Gå til innhold
  • Bli medlem

Lukket eller åpen haspelsnelle til lett ferskvannsfiske ?.


Wellcraft

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en stang og snelle til lett ferskvannsfiske, og da er jeg litt i tvil på hvilken snelletype jeg skal gå for.

Må innrømme at jeg er litt svak for lukkede sneller, eller er det bare å styre unna de? Hva mener forumets medlemmer?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det bare å styre unna ja. Mye dårligere kastelengde, dårligere brems og de fleste modeller av middels eller under middels kvalitet. 

Kan nok være lettere å kaste med for nybegynnere, men mine 6-åringer brukte ikke mer enn en dag på å lære seg å kaste lenger med åpen haspel enn det de gjorde med lukket snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar, det var det jeg tenkte, har mye erfaring med div haspel og multiplikator sneller til sjøfiske, men har i den senere tid fått gløden og intressen på ferskvannsfiske som jeg ikke har drevet med på mange år.

Er det noen teleskop stenger som er brukbare i vektklassen ca 4-20 g ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna teleskopstenger, de er ubrukelige! Vel, helt ubrukelige er de jo ikke, men ubrukelige i den forstand at hvis du vil ha litt lengde på kastene dine (ref lukket vs åpen snelle) så er ei vanlig haspelstang definitivt å foretrekke. Mye bra på markedet for ikke altfor mange kronene, som gjør jobben godt. Ei stang som tar 4-20gr….? Er ikke helt sikker på om jeg ville hatt ei stang som tar hele repertoaret der, men 7-15gr, 2-7gr eller 12-24gr, alt ettersom hva du skal bruke som agn (vekt) og hva du skal fiske etter (smååbbor, storørret eller gjedde). Er det lengden du tenker mest på (teleskop) så finnes det 4, 5 og 6-delte haspelstenger (og fluestenger, dog litt OT der). Er flere gode butikker som kan hjelpe deg med dette. Mye går på å finne godfølelsen med kombinasjonen stang og snelle )og ikke minst snøre), og det får man bare ved å møte i butikk og kanskje få prøvekastet med noen stenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
For en del år siden brukte jeg noen eldre modeller av denne snelletypen:
 
 
Jeg synes dette er den beste snelletypen for tynne snører som overhodet har blitt produsert. I hvert fall til praktisk bruk i felten. Ubetydelig kortere kastelengde, aldri senekluss uansett hvor tynne snører man bruker eller hvor mye vind det er, ett lite trykk med pekefingeren erstatter bøylen. Jeg merer også at jeg kastet langt mer treffsikkert med en slik snelle. Hadde antagelig med hvordan jeg holdt snøret mot kanten dekslet over spolen. Lettere å time helt nøyaktig når snøret skulle slippes.
 
Har fremdeles tre slike sneller :-)
 
Men jeg må legge til at jeg ikke er noen ekspert på dette området.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel,

i og med at trådstarter i det hele tatt vurderte lukket haspel så er han/hun kanskje ikke av de mest ihuga ferskvannsfiskerne? Jeg er en casual fisker, dvs jeg fisker kun for å ha mat på tur. Har et par teleskopstenger type Shimano Exage BX STC som jeg er ganske fornøyd med. Jeg vet du ofrer noe for å ha teleskop, men for meg var det greit da den pakkes sammen til en veldig kompakt størrelse, er kjapp å sette sammen og gir meg grei nok kastelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen lukkede haspler tidligere, fungerte fint en stund så ble det alltid kluss. Aldri kjøpt det siden. Åpen haspel eller multiplikator er mye bedre. Sistnevnte krever dog litt mer trening for å mestre.

Hatt noen teleskopstenger, et par har vært bra men de kostet da en det. Hadde en liten Shimanosaken hvor det var plass til snelle i futeralet. Da kunne jeg pakke stanga ferdig rigget med sene, bomber/sluk etc. Var greit når jeg beveget meg i skogsterreng og det var tungvint å gå med rigget stang i handa pga trær og kratt.

Men de kaster ikke like bra som vanlig. Stort sett bruker jeg 4 delte stenger, da pakker det lite nok og det blir ikke for mange deler. Bruker vel 5-20gr stanger for det meste.

Har et par stenger herfra http://slate.as/haspelstenger/slate-haspel som har fungert veldig bra i forhold til pris.

 

Hadde forresten en annen god stang fra tidligere Prima Villmark. Var en 8 fots 4 delt sak som het Steelhead. Der ødela jeg ytterste stangleddet. Ikke noen som har noe slikt å selge for en billig penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en stang som er liten å frakte, men helt ålreit å kaste med, så ville jeg sett på denne:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster-reisestenger/Beastmaster-CX-STC-240-270L-3-14gr-Nyhet-2013-140832-p0000072215

 

6-delt og tar svært liten plass i sekken. Dette er et langt bedre alternativ til teleskopstang. Vurderer faktisk å teste en slik selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg bruker mest shimano beastmaster 4 delt stang. men har ei shimano catana teleskop stang som eg og er veldig fornøyd med. kaste lengde er på lik linje som beastmaster stanga. styrken er nok ein del mindre men ellers veldig god stant etter min erfaring. og prislappen er ikkje så galen heller.

eg var litt skeptisk til og kjøpe catana stanga pga teleskop men skulle ha ei reserve stang til meg samt vist eg hadde med meg noen venner som ville fiske litt. men etter og ha prøvd den så spiller det ikkje noen rolle hvilke stang eg tar med meg på ein fisketur. like fornøyd med begge stengene.

 

nå husker eg ikkje hvilken stang eg har. men BM stanga er 3-14g så eg lurer på om catana stanga var 7-21g, så kan vere denne her.

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Teleskopstenger/Shimano/Catana/Shimano-Catana-CX-Telespin-210ML-7-21gr--128669-p0000060034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke gått for teleskopstang, har hatt noen men mitt inntrykk er at de tåler lite i forholdt til flerdelt. Er i utgangspunktet litt skeptisk til stenger som kan deles i 4-5, men det jeg har lest er at nyere slike stenger tåler reletivt mye i forhold til tidligere stenger. Jeg kjøpte meg en 3 delt lawson lite stang(9 fots 3-15g) og den er jeg kjempefornøyd med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig som blir nevnt her!

Hvor mye har du tenkt å bruke på utstyret!?

Jeg har et meget godt sett liggende som jeg ikke bruker, da jeg i stor grad fisker med flue!

Interresert?

 

Stanga er en femdelt Shimano beastmaster kastevekt 7-21g justerbar fra 9-10fot

Snella er en Shimano twin Power 2500fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de som sier at lukket snelle er klart svakere enn haspel, og dermed styr unna hvis du kan.

Ikke helt enig at teleskop er SÅ mye dårligere enn delte stenger i lav prisklasse.

Har begge deler og må inrømme at jeg bruker teleskop mest da det er enklest å hive i sekken.

Nå er det snakk om forskjellen mellom mine rimelige stenger altså (500-1000kr klassen), og lett ferskvannsfiske.

Til mer krevende og spesifikk bruk blir forskjellen større mellom tele og delte stenger, men trådstarter kan jo vurdere hva behovet er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.