Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye


Kvitebjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kjøpte et par 3m. pakkreimer med stålspenne på Felleskjøpet. Lange nok til å gå to ganger rundt en trestamme samt "løkke" nok til å tilpasse hengekøya til riktig høyde. Så er det bare å låse spenna. Enkelt og praktisk, og de strekker seg ikke om de blir våte. :)

Noe slikt som dette, men i passe lengde: http://gresvig.scene7.com/is/image/gresvig/720390?wid=1500&hei=1500&fit=constrain&resMode=sharp2&iccEmbed=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar... 

Gemajohn - jeg har en Hennessy hammock expedition

Det fulgte vel med to nylonreimer til å ha rundt treet? Ikke bind tauet rett rundt trestammen, det kan skade treet.

Følg instruksjonene tegnet på posen, så holder det helt fint. Alternativt søk på YouTube på hennesy lashing.

Det finnes masse andre måter som også fungerer, men Hennesys metode fungerer greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos hengekøye...

 

Jeg har aldri før hverken vurdert eller ligget i hengekøye, men da jeg så denne nye fra Amok heromdagen ble jeg plutselig litt interessert: Noen som har noen tanker om denne?

 

Bestemte meg foreløpig for å ikke bestille en riktig enda, ettersom jeg akkurat har kjøpt et lett-telt som går denne litt vel mye i næringa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med den køya, men personlig synes jeg det blir litt mye dildall.

Tror nok også vekten blir en god del høyere enn et "gathered end" hengekøye opsett

Ser også ut som om hengekøya kommer borti duken......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fulgte vel med to nylonreimer til å ha rundt treet? Ikke bind tauet rett rundt trestammen, det kan skade treet.

Følg instruksjonene tegnet på posen, så holder det helt fint. Alternativt søk på YouTube på hennesy lashing.

.

En ødelegger ikke barken, eller treet, ved å binde tauet direkte "i treet"! Bruk et "rundturn", i tilegg til første runde rundt treet, det fungerer også som en sklisikring og to runder avlaster også trykket mot bark. D.v.s. to omdreinger rundt treet. Og for dere som ikke har hemper/klips, o.l., lær noen enkle knuter. Det er uansett praktisk, både på tur i naturen og hjemmlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

For å unngå for mye ekstrautstyr kan noe sterk tau eller bedre 20 mm webbing være en bra løsning. O gjerne med 2 tørn rundt treet som tiur3 sir.

 

Jeg ville bruke en bakhand knop. Enkel å knytte, sterk og kan som en av får knop håndteres både under og etter stor belatning.

 

Hilsen Elgen

 

 

34ew3o5.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos hengekøye...

Jeg har aldri før hverken vurdert eller ligget i hengekøye, men da jeg så denne nye fra Amok heromdagen ble jeg plutselig litt interessert: Noen som har noen tanker om denne?

Bestemte meg foreløpig for å ikke bestille en riktig enda, ettersom jeg akkurat har kjøpt et lett-telt som går denne litt vel mye i næringa.

Jeg har ikke erfaring med akkurat denne, men jeg har en exped ergo hammock. Jeg har kjøpt den ettersom jeg sover på siden, er kresen på å ikke sove i bananform og hadde lyst på ei køye hvor jeg kunne bruke liggeunderlaget mitt som isolasjon i bunnen. Jeg er så langt kjempefornøyd, men har begrenset erfaring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel omtrent bare utviklerne som har erfaring med den der, siden det bare er forhåndsbestilling for tiden og de ikke har sendt ut til forhåndsbestillerene.

Har bestilt en selv da jeg syns den virket smart og komfortabel, samt at den er utviklet lokalt :) Er veldig spent på hvordan det blir å bruke den, spesielt i Femundsmarka i myggsesongen. Har underlaget som anbefales fra før, som også trakk opp. Har ikke erfaring med å sove ute i hengekøye fra før, men vet at banan-hengekøyer i alle fall ikke er noe for meg pga sovestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte et par 3m. pakkreimer med stålspenne på Felleskjøpet. Lange nok til å gå to ganger rundt en trestamme samt "løkke" nok til å tilpasse hengekøya til riktig høyde. Så er det bare å låse spenna. Enkelt og praktisk, og de strekker seg ikke om de blir våte. :)

 

post-8832-0-05543500-1400446618_thumb.jp

 

PS: Når jeg henger opp tarpen pleier jeg å lage ei bukt på ridgeline, og stikker den gjennom maljen fra undersiden. Så stikker jeg en rund pinne gjennom løkka på oversiden, slik som på bildet. Samme i andre ende av tarpen. Deretter er det enkelt å justere tarpen uten å løsne knuter. Fungerer fint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.