Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fikse "løse" fester på flerdelt stang?


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Hei

 

Jeg har en Berkley Phazer 4-delt fiskestang som jeg har brukt en del i et par år. Nå har det oppstått et problem ved at det øverste festet, altså der man presser delene inn i hverandre, er blitt løst. Det fører til at toppen bare snurrer rundt, og gjerne forsvinner uti vannet når jeg kaster.

 

Er det vanlig med slik slitasje i festene? Og er det noen smarte triks og tips for en fin måte å fikse/reparere dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei tohånds fluestang til laksefiske, og når jeg speykaster en stund med den, vrir den seg av og blir med i kastet. Den må jeg tape over skjøtene. Det er relativt vanlig for speykasting, siden de får en veldig vri når stanga er spent opp.

 

Siden den er blitt såpass slakk, må det være enten at "hanndelen" er blitt slitt, eller at "hunndelen" har sprukket litt. Om det siste er tilfelle, kan man legge på en ny surring og så lakke. I det første tilfellet kan man legge et nytt lag stanglakk.

 

Hvis slakken er liten, kan man nappe ut et par-tre hårstrå og legge mellom før delene monteres sammen. Det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaden kommer nok som regel som følger av at man vrir stangdelene for å få dem fra hverandre!

Har gjort det på en del stenger oppigjennom! sand, støv og fremmedpartikler pusser vekk deler av stangemnet!

Det riktige er vist å dra stangdelene rett fra hverandre!

 

Slettes ikke sikkert det er tilfelle med din stang, men har vert tilfelle med mine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Etter å ha klødd meg litt i hodet og prøvd et par forskjellige reparasjoner uten særlig suksess, dro jeg til Torshov Sportsfiske og fikk det fikset der. De reparerte det ved å legge inn en blanding av lakk og noe annet inn i hunndelen slik at diameteren ble en anelse mindre. Nå er den god som ny.

 

@eborge takk for tipset om å dra delene rett ut! Jeg har nok kanskje vridd ja, så kanskje det er derfor problemet har oppstått... Skal prøve å dra delene rett fra hverandre heretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.