig med hverdagsturene - middag ute, overnatting i nærområdet, fulgekikking og "smånatur" opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur dere hadde !

Vi gikk nøyaktig samme rute for 10-12 år siden. Bare motsatt vei.

Men siden vi var fjellvante i nord og hadde med oss masse kronestykker til enhver samisk offerplass eller noe som lignet på det, var vi velsignet med et himmelsk vær fra start til mål.

Det gjelder å ta sine forholdsregler !

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.