Gå til innhold
  • Bli medlem

TOPO-kart og installering på PC


Kikut

Anbefalte innlegg

Trenger sårt datakyndig hjelp...

 

Har en "gammel" TOPO-kart på CD over Hardangervidda. For et par år siden førte jeg det uproblematisk over på GPSen. Nå ville jeg installere det på en ny GPS og skulle installere CDen på ny PC med Windows 8. Det likte programmet "MapSource" som følger med CDen dårlig. Jeg oppdaterte til nyeste versjon på garmin.com, og dette funker. Imidlertid får jeg følgende feilmelding, se bilde under. Jeg har avinstallert og reinstallert flere ganger. Liten hjelp i den feilmeldinga der. Noen som har opplevd det samme og/eller har tips til løsning?

 

Takker for alle svar, avreise torsdag morgen.... :(

 

post-3118-0-38044700-1398803141_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordi du kjører et 64-bits operativsystem, og MapSource legger noen registry-verdier på feil sted. Jeg hadde samme feilen selv.

Jeg vet ikke hvor dreven du er med data og endring i registry, operasjonen krever eksportering av registry-nøkler og verdier.

Jeg kan sende deg oppskrift på PM, men du gjør det på egen risiko :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J er inne på noe. Har selv laget nye reg. filer. Både på 32 bit og 64 bit. De filer som lages under installasjon henviser til gale plasser og da forstår ikke dataen noe eller mer riktig... finner ikke filene som reg. fila henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje også verdt å tenke på at hvis du kombinerer BaseCamp med garmin kart fra frikart.no så har du en komplett og gratis løsning.

 

Ulempen med frikart.no sitt kart er at det ikke inneholder et Digital Elevation Model (DEM) lag.

Fordelen med frikart.no er at det inneholder mye flere stier slik at den kan produsere en mye bedre rute enn garmins egne kart. Også verdt å merke at frikart.no's kart dekker hele Norge mens garmin sine kart er i soner.

 

Det er snakk om at det kommer DEM lag til frikart "ganske snart", og da har vi virkelig en fullverdig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt... Har ikke noe med kompatibilitet eller noe. Register fila henviser til feil plass. Da finner ikke data'en ut hvor filene er og gir feilmelding...

 

Reg fila skal se omtrent slik ut:

 

Windows Registry Editor Version 5.00
 
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_891]
"ID"=hex:7b,03
"IDX"="C:\\Garmin\\FAM_891\\product.mdx"
"MDR"="C:\\Garmin\\FAM_891\\MDRMAP.img"
"TYP"="C:\\Garmin\\FAM_891\\I000037B.TYP"
 
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Garmin\MapSource\Families\FAMILY_891\1]
"Bmap"="C:\\Garmin\\FAM_891\\basemap.img"
"Loc"="C:\\Garmin\\FAM_891\\"
"Tdb"="C:\\Garmin\\FAM_891\\product.tdb"
 
 
Dette er for " Hardangervidda " på en 64 bit installasjon..
HKEY forteller strengen i regedit. Og "filene"="C:\\Garmin\\FAM_891" forteller hvor på pc'en programmet er installert..
FAM 891 forteller hvilket kart det er snakk om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok foreta en regedit, eller at du får en regfil som kjøres/legges inn.

 

Se på tidligere innlegg, hvordan den skal se ut. Du må se om "banen" på installasjonen er riktig.

Og at Reg "strengen" er riktig.

 

Er ikke vanskelig, men kan se komplisert ut. Vet heller ikke på hvilket nivå du er i data.

Når en kjører "regedit" og roter rundt i registeret. Må en jo ikke rote for mye. Da kan maskinen bli sur! ;-)

Men alt du trenger er skrevet tidligere. Med noen "lokale" tilpasninger muligens..

Det kommer an på hvor programmet installerte seg. "banen" C:\\ osv.. og at "HKEY" strengen er riktig, det kontrollerer du i regedit...

 

Åge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.