Gå til innhold
  • Bli medlem

SeaBird Expedition HV eller Prijon Seayak HV ?


Nutfant

Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen her på forumet som har padlet SeaBird Expedition HV og Prijon Seayak HV, og kan si litt om eventuelle stabilitetsforskjeller på disse to ?

 

Hvilken av disse to vil en nybegynner trives aller best i ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg våger meg innpå med en generell kommentar, siden jeg bare har padlet seabirden. Når man skal skaffe seg sin første kajakk blir det gjerne til at man fokuserer litt vel mye på stabilitet. Det er ikke mer enn noen timer på vannet før man opplever at man er helt sikker i båten. Kjæresten min hadde aldri sittet i en kajakk, og ble helt trygg i Seabird expedition (LV) i løpet av ei helg. Sånn i ettertid har vi kommet til at vi nok kunne gått for en smalere kajakk til henne (selv om hun er godt fornøyd med den).

 

Det jeg ville si er altså at dersom du har normal balanse, så trenger du ikke se så nøye på hvilken kajakk som er mest stabil. De er mer enn stødige nok begge disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer min helt subjektive mening:

Skal du ha noe mer stabilt er neste størrelse flytebrygger. :-)

 

Jeg har padlet en god del båter med 60 cm bredde og den type cockpit, og for meg blir det som å kjøre med for store sko og for lange slalomski. Det kipper og er lite lekent. Jeg er 1,78 og 80 kg. Disse båtene er tungpadla, har lav maksfart, har breiere og mer ineffektivt åre isett og man skramler rundt inni dem når man padler parallelt med bølgene. Du vil hente utrolig mye på å gå ned litt på bredden, f.eks til 55-56. Bittelitt mer utfordrende i starten, men gir så mye mer tilbake, bedre åreiføring, bedre i grov sjø, mykere gange, bedre balanse når de ikke er lastet, mer fartpotensial og ikke minst bedre feeling/kontakt med båten, da det er du sammen med båten og åra som utgjør den endelige stabilitet

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.