Gå til innhold
  • Bli medlem

sykkelvogn - for frakt av utstyr


zimwalker

Anbefalte innlegg

Trenger ei sykkelvogn for å frakte ryggsekk/utstyr for meg selv ut til fotturomåder (fra ei til tre mil). For ustødig å sykle med tung sekk på ryggen langs sterkt traffikert vei uten veiskulder/sykkelfelt.

 

Ser at XXL.no har ei vogn til en tusenlapp som er beregnet til varetransport, max lastevekt 30kg står det, Vogna veier litt ca 13kg.  Spokes Transportvogn heter den og kan ses ved å følge linken her.

 

De har også ein vogn som er beregnet på transport av to barn til halve prisen, og der er max lastevekt  45 kg og vogna veier 17kg.  Spokes Twinkid trailer heter den og kan ses ved å følge linken her.

 

Kan den sistnevnte vogna også kan brukes til formålet (transport av sekk/utstyr)? Greit å noe å gå på ad lastevekt, eller?

 

Noen som har efaring med disse, eller med slike vogner generelt - som kan anbefale noe her? Er som antydet ikke lange biten jeg tenker å sykle med vogn på slep, så hadde jo da helst sett at jeg slapp billig fra det. Har sett at det finnes en del fint og dyrt der ute, bl.a. hos nordiccab.no , men som da ligger et stykke over mitt budsjettt her for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den siste du linker til på xxl   Eller ihvertfall så og si lik.  Skulle gå fint å ha noe utstyr i den også. Syns den virker overraskende grei til prisen men hvor bruk den tåler er ikke godt å si. Er sikkert ikke de dyreste hjullagrene på denne.   Har syklet litt med to barn i den på grei vei og den har tålt det ihvertfall.   Forøvrig så er det vell ett poeng å ikke ha den for bred om hovedbruken er å sykle etter mye trafikkert vei så personlig ville jeg sett på en av de andre til slik bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den siste du linket til fra xxl. Har syklet på overnattingstur gjennom nordmarka med ca 30 kg i den og det gikk fint. Vogna har tålt overraskende mye og ruller helt greit.

Edit: Forresten god plass i vogna. Stor sekk er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller en sykkel som har bagasjebrett og kanskje med kurv forran. Det er lettere å ha vekten på sykklen, enn å ha noe slepende etter sykklen. Og i tilegg får du vekten av vogna. Ikke særlig rasjonelt, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for input dere! "Jula" har ingen butikk i umiddelbar nærhet, men den vogna de selgere ser nå helt grei ut.

 

Da heller jeg mot den andre vogna jeg linket til, den som egentlig er beregnet for transport av to unger (og som koster bare halvparten).

Siden bredden ble nevnt her, så begynte jeg å se nærmere på målene her, og den varevogna hos xxl jeg linket til føst ser kanskje litt liten ut  om man skal ha en stor sekk med seg og vil ha den (lasten) i ly for regnet(?) .

 

Lengde: 67cm (selve vogna ex. staget)
Bredde: 49cm
Høyde:  58cm

 

Den andre som er laget for transport av to barn og som er den dere har erfaring med (eller tilsvarende) måler

 

Lengde - 79cm (selve vogna ex.staget)
Bredde - 89cm
Høyde - 88cm

 

Tror dere bredden blir et problem? Tenker selv at bredden kanskje heller blir en fordel i denne sammenheng (traffikert vei uten veiskulder)? Dette fordi om man har litt bredde på fremkostmidlet og må benytte veibanen - så må jo bilene svinge litt ut når de skal forbi.  Er man selv "for smal" så er det noen som har en lei tendens til kjøre veldig tett på, nesten "sneie deg." Har bl.a. av den grunn brukt å legge en vandrestav på tvers under sekkelokket når jeg har syklet med sekk på ryggen. Har da festet en bit av en plastpose eller noe annet synlig flagrende i den enden som vender ut i bilbanen...nettopp for å gi bilførerne (spesielt vogntogene) noe annet "å sikte etter" enn meg og sykkelen. (Bruker ikke hele stavens lengde da, har teleskopstaver, men lar staven stikke ca 50 cm ut på siden, ut i kjørebanen altså. Gjør meg selv breiere på den måten)

 

Innvendinger mot logikken her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt sykkelvogn en del på tur. Jeg opplever det som tungt (=tyngre en utstyr på sykkelen), men praktisk til å få med volum.

 

Læringer

  • Soveposer og annet som tar volum på vogna. Vekt på sykkel dersom mulig. Helst bak. Vann (=volym plus vekt) plasserer jeg ovenpå sykkelvognens hjulaksel.
  • Enklere og rimeligere med en brukt to-barns sykkelvogn enn en dedikert transportvogn. Barn-vognene er ofte ganske godt værbeskyddet, men større i sammenvikt tilstand. De er ofte dimensjonerte før å tåle mer vekt enn transportvognene.
  • Hold vekten nede på pakkingen. Vekt dreper bein dreper humør. Lav vekt gir å større aksjonsradius.

 

Jeg har ikke brukt én-hjuls (dvs smale) transportvogner. Rullemotstanden er angivelig mindre en for tohjuling, og enhjulinger kan være bedre på smale stier. Samtidig er de mer negativt følsomme for høy tyngdepunkt, og er ikke alltid lett sammenleggbare. For eksempel er IBEX http://www.bobgear.com/bike-trailers/ibex (som ellers ser veldig hyggelig ut) ikke sammenleggbar.

 

Dersom jeg hadde hatt penger hadde jeg vurdert en Burley Nomad http://www.burley.com/page_454/nomadsuptmsup . Den er dyr, men var for ett år sen en ganske fin kompromisse for 'touring'. Konkurrentene tenderer å være noe tyngre i forhold til lastekaapsitet, men å rimeligere. Den går fint å vike sammen. Jeg har aldrig hørt om noen som sier seg lykkeligere av denne jamført med en tyngre vogn.

 

Dersom man begynner med vekt på sykkel/vogn, og i tillegg har mye vekt, så blir slanger og dekk på sykkelen et nytt tema. Søk på 'touring bike tube' og 'touring bike tires'. Det finns masse skrivet her. Jeg har selv valgt et kompromi-dekk: Det har litt mere 'puncture protection' en de fleste 'road tires', men mønstre for 'i første hand vei'. Det gir meg mange mil for minst utslitte bein for mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med å bruke den billige xxl vogna beregnet til to barn - den ligner på vår i hvert fall. Går fint med 2 sekker oppi - den ene 100 liter - den andre 65 liter. For å beholde dybden i vogna bruker vi å ha sidevangene oppe, men uten horisontalstøttestag. Da kan man legge sekkene helt i bunnen. Kan lese om en slik tur her

http://kjiver.no/klarem.htm

Jeg leste opp og ned i mente før vi handlet - og den vogna der er svært lett (i forhold til mange andre). Vi har brukt den mye - og den holder enda, men ungene sitter ikke særlig godt i den - og det er på grensen til barnemishandling om de sovner i de setene der med hjelmen på, men det er en annen historie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen alle sammen her for tips og erfaringer!! Har besilt ei slik Spokes Twinkid Trailer vogn til 499 nå. Ble 738 med frakt. Tenker at denne får holde til primærformålet, transportetappen frem til der fotturene starter. Får jeg "blod på tann", med tanke på langtur med sykkel og vogn, så kanskje jeg oppgraderer til en av de fine/lette modellene som dere ga linker til her. Takk også for gode råd om pakking/vektfordeling! Er notert! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.