Gå til innhold
  • Bli medlem

Lampe til bruk i telt og som "koselys"?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Dersom lampen ikke må pumpes opp oftere en brennerne deres kan jeg leve med det. 

Tyngre lamper blir neppe aktuellt da jeg ser at jeg heller ikke bruker den svært lette Primus Micron i utstrakt grad.

Svært koselig med slike lamper men jeg prioriterer heller litt større telt når sekken skal pakkes og vekta må holdes under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vi se, Coleman sine små lamper har jeg hørt at må pumpes opp relativt ofte siden de har liten tank. Har enda ikke eid noen Coleman lampe men har lest en del på classicpressurelamps.com. Kommer selv til å kjøpe ihvertfall en av bensinlampene til Coleman og kanskje en gammel modell som går på parafin av den litt større sorten.

 

Feurhand skal være meget bra og koster ca 200-250 kroner om jeg ikke husker helt feil, er billigere for den u-lakkerte. Se på siden til primuskongen så finner du informasjon om hvordan den fungerer og hva slags fordeler den har.

 

Skulle jeg hatt med en trykklampe på en lengre telttur hvor vekt er litt viktig, så hadde jeg gått for Primus Micron lantern med metall-nett og ikke glass. Har enda ikke ødelagt glødenettet og den fungerer faktisk bra i litt vind også. En 230g gassbeholder tror jeg varer ca 5-6 timer på full guffe.

 

Skal nå teste ut UCO candle lantern som kan fåes kjøpt på http://www.outnorth.no/no-uco/uco-original-candle-lantern-aluminium.php?

Leter du på Ebay.com, så finner du den nye modellen med ledlys i bunnen og som koster ca 100 kroner mindre enn i Norge om jeg ikke husker feil.

 

Skal du ha en litt tyngre trykklampe, så ville jeg gått for en Vapalux m320, eller en gammel Tilley x246 hvor pumpe og ventil er av messing og ikke aluminium. Disse britiske lampene er mye stillere enn f.eks Optimus og Petromax, og det er mye enklere å vedlikeholde dem. Eneste som er litt dritt med Vapalux og Tilley er at generatorene ofte gjør at lampen flimrer/pulserer littegrann, ville ha spurt selger om å teste generatoren på forrhånd hvis jeg kjøper en. Tilley og Vapalux  samt deler til disse kan kjøpes hos primuskongen www.techthor.com.

Er ikke lenge siden jeg testet min Primus EasyLight med 220g beholder og denne varte i hele 9.5 timer på full guffe:

http://www.fjellforum.no/topic/27874-primus-easylight-test-av-varighet/

 

Jeg er veldig fornøyd med denne som sagt og den fungerer som bare det. Jeg angrer dog litt å at jeg ikke tok denne lantern saken i stede da denne er av metall og kanskje tåler mer juling. Men som sagt, den funker og den har ikke knust så langt. Men så har jeg ikke vert på de store ekspedisjonene heller da :)

 

Mulig denne glassmantelen er mer harfør enn jeg forestiller meg, men den virker veldig porøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du Dietz til 155kr  http://www.nautiskfritid.no/products/flagermuslygte---fortinnet---254-mm---dietz-original2

Feurhand til 119 kroner   http://www.outnorth.no/no-feuerhand/feuerhand-eternity.php?

 

Men utvalget av lamper i Norge er ganske stusselig.  Her for eks finner du sikkert en du liker til en trivelig pris,  Her er det også å få kjøpt reflektor til en del av flaggermus/storm/fjøslyktene   http://www.lanternnet.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PLST&Store_Code=WKL

 

Tips til UCO lyktene.  Du får innsatser med parafinlampe istedenfor å bruke stearinlys  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tips til UCO lyktene.  Du får innsatser med parafinlampe istedenfor å bruke stearinlys   :)

 

Hva mener du med innsatser med parafinlampe? Har du en link til denne?

 

Enig med Bjerknez om at Primus sin Easylight og Micron som begge har ca 80W kan vare opp til rundt 8-9 timer, fant ut at boksen jeg testet fortsatt hadde en del igjen og det er kanskje litt mindre futt i Biltema sine bokser.  Tviler på at man så lett knuser glasset bare man ikke får hull på glødenettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et halvt år siden lette jeg etter et lignende produkt slik som du ønsker, jeg fant noe lignende som jeg er svært fornøyd med "Soto lantern"

 

Denne lykten er liten og snerten og bruker vanlig lightergass. Den kan brukes med eller uten glødenett, noe som er kjekt hvis du er på tur og glødenettet ryker, Og sammen med en flaske lightergass fra biltema er denne billig i drift  :D

 

Legger ved en link som viser noen flere bilder av denne: http://www.campsaver.com/compact-refillable-lantern

 

Jeg kjøpte min hos fjellsport for en stund siden når de skulle selge den ut av sortimanget og fikk den derfor for halv pris. Men denne er verdt å sjekke ut hvis du ønsker en lampe med levende lys som samtidig er nokk stødig og lett for å ta med på fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet en flott lykt dette sikkert, men føler det blir litt upersonlig med svart og rød plastikk og gass.

La oss si man skal ligge inne i teltet og spille kort/monopol etc. samtidig som man vil ha litt lunk i teltet. Da føler jeg at en liten lampe med levende lys som samtidig avgir varme er en fin ting. Dette gjør som sagt EasyFuel'en men den er jo ikke spesielt "flott" og se på. Ellers er den midt i blinken.

 

Blir veldig overfladisk dette, så dere som er i mot utstyrsdiskusjoner bør nok tenke dere om to ganger før dere svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nå teste ut UCO candle lantern som kan fåes kjøpt på http://www.outnorth.no/no-uco/uco-original-candle-lantern-aluminium.php?

Leter du på Ebay.com, så finner du den nye modellen med ledlys i bunnen og som koster ca 100 kroner mindre enn i Norge om jeg ikke husker feil.

Jeg synes de gir bra nok lys, iallefall "koselys". Glasset er veldig tynt og tålte ikke å ligge i tankveska på motorsykkelen min når jeg veltet..... knuste samme sag som jeg kjøpte den og før jeg fikk prøvd den, men de tåler å være med i bagasjen i minst ett år sånn som en bekjent av meg hadde. Mulig han måtte bytte glasset en gang, men de får du kjøpt løst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset Phaser!

 

Testet mitt UCO candle lantern med stearinlys i helgen. Ga greit med lys i teltet, kan si det var bra koselys og nok til å se hva man gjorde.

Har lest at noen likte ikke at stearinen endte opp overalt når man bevegde på den, da må man ha vært helt bavian for å få til dette. Jeg hengte den i telttaket og det blåste sterkt hele kvelden, jeg skumpet også borti den to ganger så den svaiet en del, ingen stearin rant ut noensteder. 

 

Min evaluering vil være at man bruker UCO til -15 grader og lavere, Primus micron eller lignende til varmere vær. Skal teste ut UCO oil insert som Phaser nevnte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aladin lampene er kjempefine.  En vekebrenner med glødenett som gjør at den lyser skikkelig.  Men til turbruk???   Nei tror ikke det.  Alt for skrøpelige greier.   Fin hengende i hyttetaket med en fin lampeskjerm på  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Den store Petromax-lampa CP 500 lyser enormt (ca 400W lyseffekt) og varmer mye (1kW). Den ga meg godt arbeidslys i hytta under byggeperioden. Flaggermuslampe type Feuerhand anbefales 100 ganger fremfor Europris eller annet billig ræl. Feuerhandlampene er mer robuste og spesielt holderen til veken fungerer mye bedre med Feuerhand enn Europris sine (vekeholderen til Europris sine har en stygg tendens til å "skru" seg opp og løsne og det er et prakk å få dette på plass igjen). En god Feuerhand koster mellom kr. 120,- - 180,- og er absolutt verdt pengene mot Europris sine til ca kr. 70,-. For min del vil ingen av de bli med på telttur over lengre distanser. Tungt (spesielt Petromax) og skjørt (begge har glass, Petromaxen har glødenett som ikke tåler noe som helst av støt) og behov for brennstoff (Petromax med parafin/lampeolje).

 

Min anbefaling er som andre her sier: hodelykt eller stearinlys. Enklere, lettere, sikrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan ikke skjønne annet enn at UCO lampen som er nevnt her må være det Bjerknez er ute etter. Ble sugen på en selv jeg! ;)

 

Eg hadde ei slik for mange år sidan, og mi erfaring var at dette var totalt ubrukeleg. Med den minste trekk, altså litt lufting i teltet, byrja stearinen å renne. Og med rennande stearin i mekanismen, fungerte ikkje matinga. Då var det bare å plukke heile lykta frå kvarandre og renske. Lykta vart kasta etter fyrste turen, og utan at det fyrste lyset var brukt opp.

Sidan den gong, har lysdioda vorte brukbar som belysning, og eg ser ingen grunn til å bruke levande lys til slikt meir. Men så er eg heller ikkje ute etter koselys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde planer om å skaffe den. Når ein likevel har med seg parafin til primusen, ville det vera lettvint med same brennstoff i lykta. Men etter kva eg las dengong, var det ikkje å anbefale å transportere den parafininnsatsen med parafin i, og då vart det mindre interessant. Etter eg fekk tak i ledlykt som fungerte langt betre, både sikkerheitsmessig og lysmessig, har eg ikkje sett på dette som interessant lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre alt så vanskelig? Jeg kommer til å kjøre kombinasjonen hodelykt/stearinlys så lenge jeg vandrer i fjellet. 

Stearinlyset gir det luneste lyset du kan oppnå, samt at du oppnår en varmeeffekt. To lys. En på hver side av forteltet. Suverent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to lamper til bruk i telt eller lignende.

Den ene er en "candle lantern" av merket UCO.

I denne lampen brukes et tykt stearinlys. Den er liten og lett og er konstruert slik at det ikke er noen fare om den velter.

Denne har jeg brukt ganske mye.

Et stearinlys skal vare ca. 9 timer.

http://www.outnorth.no/no-uco/uco-original-candle-lantern-aluminium.php

Så har jeg en "Primus Micron Lantern". Den bruker gass og har en slik glødestrømpe rundt brenneren.

Denne har jeg bare prøvd hjemme, men aldri brukt på tur.

Jeg tror jeg kjøpte den fra en slik billig restekurv et eller annet sted.

http://www.primusshop.no/primus-micron-lantern--glass-p-548-c-148.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.