Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage trekopp uten utveks/rikule


iggymoto

Anbefalte innlegg

Hei

 

Planlegger å lage min første trekopp, men sliter med å finne gode emner. Har lett en del, men finner ingen sånne utvekster fra treene. Er det mulig å lage kopper ut ifra "vanlig" bjørk f.eks, altså utenom sånne utvekster? Noen som har erfaringer med det, hva er ulempen ved å ikke bruke en sånn utvekst?

 

Hvis det ikke anbefales, er det noen som har tips til hvor man finner sånne utvekster - er det noen steder det vokser mer enn andre?

 

På forhånd takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint. Det viktigste er at emnet er tørket riktig og fritt for sprekker.

Personlig ville jeg gitt eff i alt hokuspokuset med innkoking i alt fra saltvann til jomfrumig. God puss og innoljing holder i massevis.

Det er etter mitt skjønn ingen direkte fordel ved å bruke rikuler utover det estetiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mest mulig nøytral matolje holder i massevis. Så gir du den et nytt strøk olje en gang i blant.

Det er sikkert like mange måter å gjøre det på som det er folk som lager dem. Uen at det ene er mer feil eller riktig enn den andre.

Jeg er tilhenger av å gjøre det så enkelt som mulig og å la treet bestemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nå laget min første kopp. Jeg skjærte ut og spikket ferdig koppen imens den fortsatt var rå (la den i fryseren ved pauser), og pusset den deretter ferdig. Nå har den stått og tørket et par dager, og da oppdager jeg att det har blitt små sprekker rundt omkring hele koppen, og den er ikke lenger tett. Regner med at denne bare kan skrotes nå.

Lurer på hva jeg kan ha gjort feil, og hva jeg bør gjøre annerledes til neste kopp. Skal den oljes inn rett etter den er ferdigpusset, altså før den tørker? Vil dette motvirke sprekker?

 

Se bilde av sprekk her: https://drive.google.com/file/d/0B9flj-S_ZYFXVENzT1NoZnFmYjg/edit?usp=sharing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det helt sikkert delte meninger om.

Men jeg mener det er grunnleggende feil å begynne å spikke i et emne som ikke er ordentlig tørt.

Jeg bruker sjelden emner som er tørket i mindre enn to år.

Å fryse ned og tine et rått emne på den måten er å be om problemer. Vann utvider seg når det fryser, du har med andre ord utvidet og krympet treverket flere ganger, og stresset treet maksimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørt tre og tørt tre er ikke alltid det samme. Det kommer helt an på hvor og hvordan det har tørket. Poenget er ikke nødvendigvis å få så lavt fuktinnhold som mulig, men at det skal stabilisere seg. Fuktinnoldet kan bli for lavt om det tørkes for hardt. Skal man være veldig pirkete kan man lage seg et tørkekammer med temperarur og fuktighetsregulering, men til hobbybruk er det litt overkill.

2-3 år er finfint. Da er det større sjangse for at det som skal sprekke har sprukket allerede, og at treet er stabilt.

Det må ikke tørke for fort for treet trenger tid til å sette seg. På engelsk sier man ofte "seasoned wood" som kanskje kan oversettes til modent tre, som jeg kanskje synes er et bedre ord.

Jeg har bjørkeplank liggende som ble skåret og lagt til tørk for mer enn 20 år siden. Har planer om å bruke noe av det til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er at ulike deler av treet tørker ulikt. En vanlig vedkubbe vil som regel alltid ha sprekker oppstått under tørking. En vanlig måte å unngå dette på er å smøre lim på endeveden under tørkeprosessen. Mange mener det er best å jobbe i tre som ikke er tørket.

Mye å lese om temaet (og andre beslektde temaer) her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=11677&hilit=trearbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.