Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i Vassfaret


Anbefalte innlegg

Planlegger fisketur med kano i børjan av juli. Vurderte Femundsmarka, men det blir litt langt å kjøre for en tre dagers tur.

Vi har ikke kano, så vi er avhengig av å leie. Er det noen som har tips til rute i Vassfaret? Fortrinnsvis med utgangspunkt på en plass hvor man kan leie kano.

Generelle erfaringer om padling i Vassfaret mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

I boka til Køhn er det beskrevet en strabasiøs runde i Vassfaret. Har ikke padlet der selv. Har kjørt gjennom området noen ganger og har ikke registrert noen utleiere. Tror nesten man må ha med selv på bil eller sammenleggbar med på Valdresekspressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen utleie i Vassfaret jeg kjenner til, men kan jo høre med http://vassfaretvillmarksturer.no/.

Er fordel med to biler hvis skal padle gjennom hele vassdraget. Alternativt kan man kjøre til Aurdalsfjorden, sette ut der og padle opp til Nevlingen og videre oppover et stykke. Noen bæringer på påregnes. Tralle er til hjelp noen steder.

Brukbar vannstand er en fordel for å redusere bæringene i fra Grunntjerna og forbi Suluvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis Vassfaret kaller på deg, må du reise! Det frister å melde "tampen brenner", for det er et spesielt vakkert sted. Du har nydelige opplevelser i vente.

Jeg har padlet både kano og kajakk der inne og kan anbefale begge, men selv har jeg flest turer i kano.

 

Det er ikke utleie, men jeg kan anbefale å ta en tlf til nærbutikkene i Hedalen. Jeg har selv benyttet meg av oppslagstavlen på Joker -bare positivt.

Ellers ligger Vassfaret leirskole på veien.. De arrangerer mye alternativt utenom skoleruta, kanskje også utleie?

 

Jeg har ikke tid nå, men jeg kommer gjerne tilbake med mine erfaringer fra Vassfaret.

 

Tips; les et eventyr av Mikkjel Fønhus, det beriker turen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 år senere...

Ja, det stemmer for "gjester". Mener det er andre regler for grunneiere. Fisket skal være bra i mange av vannene. Så mye fiskesprett i Nevlingen. Snakket med en hytteeier ved Strøen som sa det var bra med sik og ørret i Strøen. I Vangen så jeg en båt som var ute og fisket både kveld og morgen. Tyder vel på at det er fisk der. Prøvde ikke fisket selv.

https://www.inatur.no/fiske/50f014c9e4b0dc89e3785969

http://hedalen.no/hedalsfjella/5.htm

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fikk noen spørsmål om Vassfaret på PM som ble besvart slik:

Elven Hølera går i stryk nedover til Begna. Ikke padlbart. Bekken vest i Hølervann var bare delvis padlbar. Finn trillesti videre til Vangen og på vei Mellom Vangen og Strøen. Vi endte turen et stykke ned i elven Aurdøla ved Manmyrane. Det er noen friske stryk i Aurdøla som kan komme brått på. Tryggest å avslutte øst i Aurdalsfjorden. Transport løste vi med to biler. Satte igjen én bil der vi skulle avslutte turen

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.