Gå til innhold
  • Bli medlem

Mount Everest-klatrere avbryter sesongen


Anbefalte innlegg

Ut i fra den tragiske ulykken for noen dager der 16 klatrere omkom har jeg stor forståelse for at guidene avbryter årets sesong.

Sjekk http://www.dagbladet.no/2014/04/22/nyheter/mount_everest/utenriks/fjellklatring/ulykke/32921077/

 

Det skal bli spennende å se hvor mange som nå klarer å komme til toppen av alle de som er i BC og venter på å komme opp. Det er vel penga som rår - så om de blar opp nok penger får de sikkert den hjelpen de trenger.

 

Jeg var spent på navnene på de som omkom.

Listen over omkomne er nederst her - http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_who_died_climbing_Mount_Everest

 

Er det umoralsk å sette så mange (fattigfolks) liv i fare for å nå en topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Sherpaene i Nepal har migrert inn i området for få hundre år siden fra øst.

De har bosatt seg i de mest karrige og ufruktbare områdene og har et hardt liv.

Arbeidet som fjellførere kaster av seg og gir mynt i en heller tom kasse.

At det er et tøft yrke og at liv går tapt er de innforstått med og vil nok fortsette å guide

rike selvopptatte turister som skal ta selfies på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg håber og tro i høj grad at folk vil overholde den afsluttede sæson på Everest, selvom der ser ut til at nogle få klatrer prøver sig. 

At de afsluttede sæsonen har flere grunde, selvsagt er det forfærdeligt at de 16 mennesker er omkommet. Og for mange i Nepal er det kanske også et tegn fra guderene, fjellet, om ikke at klatre i år.

Det moralske i at betale folk for at ta en risiko kan diskoteres. Og da især når du betaler de så mye som man gør på Everest. De uden landske guider som jobber der har mulighet til at finde et andet og ofte bedre betalt job en anden plass. Det har de lokale ikke, Nepal har massiv arbejdesløshed og for mange er det et spørgsmål om familie skal overleve når de tar job i turist industrien og Everest er turist industri 

Min personlig holding er at jeg ikke vil ansætte folk til at ta en risiko jeg ikke selv er villig til at tage. Det betyder at om jeg ikke er villig til at klatre først og sette de fast tau betaler jeg mig ikke fra det. Jeg finder et andet fjell at klatre.

Jeg jobber selv som brefører og breinstruktør og da påtager jeg mig en risiko som en del af de jeg har med ikke vil ta selv. Men for mig er det anderledes her i Norge. Vi som jobber i fjellet gør det i forholdsvis lite grad for pengene, tro mig det er muligt at tjene mye bedre andre plasser. Vi gør det fordi vi elsker det vi jobber med og om vi på et tidspunkt finder risikoen for stor finder vi noget andet at gøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.