Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollheimen i oktober


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Noen her har begynt "å legge inn årene" / oppsummere sommersesongen ..

Her i Trollheimen er det vel først NÅ det er supert med dryge fjell toppturer:

Blåhø nå sist i september:

http://www.krovoll.net/Blaho/2005/index.html

Svarthetta første helga i oktober

http://www.krovoll.net/Svarthetta/2005b/index.html

Hvilke farger - hvilken klar luft !!

Hadde det ikke vært for at sola må gå ned i 18 tida, dvs mens man er ennå er godt i gang med toppvandringa ....

Noen som har vært på Snota siste døgn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Fantastisk flotte bilder Arild, men så er det da et flott område du vandrer i. Har ikke vært på Snota i år, men snøen som kom i september har jo forsvunnet så det må jo være et ypperlig turmål nå...

Veldig fint i Folldalen nå, begge dammene er "proppfulle", så såra i landskapet er borte.

Var på Vassnebba/Grånebba en av finværslørdagene i september, lå litt snø ennå da, men det var en kjempetur. Har du ikke vært der bør du vurdere å ta turen. Helt enorm utsikt oppå der. Fint å starte fra brannstasjonen inni Todalen, du starta vel litt lenger oppi dalen da du gikk oppunder Virumkjerringa. Går an å gå samme veien når du skal på Vassnebba også, men da blir turen lengre.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder fra et nydelig område Fjellfinn! :!: Litt rolige og slake partier med noen dramatiske og mektige fjell innimellom. Likte spesielt bilde nr 8 (står P9 på det) fra "Høst i Blåhøa", som viser Snota. Fikk utrolig lyst til å bestige det fjellet! Virker så mektig der den reiser seg opp fra de slake områdene rundt. :?

Ser ut til å være et lettgått fjellområde. Må ta meg en tur dit (også! :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp flyttet til Trondheim og har lyst til å ta meg noen turer før vinteren for alvor setter inn. Vurderer en snartur til Dovre, men antar at dersom værmeldinga er dårlig er Trollheimen en bedre opsjon.

Flott med ferske bilder, går ut fra at høstfargene holder seg en stund til!

Aldri vært i området, men ser ut til at Gjevilvasshytta er et typisk startpunkt? Sånne som meg som ikke har bil kan vel ha litt problemer med å komme seg til skogs, hvor lang tid tar det med bil fra Oppdal til f.eks Gjevilvasshytta? Ser ut til at taxi er en(este) opsjon, men kan vel være verdt det :lol:

Noen som har andre anbefalinger for turutgangspunkt i Trollheimsområdet?

Trenger frisk luft nå! Og vil gjerne få brukt mitt fine nye Ringstind 2-telt som jeg er så fornøyd med :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent værmessig er nok Trollheimen litt mer stabilt enn Dovrefjell iallfall..

Trollheimen er utrolig flott både sommer og vinter, så dit bør du kommer deg en tur! Gjevilvassdalen er en av mange fine utgangspunkt for turer (merk av vegen ikke er brøytet helt inn til hytta om vinteren). Brøytet kun til enden på vannet. Sommerstid tar det vel en halvtimes tid med bil fra Oppdal kanskje..

Trekanten i Trollheimen er jo en kjent tur. Den går mellom hyttene Gjevilvasshytta - Jøldalshytta - Trollheimshytta - Gjevilvasshytta. Trenger jo ikke bo på hyttene, men en fin rundtur i hjertet av Trollheimen.

Trollheimen kan være litt vanskelig å komme inn i hvis man ikke har bil. Et annet kjempefint utgangspunkt er Gråsjøen som man kjører opp til fra Surndalen (Orkanger og RV62(?) mot Surnadalsøra). Men også her er det litt småkjipt å være uten bil.. Men herfra har du en kjempefin topp som heter Snota som er lett tilgjengelig.

Ellers må jeg anbefale Neådalssnota som er min favorittopp foreløpig. Hit kan du blant annet gå fra Storlidalen (parallelldal til Gjevilvassdalen litt lengre mot Sunndalsøra). Herfra har du også kjempeutgangspunkt for turer på mange fine andre topper.

Råder deg til å kjøpe kartet som blant annet TT har vært med på å gi ut. Turkart i 1:75000 over hele Trollheimen. Her får du god oversikt på hvor det går veger, og hvor du kan gå.

Hvis du er student og medlem i NTNUI, har de tre koier/hytter i Trollheimen som kan være fine utgangspunkt for turer. Særlig Kamtjønnkoia som ligger like ved Blåhø er en opplevelse. (info: www.ntnui.no/koiene).

God tur, og bare spør om det er noe mer! Det er mange som har kunnskap om Trollheimen er inne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og tips!

Ikke medlem i NTNUI, men har tenkt å se nærmere på Koieboka til en kamerat ja!

Tenkte bare å få teltet litt foreløpig, jeg :lol:

Det var omtrent det jeg tenkte meg, at Trollheimsområdet nås med bil, ja.

Har hørt om trekanten, men tenker mer rekognosering foreløpig, og kort helgetur.

Skal spekulere litt, se på flere bilder, og håpe på OK vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Rent værmessig er nok Trollheimen litt mer stabilt enn Dovrefjell iallfall..

God tur, og bare spør om det er noe mer! Det er mange som har kunnskap om Trollheimen er inne :wink:

Jau jau :oops:

Turforslag til "Katta":

Dra til Trondheim sentralstasjon om morgenen - utstyrt for en dag i fjellet.

Finn en Nettbuss/ Mørelinjen til SKEI i Surnadalen.

Si til sjåføren Turmålet ditt som er:

Honnstadknyken.

http://www.krovoll.net/Honnstadknyken/2004/index.html

Du skal av bussen (drøyt 2 timer pr. buss) ved trafostajonen på Galtmettet, ca 1 km etter avkjøringen til Skei

(mellom Skei avkjøringa og innkjøringa til slalom arenaen i Skei (skiltet "Modalen").

Du drar til fjells herfa, opp langs nybygd hyttevei til Skeiskampen (med s!),

og finner rødmerka sti til Knyken etter en liten km.

6-7 times / 17km tur - ganske mye oppover, men hvilken lønn for strevet !

For 100,- (stud rab.) får du en utrolig fin rekon. av Trollheimstinder !

Men men, du passerer Kvammen også, en km vest for Rindalsgrensa - her starter bomveien til Folldalen

og Snota....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp flyttet til Trondheim og har lyst til å ta meg noen turer før vinteren for alvor setter inn. Vurderer en snartur til Dovre, men antar at dersom værmeldinga er dårlig er Trollheimen en bedre opsjon.

Flott med ferske bilder, går ut fra at høstfargene holder seg en stund til!

Aldri vært i området, men ser ut til at Gjevilvasshytta er et typisk startpunkt? Sånne som meg som ikke har bil kan vel ha litt problemer med å komme seg til skogs, hvor lang tid tar det med bil fra Oppdal til f.eks Gjevilvasshytta? Ser ut til at taxi er en(este) opsjon, men kan vel være verdt det :oops:

Noen som har andre anbefalinger for turutgangspunkt i Trollheimsområdet?

Trenger frisk luft nå! Og vil gjerne få brukt mitt fine nye Ringstind 2-telt som jeg er så fornøyd med :wink:

Letar du så hittar på turområden

du min berättelse från augusti, 7 dagar, delvis utanför lederna (och med

tält).

Jag tog buss från Oppdal till Festa och gick till Gjevilvasshytta (sen vidare till MInilldalen samma dag).

Hem lyckades jag få skjuts till Oppdal av en äldre dam. Men jag antar att trafiken

inte är så livlig i oktober!

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Trollheimen kan være litt vanskelig å komme inn i hvis man ikke har bil.

Tja. Det går jo tog og buss rundt hele Trollheimen, da. Så bortsett fra kjappe dagsturer med utgangspunkt i veier inn i området, er dette et fjellområde som ligger godt til rette for besøk uten bil. Da trenger du ikke ende på utgangspunktet heller!

Oppdal når du med tog fra Trondheim og Oslo. Herfra går korresponderende buss gjennom Sunndalen til/fra Sunndalsøra og videre over Ålvundeid til/fra Kristiansund. (En av disse bussene starter i / ender i Oslo - Nordmørsekspressen - billig alternativ derfra om du orker sitte på nattbuss.)

Det går videre buss på strekningen Tr.h. - Surnadal og videre til både Molde og Ålesund - både via Kr. Sund og via Ålvundeid - Sunndalsøra.

Se http://www.nettbuss.no/more/ - langruter og evt www.nsb.no

Oslo/Bergen - Oppdal - Trh. trafikkeres også av fler ekspressbusser, bl.a. www.lavprisekspressen.no (femtilapp for turen om tidlig ute...).

Også buss gjennom Orkdalen (Berkåk - Meldal - Trondheim) - se http://www.nettbuss.no/trondelag/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar, flott, jo skal nok komme meg innover, men ble til at jeg tok meg en tur opp på Dovre i

helga likevel!

Litt defensiv, siden jeg skulle gå alene (med nye sko) og telte, og ikke har kjennskap til området, gikk av

toget på Hjerkinn og ruslet over Hjerkinsshø ned til Grønnbakken. Sol og sterk vind i starten, gikk over til overskya

og fuktig vær. Ikke så verst temperatur, omtrent som en tidlig septemberdag i Troms :) Hadde sett for meg mulig snøstorm.

Telta oppe ved Gåvålisetramed utsikt mot vest, planen var å se an været søndag, og gå innover mot Snøhetta hvis det var fine forhold. Det regna en del da det ble lyst, og jeg tenkte det kunne bli en lang og hustrig dag med lite sikt til toppene

hvis det i tillegg skulle blåse opp som det gjorde dagen før, så jeg fant ut at jeg kunne trø ned og ta tidligere tog.

Selvfølgelig klarna det opp da toget kom! Fikk iallefall sett meg om, vil gjerne tilbake, ikke stas å komme inn til

by og jobb igjen, nei! Meget godt fornøyd med telt og sovepose, frøs mer i Bodømarka i juli :P

Ikke vant til så brede og godt merkede stier, og stor var overraskelsen da det var åpent venterom på Kongsvoll, med varme på. Ikke verst! Mer vant til at man må klare seg selv. Fikk meg litt fjelluft og fine utsyn, så skal jeg komme meg til

Trollheimen ved neste anledning! (Om to uker). Vil ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fantastisk flotte bilder Arild,

Fint å starte fra brannstasjonen inni Todalen, du starta vel litt lenger oppi dalen da du gikk oppunder Virumkjerringa. Går an å gå samme veien når du skal på Vassnebba også, men da blir turen lengre.

haldis

Grånebba frister du!

Det er så rart med det - har en først kjørt de 8 mil /nesten to timer, så blir det lett at en tar de høyeste /friskeste uti der ...

Så Virumkjerringa skulle jeg vært oppå - har du noen tips til god rute som er overkommelig på en kort dag ?

Så får jeg se om det blir Grånebb tur etterhvert - Sula er jo også i nærheten - den Indre ble i friskeste laget for meg, det kom et hakk i fjellet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så Virumkjerringa skulle jeg vært oppå - har du noen tips til god rute som er overkommelig på en kort dag ?

Så får jeg se om det blir Grånebb tur etterhvert - Sula er jo også i nærheten - den Indre ble i friskeste laget for meg, det kom et hakk i fjellet ...

Turrapport fra Virumkjerringa: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1435

Ta opp skogsveien litt ovenfor Hjellan (Stangvik 1:50000 1420 IV), følg veien til endes og gå opp til Ørsalsetra. Derfra ser du greit hvor du skal gå til 1333-toppen (gå opp ryggen som går nord/sør mot denne toppen). Herfra kan du rangle langs eggen til 1374-toppen. Hvis det blir for luftig (er nok litt verre enn ruta fra ytre til indre Sula) kan du velge å ta vest/sør-vest fra Ørsalsetra og svinge opp ryggen som går sør-øst opp mot toppen.

Vassnebba (Grånebba) er en enda finere utsiktstopp! Start som sagt ved brannstasjonen inni Todalen, følg skogsveien til endes og følg god sti opp til ei gammel rønne. Når du kommer hit går du noen skritt til venstre ved husnova (sett nedenfra) og sikter deg inn på ei hytte du ser mellom trærne. Fra denne hytta går det god sti opp til Vassnebbvatnet som du runder på østsida. Opp i sadelen mellom Vassnebba og Rambjøra, og så i bratt steinurd opp på toppen på Vassnebba (1305 moh). Ned igjen valgte vi å gå ned mot øst, for så å komme ned til Vassnebbvatnet på østsida. Rett under toppen er det et parti som nok kan føles litt luftig, så de fleste returnerer ned samme veg de kom opp. Alternativt kan man jo gå andre veien, dvs. OPP eggen (ofte bedre å gå opp enn ned ikke sant?)

Så du har ikke gitt opp indre Sula ennå, bra! Bare ikke ta samme ruta som jeg gjorde, du vet hvilken jeg mener. En av de få gangene jeg har vært redd på tur:-)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Så du har ikke gitt opp indre Sula ennå, bra! Bare ikke ta samme ruta som jeg gjorde, du vet hvilken jeg mener. En av de få gangene jeg har vært redd på tur:-)

haldis

Mens vi er inne på Surndals topper:

http://www.krovoll.net/images/NEW/nergunnar.jpg

Jeg gikk i går inntil Trettsetra, langs flott sti inn dit.

Videre inn ble den tynnere og dårlig - sausti!

Målet var jo OPP. men jeg fant aldri noen god sti oppover - går dere fritt opp - har du noen tips for rute til meg?

Har prøvd å knote ned ei linje på bildet sett fra Setra - ser det bra ut ?

TIdsforbruk ? Det er jo 9 timer dag langt utover oktober - så det burde gå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Målet var jo OPP. men jeg fant aldri noen god sti oppover - går dere fritt opp - har du noen tips for rute til meg?

Har prøvd å knote ned ei linje på bildet sett fra Setra - ser det bra ut ?

Så du har tenkt deg på Trollhøtta? Jeg har kun gått dit fra Søyådalen, ikke fra Kvenndalen. Viste den inntegna ruta di til min bedre halvdel som er godt kjent inni Kvenndalen. "Mæningslæs rut", sa'n. "Det e et morras uten like oppi der". I klartekst betyr det at ruta du hadde tegna inn opp lia er kronglete. Hvis du først skal gå opp på Trollhøtta fra Kvenndalen, må du gå opp lia lenger inn - gå minst innåt Storsteinan før du tar opp lia (og du må nok finne veien selv, ingen sti). Han anbefalte deg å gå opp fra Søyådalen i steden. Kjør til endes på vestsida av elva. Følg sti innover til Grimsmosetra, ta opp lia et stykke og gå skålies i østsida av Snøfjellet, ikke enkelt å se forskjellen på sausti og folksti her så du må nok basere deg på å finne rute selv. Så over Seterknobben og opp på Trollhøtta, tidsforbruk ca 3-4 timer opp på første Trollhøttoppen. Trollhøtta har fire topper, en flott "rangletur" for den som liker det litt luftig.

Her finner du en beskrivelse av Trollhøttatraversen, med et litt annet rutevalg en det vi valgte (scroll litt nedover sida).

http://www.trollheimsporten.no/default.asp?WCI=DisplayGroup&WCE=1661&DGI=1661

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.