Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp og evt. oppussing av Optimus 111


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har lest noen tråder her inne angående Optimus 111 og jeg har så vidt jeg husker også brukt en slik når jeg var i miltæret i Skjold i 1996.

 

Men jeg har noen konkrete spørsmål:

 

  1. Hvor er det beste stedet og kjøpe Optimus 111 uten å bli "lurt"?
  2. Er det lett å få deler til disse og hvor?
  3. Hva er forskjellen på 111-C og 111-T og hva bør jeg velge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Han her kan du trygt kjøpe av http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47041854&searchclickthrough=true&searchQuery=Primus

2. Ikke noe problem med reservedeler. En god sportsbutikk kan bestille repsett til deg. Reservedeler kan også kjøpes fra Finn i lenken ovenfor.

3. Begge er stillebrennere. 111C er nyere enn 111T. Søk på forumet så finner du nok mye info om begge.

Jeg har både 111T og 111C og C er min favoritt, men meningene er delt og mange mener at T er den beste av de to.

Finn som jeg lenket til under pkt. 1 tester alle primuser før han selger dem, så du kan være ikker på at uansett hva du velger er den i god stand.

Optimus 111 er "godprimusen", lykke til med valget og kjøpet :)

Her er noen bilder av min kjære 111C ;)

post-3450-1398499633,3584_thumb.jpg

post-3450-1398499647,8114_thumb.jpg

post-3450-1398499671,4744_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Kjelis :)

 

Jeg skal ta en kikk på denne siden for her vsar dte mye flott! :)

 

Men hva er EGENTLIG forskjellen på C og T modellen?

Er det bare utforming og design, eller er det andre egenskaper?

 

Så et spørsmål til:

Hva er foretrukket drivstoff på Optimus 111-C og T?

Jeg vet jeg brukte F34 parafin/diesel i militæret og det funket jo det, men kan man bruke renset bensin også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er som du sier utforming og design, i bruk er de ganske like, C trenger mere forvarming fordi det er litt mere gods i brenneren. 111T er triple fuel, altså bensin, parafin og alkohol mens 111C er multifuel, altså bensin, parafin, diesel og alkohol.

Jeg velger meg 111C fordi den ser litt mer moderne og ikke så gammelmodig ut som 111T med sin messingtank, men jeg har både T og C og begge er knallgode primuser.

De seneste versjonene av 111T og 111C har vært noe utsatt for at brennerene kan sprekke pga varierende produksjonskvalitet, men hvis du har en som er bra vil den fungere godt i hele din levetid med litt omsorg. Jeg har 3 stk 111C ( og en som er ubrukt og fremdeles ligger i orginaleska) og 3 stk 111T og alle 6 fungerer uten feil.

Foretrukket brennsel er nok parafin eller lignende, men de vil fungere minst like godt på bensin også, 111C er etter min mening best av de to på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når vi snakker parafin... snakker vi fritidsparafin som koster omtrent like mye som renset bensin?

Er det da ikke bedre og gå for renset bensin da denne soter mindre og tenner fortere? Eller har jeg missforstått noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det da ikke bedre og gå for renset bensin da denne soter mindre og tenner fortere? Eller har jeg missforstått noe her?

 

Parafin sotar ikkje ved bruk av ein brennar som er i orden, ergo sotar ikkje bensin mindre.

Ved lekasje er det bare ein fordel om ikkje brennstoffet tenner for lett. Ved lekkasje i pumpa kan bensin på vera katastrofalt, parafin fører bare til litt søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å prøve fritidsparafin, men er litt skeptisk for den grønne fyringsparafinen i kjelleren ville vertfall ikke Omnifuel ha noe av. jeg fikk fyr, men den slukket etter bare noen sekunder. Dog var flammen blå og fin den korte stunden den varte. men mulig fritidsparafinen er bedre...

 

Renset bensin er jo bankers da, for den brenner som pokker, så er kanskje ikke vits i å "fikse" noe som funker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde gå greit å fyre med parafinen din, jeg har fyrt noen liter med grønn parafin og den brenner utmerket på mine 111'er og MSR XGK EX. Lukter litt når en fyller på, men brenner temmelig rent.

Tennvæske fungerer like bra som fritidsparafin, merk at tennvæska fryser før fritidsparafinen i streng kulde.

Bensin fungerer godt, men jeg føler meg tryggere med parafin på tanken - ulempene er til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos parafin og kulde. Jeg leser for tiden boka "Til fots i Alaska" av Lars Monsen. Her forteller han at han bruker parafin til primusen (ut fra bilde er dette en 111T?). Det var så kaldt en periode at rødspriten han brukte til forvarming frøs til klumper og måtte tines før bruk, men han sier ikke et ord om hvordan parafinen oppfører seg. Det må da virkelig være kaldt når rødsprit fryser. Nå var dette en amerikansk type, men den er vel ikke så veldig forskjellig fra den vi bruker her? Og det viktigste, tåler parafin mer kulde enn rødsprit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos parafin og kulde. Jeg leser for tiden boka "Til fots i Alaska" av Lars Monsen. Her forteller han at han bruker parafin til primusen (ut fra bilde er dette en 111T?). Det var så kaldt en periode at rødspriten han brukte til forvarming frøs til klumper og måtte tines før bruk, men han sier ikke et ord om hvordan parafinen oppfører seg. Det må da virkelig være kaldt når rødsprit fryser. Nå var dette en amerikansk type, men den er vel ikke så veldig forskjellig fra den vi bruker her? Og det viktigste, tåler parafin mer kulde enn rødsprit?

Fra en tidligere tråd :)

 

Effekt Tennvæske -20

Tennvæske Gul Fixxa frysepunkt -19c

Lampeolje Unitor Chemicals AS -26c

HYDRO TEXACO FRITIDSPARAFIN -50c

Lampeolje Carix International Services Ltd -26

Shell Parafin Premium -50

blyfri 95 -60

BLÅTIND WHITE SPIRIT -20

 

http://www.fjellforum.no/topic/18479-frysepunkt-p%C3%A5-parafin-og-tennv%C3%A6ske/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg holder meg til renset bensin. Det kan man jo også bruke til forvarming og det er i det hele tatt det enkleste synes jeg.

Har kontaktet han på finn.no angående pris på Optimus 111 så da får jeg se :)

Har vurdert en Hiker+ også! men har hørt blandede erfaring med denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel Optimus 111 variantene, inkludert 111T kun godkjent for parafin i Norge. Og med tanke på hvor lett lekasjer i blypakningen kan oppstå med litt ukyndig bruk...nok at man pumper trykk i tanken med nivånøkkelen inne...så ville jeg holdt meg til parafin på disse...da er det ikke så farlig o, det lekker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos brennstoff og kulde, så leste jeg for en tid tilbake en bok av grønlenderen Ono Fleischer som har vært på en rekke lange sledeekspedisjoner i Knud Rasmusens sledespor både på Grønland, i Canada og i Alaska. Han og hans reisefeller gikk over til å bruke Coleman fuel i Canada på grunn av kulden. Den har vist nok lavere frysepunkt en parafinen han var vant til fra Grønland. Er det noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette, da? For en god del år siden, ja. Men det var før, og ikke nå. Mener jeg.

Nei, dette er bare et gufs fra fortiden da det var forbudt med bensin på trykkbasserte brennere i Norge. Mener at dette forbudet ble opphevet en gang rundt midten av nittitallet (korriger meg gjerne om jeg husker feil) og Optimus 111C var solgt som multifuelbrenner. Optimus 111T var solgt før dette med klistremerket "kun for parafin i Norge" påklistret.

Edit: Jeg er enig med @Humle i at parafin føles tryggere og Optimus 111 fungerer svært godt på parafin, men for111T og 111C er bensin et veldig godt alternativ. Men det fordrer selvfølgelig godt vedlikehold og kontroll for mulige lekkasjer, noe som gjelder alle brennere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Finn linken i innlegget er desverre død. Fikk kjøpt en ny 111C i dag for en ok pris (500,-), men det viste seg at pumpen var borte.  Da var jo ikke prisen like bra. Kan gå tilbake å få pengene, men vil først prøve å finne en pumpe til en bra pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.