Gå til innhold
  • Bli medlem

hvilket drivstoff til Omnifuel og hvorfor?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Trond63 skrev (På 24.1.2021 den 14.10):

Hei. Har mye grønn parafin stående, men ser det er døden å bruke på Omni lite og at tennvæske kan anbefales. (liker ikke bensin). Ser at Biltema har tennveske til 32 kr literen. Noen som har brukt denne? Om en liter koster 32 kr eller 50 kr literen spiller ikke så stor rolle, for å plages i - 20 er ikke greit.

Ser at clas Olson har noe lukt og sotfri tennvæske: https://www.clasohlson.com/no/Kemetyl-Karneval-brensel/p/34-9840

 

Se denne tråden: 

 

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Det enkleste og greieste er å bruke parafin som er beregnet for bruk i trykkbaserte kokeapparater/varmekilder. Hvis det står på flasken vet du at det er riktig brennstoff.
Tennvæske er laget for å fyre opp kullgriller. Noen typer tennvæske kan sikkert fungere fint i en primus, men problemet er at du ikke vet hva du får. Tviler på at produsentene gidder å bruke ypperste kvalitet råvarer på  noe som likevel bare skal tenne på grillkull.

 

Hc.b skrev (3 timer siden):

Av parafin, så skal visstnok fritidsparafin være det beste valget. Denne er visst mye renere uten tilsettningstoffer enn feks tennvæske. 


Les i tråden over. Jeg har som sagt snakket med Wilhelmsens Chemicals (laboratoriet)  som lager blåtind tennvæske, og Blåtind fritidsparafin. De er akkurat like trygg å bruke i en primus, akkurat like rene, tåler like mye frost og avgir akkurat like farlige avgasser. Forskjellen er fraksjonene, men forskjellen er liten, og varmeverdien til fritidsparafin vil en liten anelse høyere (i praksis tilnærmet lik).

@Hc.b Hvor har du lest at tennvæske ikke er like ren som fritidsparafin og at den har mer tilsetningsstoffer?

borgern skrev (3 timer siden):

Jeg har brukt Biltema tennveske, da på Optimus 111. Den fungerte fint den. De har og en som heter lampeparafin(ikke lampeolje). Den var mer tung å fyre, så heller tennveska.

Ja. Jeg har brukt lampeolje også med godt resultat. Men den inneholder tyngre fraksjoner, så den trenger mer forvarming :)  Normalt C11-C15/16

Til sammenligning inneholder alkylatbensin C5-C6, og forvarmes lett. Den avgir også giftig damp under håndtering, de tyngre fraksjonene avgir lite/ingen damp.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (18 timer siden):

Les i tråden over. Jeg har som sagt snakket med Wilhelmsens Chemicals (laboratoriet)  som lager blåtind tennvæske, og Blåtind fritidsparafin. De er akkurat like trygg å bruke i en primus, akkurat like rene, tåler like mye frost og avgir akkurat like farlige avgasser. Forskjellen er fraksjonene, men forskjellen er liten, og varmeverdien til fritidsparafin vil en liten anelse høyere (i praksis tilnærmet lik).

@Hc.b Hvor har du lest at tennvæske ikke er like ren som fritidsparafin og at den har mer tilsetningsstoffer?

 

Jeg leste dette i en annen tråd, husker ikke hvor det var i farten. 
Vet heller ikke om det var faglig begrunnet, eller synsing. For meg virker det logisk at de ikke nødvendigvis bruker de beste råvarene og tilsetningene mtp hensikten til tennvæske, men er ikke sikkert dette stemmer i praksis - varierer også helt sikkert fra leverandør til leverandør også. 


Min erfaring i praksis, testet på min Optimus Polaris - er at denne brenner brukbart med fritidsparafin, brenner relativt jevnt og med en stabil flamme. Testet med tennvæske, som virket å brenne noe bedre i utgangspunktet, men flammen dro seg ned og enkelte ganger slukket. Brenneren klarte ikke å opprettholde en stabil flamme. Prøvde å rense dysen også underveis, men samme skjedde ved alle forsøk. Sørget også for at det var trykk i flasken, så det var ikke problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (10 minutter siden):

Jeg leste dette i en annen tråd, husker ikke hvor det var i farten. 
Vet heller ikke om det var faglig begrunnet, eller synsing. For meg virker det logisk at de ikke nødvendigvis bruker de beste råvarene og tilsetningene mtp hensikten til tennvæske, men er ikke sikkert dette stemmer i praksis - varierer også helt sikkert fra leverandør til leverandør også. 


Min erfaring i praksis, testet på min Optimus Polaris - er at denne brenner brukbart med fritidsparafin, brenner relativt jevnt og med en stabil flamme. Testet med tennvæske, som virket å brenne noe bedre i utgangspunktet, men flammen dro seg ned og enkelte ganger slukket. Brenneren klarte ikke å opprettholde en stabil flamme. Prøvde å rense dysen også underveis, men samme skjedde ved alle forsøk. Sørget også for at det var trykk i flasken, så det var ikke problemet. 

Både fritidsparafin og tennvæske er beregnet til fritidsbruk og er laget for å være skånsomme mot forbrukeren.

Sammenligner man innholdsfortegnelsen på de fleste tennvæsker og fritidsparafiner er det helt like produkter, bare at fraksjonene er ett hakk lettere i tennvæsken.

Jeg tenker det er best å bruke noe man vet hva er, og noe man vet fungerer.

—————

Faktisk biltema sitt avfettingsmiddel er så og si det samme (!), men der er fraksjonene litt tyngre. Likt innhold av aromater. Jeg er sikker på man får den også til å brenne om man forvarmer godt 😃 Parafin og diesel har vert brukt til avfetting i mange år, så det er kanskje ikke så rart.

Men det kan hende den inneholder noe som ikke framkommer av databladet, så ikke bruk den 🤣

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (Akkurat nå):

Både fritidsparafin og tennvæske er beregnet til fritidsbruk og er laget for å være skånsomme mot forbrukeren.

Sammenligner man innholdsfortegnelsen på de fleste tennvæsker og fritidsparafiner er det helt like produkter, bare at fraksjonene er ett hakk lettere i tennvæsken.

Det er jeg ikke uenig i, men er ikke sikkert at tennvæske er like egnet til bruk i brenne - slik min erfaring tilsier. 
Det kan være tilfeldigheter her også, kan være tennvæsken jeg brukte til test som var problemet og ikke en generell problemstilling. Eller så kan det være at de prosentene med tilsetningsstoffer gjør tennvæske mindre egnet for akkurat bruk i brenner. Jeg føler meg tryggere ved å bruke fritidsparafin, og vil helst unngå at brenneren svikter på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (26 minutter siden):

Eller så kan det være at de prosentene med tilsetningsstoffer gjør tennvæske mindre egnet for akkurat bruk i brenner. 

Bruk det du foretrekker, selvsalgt.

Men eks. blåtind fritidsparafin og Blåtind tennvæske er egentlig samme produkt, det er kun fraksjonene som er ett hakk lettere i tennvæsken. Ingen tilsetningsstoffer i noen av dem, akkurat samme avgasser ved forbrenning, like mye aromater, og fungerer helt likt i en brenner. Forskjellen er at den tennvæsken trenger litt mindre forvarming enn den fritidsparafinen, men forskjellen er ikke stor. Utenom det er ikke den ene verken bedre eller værre enn den andre.

Greit å vite om man er tom for det man bruker, og står på butikken og bare finner den ene eller den andre.


Fritidsparafin kommer i forskjellige utgaver/merker forskjellige innhold. Det samme gjelder tennvæske. Når man vet hva man skal se etter er det litt lettere å få tak i drivstoff der man er hvis man ikke finner det foretrukne produktet i butikkhyllen. Det er det fine med en multifuel brenner, man har alternativer å velge mellom dersom førstevalget ikke er i hyllen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det langt større fordeler med bruk av bensin, men har stor forståelse for at folk velger det bort pga brann- og eksplosjonsfare.

Alkylatbensin:

+ Krever mindre forvarming
+ Kan forvarme ved å slippe ut litt bensin - soter lite
+ Fryser ikke
+ Produserer mindre kullos enn parafin
+ Billigere enn parafin
+ Fordamper ved søl (som det alltid blir litt av ved frakobling av slanger mv.)
+ "Bensin er bensin". Du vet du får lette fraksjoner som funker bra i brenneren (så lenge du kjøper 4T)
-  Brann/eksplosjonsfare

Parafin:

+Mindre brannfare og ingen eksplosjonsfare
- Mindre egnet til forvarming (og dermed behov for flere typer brensel?)
- Gir mer kullos enn alkylatbensin
- Koster litt mer
- Fordamper ikke ved søl
- "Parafin er ikke parafin". Parafinen kan være mer eller mindre egnet til bruk i brenner, og det er ikke alltid lett å vite uten å lete i deklarasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (43 minutter siden):


+ "Bensin er bensin". Du vet du får lette fraksjoner som funker bra i brenneren (så lenge du kjøper 4T)


- Gir mer kullos enn alkylatbensin
 

Vil bare presisere litt på disse to punktene.

1: Man MÅ velge 4takts bensin, 2T er tilsatt smøreolje.

2: Ikke nødvendigvis. En brenner kan ikke konstrueres for å brenne like bra på bensin og parafin pga. luftblandingen, selv ved dyseskift. Men de fleste produsenter har nok optimalisert for bensin ja. (Optimus 111T vil jeg anta er egnet best for parafin, kanskje).

3: Etter min erfaring er en fordel med parafin er at gummipakninger får lengre levetid i brennere som har pakninger av den type gummi (eks. 111). Mulig andre forhold også har spilt inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Vil bare presisere litt på disse to punktene.

1: Man MÅ velge 4takts bensin, 2T er tilsatt smøreolje.

2: Ikke nødvendigvis. En brenner kan ikke konstrueres for å brenne like bra på bensin og parafin pga. luftblandingen, selv ved dyseskift. Men de fleste produsenter har nok optimalisert for bensin ja. (Optimus 111T vil jeg anta er egnet best for parafin, kanskje).

3: Etter min erfaring er en fordel med parafin er at gummipakninger får lengre levetid i brennere som har pakninger av den type gummi (eks. 111). Mulig andre forhold også har spilt inn.

1. Yes - der er vi helt enig. Jeg mente at forskjellene innenfor alkylat er 2T og 4T, og at så lenge man velger 4T så vet man at det funker i primus. Ikke som med parafin hvor man har ulike sammensetninger under ulike navn.

2. Her viste jeg til det jeg har lest om kullosutslipp fra brennere. Da er det hovedsakelig en FFI-rapport og boken til Randulf Valle jeg legger til grunn. Det ble bemerket at utslippene gikk opp når man byttet fra bensin til parafin. Mulig det skyldes hvordan brennere er konstruert - det har ikke jeg forutsetninger om å uttale meg om. Mener også at Randulf tar dette opp i podcasten om bensin.

3. Har også hørt dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (4 timer siden):

Slik jeg ser det er det langt større fordeler med bruk av bensin, men har stor forståelse for at folk velger det bort pga brann- og eksplosjonsfare.

Alkylatbensin:

<…>
+ Billigere enn parafin
+ Fordamper ved søl (som det alltid blir litt av ved frakobling av slanger mv.)
+ "Bensin er bensin". Du vet du får lette fraksjoner som funker bra i brenneren (så lenge du kjøper 4T)
<…>

Parafin:

<…>
- Koster litt mer
- Fordamper ikke ved søl
- "Parafin er ikke parafin". Parafinen kan være mer eller mindre egnet til bruk i brenner, og det er ikke alltid lett å vite uten å lete i deklarasjoner

Det er tydeleg at du har funne andre prisar på alkylatbensin og/eller parafin enn det eg har funne, for eg har alltid kjøpt parafin billigare enn eg finn alkylatbensin. Så for meg tippar det punktet i favør av parafin. Prisforskjellen er uansett ikkje veldig stør, så andre, meir praktiske forskjellar bør ha langt større vekt ved valg av brensel.

Når det gjeld søl, vel eg å bruke brennarar som ikkje fører til søl. Når det er sagt, foretrekk eg heller parafin på fingrane enn bensin som fordampar med fare for frostskade. Så det tippar i favør av parafin i kulda for min del, men dette punktet legg eg ikkje mykje vekt på. Dersom Omnifuel er plaga av mykje søl, er det god grunn til å vurdere dei ulike ulempene, eventuelt vurdere ein annan brennar som ikkje fører til plagsomt søl. Å tenke gjennom kvar ein gjer operasjonane som fører til søl, for å ha kontroll på kvar sølet endar, kan også vera fornuftig.

"Parafin er parafin" i alle fall i minst like stor grad som at "Bensin er bensin". Eg veit om dei som har grisa til brennaren sin med oljeblanda bensin fordi dei har trudd "bensin er bensin". Alt som ser ut som parafin og som det står parafin (td fritidsparafin) på i hyllene på bensinstasjon eller andre stader ein kjøper parafin, fungerer som parafin i ein god parafinbrennar (sjølv om enkelte på dette forumet lagar lange trådar om kva som er "riktig" og "feil" parafin). Så påstanden min er: «"Parafin er parafin". Parafin fungerer bra i parafinbrennaren (så lenge du kjøper parafin)»

Sjølv vel eg brensel etter kva som fungerer best i brennaren eg brukar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 minutter siden):

Laveste pris jeg har kjøpt akrylatbensin er 19.90 for 1l på tilbud på Rusta.

Den brenner fint på Coleman 442 og Optimus 8. Har ikke prøvd den på andre brennere enn så lenge.

Kjøpte faktisk til 10.90 på tilbud på jula. Kunne brukt det på bilen! 🤩

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G L E M  Diesel som Primusdrivstoff ..! 100 % Søppel ..!  Alkylatbensin eller heptan = Bensin. ALDRI BRUK BIL_BENSIN I TELT!!! MASSE GIFTIG DRITT TILLSATT !!!

-Lampeolje har feil lengde på parafinene sier han jeg tar råd fra.

( = http://www.primuskongen.no/lamp/video1.asp ) Vanlig Parafin, eller parafin til helikopter ( A 1 ..? ) skal være OK, -AFAIK.  Bruk vanlig Parafin !

Det  e r  var en pumpe til Svea123, funker som fy :-) (Passer i lokket, og sparer tid...) a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (På 25.4.2014 den 7.00):

Jeg har i det siste vert en del ute i det blå med min Omnifuel og har alltid fyrt trygt og godt med renset bensin (slik man får kjøpt i sportsbutikker etc.) til rundt 60,- literen.

 

Nå har jeg lyst til å prøve noe annet og det er jo i utgangspunktet ikke noe mer farlig enn at jeg nettopp kan gjøre dette, men jeg har uhorvelige mengder med parafin stående i kjelleren etter at vi tappet den 500 liters parafintanken til min bestemor da hun skulle gå over til varmepumpe. Derfor så kan jeg jo omtrent fyre meg selv inn i evigheten og det eneste jeg vel da trenger er litt rødsprit for forvarming? Er dog klar over det med bytte av dyse etc....

 

...:)

Du har MASSE av det primus er laget for: Parafin ..!

Kjør på :-)

Se tips over ang. Alkylatbensin i Pro. skogbrukssjapper, om du vil ha det billig. ... a.

P.S. : Om noen primus jeg eier ( Bortsett fra dedikerte "Bensin" Primuser ) ikke tålte Parafin, hadde jeg hivi dem i søpla, -seriøst !

( -Så over att noen eide noe greier som visstnok ikke tålte Parafin. ... ) a.

Endret av Sliten og Kjørt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hade problem med att öppna barn/säkerhets kork/lock  på 5l dunk med akrylatbensin 4-takt, tog lite 2-takt akrylat det fungerade men lite mer sot och gul låga.

Parafin/fotogen köp den renaste som luktar minst och anv ej tändvätska mer än om fotogen är slut.

Tändvätska är ej någon klassad produkt och kan/får innehålla mycket man får fram från krackning av råolja.

Fotogen har betydligt högre energiinnehåll.

Använder man allt möjligt som brinner i köket ev med fel munstycke ska man ej ha detta i tält eller i små lokaler då man får mer CO och sot och andra förbrännings produkter.

Jag rekommenderar Akrylatbensin och munstycke för bensin vissa kök har ett munstycke till allt kolla då vilket bränsle som rekommenderas av andra användare och de som testat CO på denna kombination av munstycke och bränsle.

Jag anv bara parafin på mitt Kap-Artic och andra brännare som 111 med största munstycket och som ger helt blå låga utan gula inslag och därmed minst CO och stabil låga utan störningar då CO ökar dramatiskt.

Vid byte av bränsle och första körning av kök till bra förbränning gör detta ute vid övergång från fotogen till bensin ha kvar munstycket till parafin till all parafin brunnit upp alt om du är hemma och ej behöver värma mat eller vatten kan man ju pumpa ut bränsle till en flaska och anv detta till rengöring eller tända ved vid regn.

Vid köp av bränsle köp märkesvara med tillverkaren etikett och innehållsförteckning om du ej är på resa och måste köpa vad som brinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (52 minutter siden):

2-takt akrylat det fungerade men lite mer sot och gul låga.

2-taks alkylat må ikke brukes. Den er tilsatt motorolje.

Håkan S skrev (54 minutter siden):

Tändvätska är ej någon klassad produkt och kan/får innehålla mycket man får fram från krackning av råolja.

Fotogen har betydligt högre energiinnehåll.

Feil. Det finnes flere typer tennvæske man fint kan bruke, og energiinnholdet er det samme.

Noen typer tennvæske er dog dårlig, men andre er igjen akkurat like bra, trygg og ren som fritidsparafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Noen typer tennvæske er dog dårlig, men andre er igjen akkurat like bra, trygg og ren som fritidsparafin.

Og det er også problemet med tennvæske. Man vet ikke hva man får når man kjøper "tennvæske", som Håkan sier er det "ej någon klassad produkt".
Derfor ser jeg ingen grunn til å ikke bruke fritidsparafin, unntatt i nødsfall når man står på den lokale bensinstasjonen og de kun har tennvæske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akrylat 2- takt var ju EJ avsett att användas men jag beskriver vad som händer och att det endast i nödfall kan användas istället för att vara hungrig eller törstig på vintern blir ej lika mycket sot och farliga ämnen som fotogen Står att jag provade när jag ej kunde öppna 4- tak dunken som jag prövade hur det fungerade när jag ej ville riskera att nästan full  5L dunk skulle vara utan lock.

Lamp olja kan anv i nöd fall är en renare typ av tändvätska.

Det förekommer så mycket olika innehåll med alla möjliga namn på olika fraktioner av fotogen och "tändvätska" klassad fotogen är ju för jetmotorer till flygplan och helikopter och ej för MSR "jetmotorer" som XGK och DF.

Jag har anv Esso blå lysfotogen men det finns ju längre på marknaden nu kan man anv https://www.okq8.se/~/media/produkt- och sakerhetsdatablad/sakerhetsdatablad/okq8/specialprodukter/okq8 eldningsfotogen.pdf

till kök och fotogen kaminer på OK Q8 sidan finns inget data blad på deras lampolja och tändvätska vilket gör att man ej vet vad det innehåller.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (9 timer siden):

Akrylat 2- takt var ju EJ avsett att användas men jag beskriver vad som händer och att det endast i nödfall kan användas istället för att vara hungrig eller törstig på vintern blir ej lika mycket sot och farliga ämnen som fotogen Står att jag provade när jag ej kunde öppna 4- tak dunken som jag prövade hur det fungerade när jag ej ville riskera att nästan full  5L dunk skulle vara utan lock.

 

Eg brukar mykje heller tennvæske av ukjent opprinnelse, enn oljeblanda alkylatbensin. Både med tanke på eigen helse, og med tanke på primusen sitt ve og vell. Parafin gjev mykje betre forbrenning enn 2-takt-alkylatbensin på alle primusar som er i stand til å brenne parafin. Å fore primusen med 2-takolje, er å be om primusproblem på litt lenger sikt.

Eg ser heller ingen grunn til at ein skal ha med seg 2-takt alkylatbensin i nødfall, med mindre ein er i skogen og har med seg motorsag, Men då er det andre måtar å få maten varm på, enn å grise til primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (10 timer siden):

Lamp olja kan anv i nöd fall är en renare typ av tändvätska.

Lampeolje er det samme som parafin og C10-C13 tennvæske, bare at den er laget av tyngre fraksjoner. Ofte C13-C16.

Like ren, like lite tilsetningsstoffer, og like lite aromater, <2%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldnings fotogen som är länkad har C10-13.

Påminner om att 2-takt akrylat var bara provat 1 gång för att se om det fungerade pga dunk med 4-takt ej gick att öppna troligen pga kyla,ej något man ska använda och ca 1dl har nog ej gett några problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (6 timer siden):

Den eldnings fotogen som är länkad har C10-13.

Da er det faktisk samme produkt som Blåtind tennvæske :)


Blåtind og Kemetyl fritidsparafin er C11-C14, mens Blåtind tennvæske er C10-C13. Ellers er de helt identiske i følge Wihelmsens Chemicals. Ingen tilsetninger, og samme mengde aromater.

Men jeg minnes for en del år siden, at den fritidsparafinen jeg kjøpte var C10-C13. Jeg aner ikke hvorfor de har skiftet til ett hakk tyngre fraksjoner. (Jeg gjetter på at det kun har med pris og tilgjengelighet å gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.