Gå til innhold
  • Bli medlem

Isbor


bellika96

Anbefalte innlegg

Hei er det noen som har erfaring med at isborret er blitt bøyd ved feste til skjærene? Mitt isbor har relativt gode skjær men det virker som de nesten ikke tar tak i isen (de står bare å spinner og det ene skjæret tar litt tak akkurat ved spissen). Derfor tenkte jeg at selve isborret kan være bøyd ved feste til skjærene slik at vinkelen blir spissere for skjærene og at de av den grunn ikke tar tak. 

Noen som kjenner seg igjen og har løsning på problemet?  :thumbsup:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner dette problemet ja. Det er feil stilling på bladene.

Har hørt at man ikke bør bore i gamle hull som er borret med annen type krone - eller bruke boret til å renske hullene for is med - det kan føre til skjevheter.

 

Hvilken type isbor er det du har? Jeg har fast krone på mitt Rantanen-bor og måtte sende det inn for å få det slipt. Kostet mye penger - så jeg kjøpte like godt en ny krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger etter sliping hatt god hjelp av trikset til Espenh her: http://www.ofa.no/Forum/tabid/133/aft/17584/Default.aspx

 

"Har alle glemt Monsen-trikset da? Jeg lærte det av en fyr på Fiskersiden før Monsen viste oss det. Et UR-bor bør kunne tåle minst 500 hull i halvmetertykk is, dersom det er behandlet pent og man ikke har vært uheldig og kjørt det i bånn. 1. Finn en butt metallgjenstand, slik som baksiden av en kniv (Ikke eggen slik som Monsen gjorde) 2. Gi skjæret et par lette drag på oversiden av hver egg slik at du får vendt den nedover. 3. Test boret og se om du er fornøyd. Hvis ikke gjenta steg 2 og 3. Dette kan også være nødvendig på nyslipte kroner. De er alltid sylskarpe når du får dem igjen, men det er ikke alltid sliperen har vendt eggen. Det bør egentlig være obligatorisk kunnskap for isfiskere, jeg har også gått lenge og ergret meg over sløvt bor."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett Mora Expert isbor 130mm. Skjærene er helt fine men tror selve borret er bøyd nederst, slik at vinkelen på skjærene blir skarpere noe som gjør at de ikke tar tak i isen. Når du sier sliping så går jeg ut i fra at det er skarpheten på skjærene du mener og ikke vinkelen på selve isborret? Borret har to trekantige separate skjær som skrues på hver for seg, ikke en krone slik som du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to isbor, ett eldre mora bor med løse skjær og ett rantanen bor med krone kjøpt i vinter. Det nye fungerer tipp topp.

Det gamle moraboret med separate skjær har jeg slipt 3-4 ganger på 15 år. Hver gang har jeg måttet vende eggen for at skjærene skulle ta optimalt. Den siste gangen la jeg inn en bit aluminiumsfolie under skjærene brettet 2 eller 3 ganger for å få en enda spissere vinkel mot isen.

Det blir litt tyngre å bore men det går nesten dobbelt så raskt å komme igjennom isen.

Pass på å ikke endre vinkel for mye, da blir det alt for tungt å bore. Det er ørsmå marginer på hvor mye folie som skal til. Gi skjæret et par lette drag på oversiden av hver egg slik at du får vendt den nedover og test boret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
bellika96 skrev (På 29.4.2014 den 18.33):

Har ett Mora Expert isbor 130mm. Skjærene er helt fine men tror selve borret er bøyd nederst, slik at vinkelen på skjærene blir skarpere noe som gjør at de ikke tar tak i isen. Når du sier sliping så går jeg ut i fra at det er skarpheten på skjærene du mener og ikke vinkelen på selve isborret? Borret har to trekantige separate skjær som skrues på hver for seg, ikke en krone slik som du har. 

Noen år siden dette innlegget, men jeg har presis samme problem med et Mora Expert isbor 130 mm. Jeg kjøpte nye skjær, men selv med nye skjærene syns jeg ikke borret var særlig bra. Det er ganske hard is, men det burde det tåle. Prisen for nye skjær er jo halvparten av et nytt bor, så det er litt kjedelig.

Borret har blitt pent brukt. Jeg ser at @ibenfeldt nevner muligheten for å legge folie i mellom skjæret og borret for å endre vinkelen, men dette er vel noe drastisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjell Iver skrev (9 timer siden):

 

muligheten for å legge folie i mellom skjæret og borret for å endre vinkelen, men dette er vel noe drastisk? 

Jeg mener å huske at til skjær på de gamle blå isborrene fra Mora, fulgte det med ei tynn metallremse som skulle legges mellom blad og borr for å få rett vinkel, og konsekvensen av å glemme denne var ganske slitsom. Har et barndomsminne om noe bytting av blad som ikke gav ønsket resultat før spørsmålet om hva de to remsene var til... her må det letes og ikke minst skrues av kniver på borret ved første anledning for å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (35 minutter siden):

 

Jeg mener å huske at til skjær på de gamle blå isborrene fra Mora, fulgte det med ei tynn metallremse som skulle legges mellom blad og borr for å få rett vinkel, og konsekvensen av å glemme denne var ganske slitsom. Har et barndomsminne om noe bytting av blad som ikke gav ønsket resultat før spørsmålet om hva de to remsene var til... her må det letes og ikke minst skrues av kniver på borret ved første anledning for å se. 

Det tror jeg ikke stemmer. Jeg byttet kniver på min gamle blå mora borr for noen år siden. Ingen Metal remse eller lignende der. Og den borrer godt etter skiftet av kniver. 

 

 

@Kjell Iver:sikker på at det er riktige kniver? Om jeg husker riktig så er det et par varianter, og ikke alle mora knivblad som selges i dag som passer til eldre borr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (1 time siden):

@Kjell Iver:sikker på at det er riktige kniver? Om jeg husker riktig så er det et par varianter, og ikke alle mora knivblad som selges i dag som passer til eldre borr. 

Ja, jeg måtte sjekke en gang til. Borret jeg har er Mora Arctic Pro Long 130 mm - https://www.sport1.no/varemerker/mora-ice/mora-arctic-pro-long-isbor-130mm-105181-svart-75019/

Og de reservebladene de selger er til alle modellene. Når jeg holde de gamle og nye bladene side om side ser de prikk like ut. Får vurdere hva jeg gjør blir ikke klok på disse isborene. Har et 110 mm også, men det er ikke langt nok.

(Kom for øvrig over en isborsliper som jeg skal teste ut. Jeg har en del skjær liggende - (https://www.yourvismawebsite.com/fjellfant-siv-aas/produkter/knivsliper-og-isborsliper - nedlagt nettbutikk men hun hadde noen inne som hun selger for 155,- inkl porto.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (11 timer siden):

Det tror jeg ikke stemmer. Jeg byttet kniver på min gamle blå mora borr for noen år siden. Ingen Metal remse eller lignende der. Og den borrer godt etter skiftet av kniver. 

 

 

@Kjell Iver:sikker på at det er riktige kniver? Om jeg husker riktig så er det et par varianter, og ikke alle mora knivblad som selges i dag som passer til eldre borr. 

Det stemmer det, jeg kjøpte ett blått Morabor på 80 tallet og det var med to remser av aluminium 

som man la mellom skjæret og boret for å forandre vinkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caravellekjell skrev (På 18.2.2022 den 20.49):

Det stemmer det, jeg kjøpte ett blått Morabor på 80 tallet og det var med to remser av aluminium 

som man la mellom skjæret og boret for å forandre vinkelen.

Takk, da slipper jeg å endevende naustet på hytta for å finne ei gammel pakke med skjær:-).  (Jeg kommer sikkert til å gjøre det likevel, bildebevis... ). Det kan jo muligens være grunnen til at nye kniver funker dårlig på gamle bor, dvs fra 70/80 - tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oversendt min case til elbe og jeg får vel muligens et tips der. Om jeg får refundert knivene til 399,- er jeg i grunnen like langt. Trasig å bare kaste boret - men har en mistanke om at spesielt Mora har en svakhet med det.

Legger inn de bildene jeg sendte til de.
Det er den vinkelen som er problemet. Jeg har kjøpt nye kniver til det 110 mm boret fra Mora og det ble som nytt.

3DFBFF60-6C73-4BC9-8EA8-2C8F89072EF6.jpeg

089EC47F-162A-402C-B180-711BAAF28BBC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.