Gå til innhold
  • Bli medlem

Eagle fms102 gassbrenner


Lurka

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaring med denne brenneren? Ser at den ble testvinner i fjell og vidde sin gassbrennertest i 2013 http://www.dinside.no/921786/denne-gassbrenneren-er-superbillig-og-best-i-test#/. XXL har jo fått den inn nå, etter at den lenge har vært umulig å få tak i... Noen som har testen den over litt tid? Virker jo lovende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også en FMS-116T som jeg er godt fornøyd med.

Kjøpte min på dx.com for under 200,-

Biltema har 2 Firemaple brennere: FMS-116, som er stål/alu varianten av den Markamann og jeg har til159,- (36-650)

FMS-105 med piezo og slange (NB! Kan ikke brukes med boksen opp ned) til 179,- (36-651)

Du kan også finne firemaple brennere på aliexpress.com og søke deg frem til den billigste av butikkene der.

Har et par kjeler med varmeveksler og en kaffekanne også den med varmevelsler fra Firemaple og jeg opplever den generelle kvaliteten som meget god.

Firemaple produktene blir rebrandet til flere merker, deriblandt Eagle Products

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jag kjøpte en Fire Maple FMS-102 från AliExpress. Kostet runt 150nok inklusive frakt. Jag visste inte att den hade fått så mycket skryt i tester o.s.v men kjøpte den då jeg ville ha en liten lätt brännare men inte så liten att den bare svir gröten i mitten av kjelen samt att den ska klare av en lite større panne uten att man må vara en mester på kjelebalansering i villmarka. FMS-102 såg bra ut og til den prisen var det ju vert ett forsøk.

 

Jag fick brennern i posten på onsdagen. Testet den hemma i stua og den fungerte jo utmerket. Liten og lett var den og. Som med allt lettvektsutstyr har den lite spinkle deler kanske men er man forsiktig så går det bra.

 

Jeg pakket sekken og gav meg av ut på tur. Fra huset nede i fjæra, gjennom marka og upp for fjellet. Klarte ikke og finne en teltplats der jag hade tenkt slå leir så turen gick opp opp og tilslut var jeg helt oppe på snöfjellet i midnattssolen. Her fann jag en liten ås med myk og tørr mose. Perfekt til å slå opp mitt Hilleberg Soulo på. Klockan nermet seg 3 på natten og jeg var tørst og trøtt. Samlade litt snö i kjelen og skulle skru på brenneren på gasflasken. Brenneren skrur runt og runt uten å sette seg fast. Så detter den plötsligt helt av og kvar på gasflaska sitter gjenginsatsen av messing som egentlig skal sitte godt fast inne i aluminiumsfoten på brenneren.

 

Det lekte ut en poff med gass og det var det. Jeg var trött og törst efter en hard tur opp på fjellet. Uten vann og uten kjøk eller annet brensel en fyrstikker. Jeg klarte efter mange forsök att slå in messingsringen i brenneren igen gjennom att slå den mot berget. Dette var i allra høyeste grad en midlertidig reparation og jeg torde så klart ikke å ha den brinnande inne i teltet. Jeg fick meg lite vann men till frokostgröten så föll brenneren av igjen og en ny gasspoff lekte ut. Skummelt!

 

Det hele gikk jo bra denne gang. Man kanske inte kan ha noe krav på att en brennere fra kina til 150kr. skal klara av ekte bruk. Noe man bör tenke på -spesiellt om man er en sån som har brenneren gåendes inne i teltet av og til- er att en slik mangel på en brennere som er tent kan fort orsake en stor eldsflamme/eksplosjon som setter fyr på telteduken på null komma niks! Teltduk, soveposer og andre lettvektsmaterial brenner, som kjennt, skremmende bra!

Har kontaktet både Fire Maple og selgeren på AliExpress og venter på svar. 

 

 

 

 

 

Efter mange timer med etterforsking på nett så står det klart att den samme produsent som lager Fire Maple sine brennere også lager brennere till en mengd mer eller mindre kjente navn. Det kan vare forskellig farge på aluminiumsdelerne og prisen kan variere ganske kraftigt men brennerne er identiske i øvrigt.

Noen eksempler er Fire Maple, Karrimor, Gosystem, Vango, Monatauk, Olicamp, Biltema og mange mange fler. Det som er intressant er att så mange av de mer kennte merkene kjøper in de samme brennerne fra kina og selger dem under sitt eget navn. I noen tilfeller, som med Optimus Crux for eksempel, er det ikke klart om det er produser på samme sted som Fire Maple eller om Fire Maple har stjelt designen av Optimus. Finns flere eksempler på dette fenomen.

 

 

 

 

 

Jag har nu bestillt ett Primus Power Cook fra skittfiske dot no. Det er en betydligt större, tyngre og mer solid brennere en Fire Maple sine. Power Cook har den samme solide infestingen till gasflasken som er på omnifuelen og på mange av primus sine andre kjøkken. Vill man ha lavere vekt kanske MSR pocketrocket, Primus Express eller lignende kan vara bra, men man får då leva med svidd grøt i mitten av kjelen då flammen er liten og sentrert. Kokar men endast vann så fungerer sikkert de minste utmerket.

En annan variant som ser bra ut men som savner piezo lighter er Soto Micro Regulator Stove. Kvaliteten på denne kan jag ikke si noe om men de tester som har gjorts over lengre tid vitner om att den er solid. Soto'n er vanskelig å få tak i til vettig pris og den savner piezo.

Primus Techno Trail er også et intressant alternativ som ligger mitt mellom lavvektsbrennere og tyngre prestandabrennere.

post-14733-0-90384900-1401625070_thumb.j

post-14733-0-04447700-1401625072_thumb.j

post-14733-0-72018800-1401625072_thumb.j

post-14733-0-30450800-1401625073_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem som Bramberg med min brenner. Det var Ealge Products FMS-102, som jo er samme som Fire Maple.

Skrudde og skrudd3 uten at det ble motstand, så plutselig 'pop' så satt jeg med den i hånden.

Sendte mail til Eagle Prod.

De sa de aldri hadde hørt om problemet før og ville derfor ha den inn til fabrikken og jeg skulle få en ny.

Kanskje jeg bare er den eneste som har brydd meg med å klage på noe til 200kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Efter mye tullprat från selgeren på Aliexpress så var jag nødt til å starta en "dispute" genom Aliexpress. Jag fick til slut mina penger tilbake utan att jag sende tilbake brenneren (noe som hade kostet meg mer en det brenneren med frakt från china kostade). Dette er en drittprodukt og priset er därefter men då den kunde ha orsakat alvarlig ulykke så kände jag att dette var viktigt. Allt för många produkter från china fölger dette mönster. Det er billigt ja, men produkten fungerar inte och är därmed helt unödvendig, i verste fall også farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.