Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmeelv for packraft?


Anbefalte innlegg

Mens vi tripper og venter på sommeren - hva er drømmeelven din for packrafting?

 

For min del skal Jori padles i mente i sommer.

 

http://ut.no/kart?vinterloyper=false&fotturer=false&zoom=13&lat=62.15616275816428&lng=8.997459411621092&activeTripUuid=e997de3c-4e7d-4174-bb54-5c9e0a2652a9

 

Fra før vet jeg at Jori er knall med kano, ihvertfall i de nederste delene. Øvre halvdel har også en del stryk som kan være spektakulære med packraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en turdrøm om å padle Porenoelva i Finland med start fra Kilpis, bære over til Kautokeinoelva og avslutte ned Reisaelva. Blir for mye bæring og sleping med kano, men har dessverre ikke budsjett for packraft i år.

 

Ellers så er jo Stordalselva i Ekesdalsfjella, øvre del av Atnaelva og selvsagt Rauma elver som hadde vært moro å utforske i sør. Muligens mye og kronglete bæring langs Rauma, men å følge vannveien ned til fjorden ville vært en fantastisk opplevelse. 

 

Er også nysgjerrig på hvordan det er å surfe med en packraft, så oppfordrer deg til å ta deg en tur til Farstad og teste surfing Martin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd packraft, men kan ikke tro annet enn at Grimsa i Rondane må være flott. Kan starte innenfor Grimsdalshytta og følge elva helt ned til Grimsbu. Er et stykke midtveis med noe bæring, til nedenfor Fallfossen. Og en foss i nedre deler også. Drøye 4 mil totalt. Kan sikkert forlenge ned Folla også selv om det der sikkert er mer stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å anbefale Leira (aka Leirelva for lokale).

Den starter oppe i åsene på Hadeland (Gran Kommune, Oppland) omtrent rett vest for stedet Gran, med vannene Våja, Grøja, Skjerva - Avalsjøen - Leirsjøen - Stråtjern.

Leira renner deretter nedover i Nannestad Kommune i Akershus ned til Kråkfoss (der R178 rett vest for Jessheim krysser Leira) med klart vann og ørret. På nedsiden av fossen er det "leirefarget" vann, ingen ørret, men derimot Norges mest artsrike elv (29 arter så vidt jeg husker). Fra Kråkfoss renner den i dalføret som er grensa mellom Romerikskommunene Gjerdrum og Ullensaker ned til kommunen Frogner, deretter renner den nedover til Skedsmo kommune og Leirsund, deretter munner Leira ut i Nittelva/ Øyeren rett sør for Lillestrøm. Man kan deretter følge Øyeren, også Glomma ned til Fredrikstad i Østfol og videre ut i Ytre Oslofjord.

 

Jeg har "padlet" Leira fra Kråkfoss til E6 brua ved Frogner felre ganger med hagla i fanget på høsten. Skriver "padlet" fordi man ikke kan padle hvis man vil se og/ eller felle vilt på turen. Padler du tar dette strekket omtrent 2t i kano, styrer du derimot kun med strømmen tar samme turen 6t. På en tur så vi følgende + en masse andre småfugler og sikkert andre ting jeg har glemt nå.

  • Elg
  • Rådyr
  • Rev
  • Bever
  • Mink
  • Ørn
  • Hauk
  • Våk
  • Hegre
  • Rugde
  • Vipe
  • Candagås
  • Grågås
  • Stokkand
  • Kvinand
  • Måke
  • Kråke
  • Ravn
  • Skjære
  • Nøtteskrike
  • Nøttekråke
  • Grønnspett
  • Svartspett
  • Flaggspett

 

Vi la ut akkurat i lysninga på morran.

Det er ingen stryk mellom Kråkfoss og Frogner iallefall, tror ikke det er noen før du kommer langt ned i Glomma. Bare brunt vann som renner stille avgårde i regskoglignende frodighet mellom jordene i bygdene på Romerike. I fint vær tror jeg det er få steder i Norge som oppleves så dyrerikt og frodig som Kråkfoss -  Frogner/ Leirsund.

 

Kan anbefale lett haspel/ flueutstyr med brødbit på kroken...... 2-4kg Asp, Stam og Vederbuk på hvert kast :D

Min pers. er en Gjørs på 4,5kg, ca 200m nedenfor Brua mellom Ask og Kløfta (den var ikke så interessert i brødbit, men en Laue på en treble krok gjorde susen).

Med ultralett ustyr er det t.o.m gøy å fiske opp agnet til Gjørs-stanga :D

 

 

[edit]: rettet litt trykkleifer og stedsnavn som ble feil etter en lang dag i marka

Endret av 7homas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del skal Jori padles i mente i sommer.

 

Fra før vet jeg at Jori er knall med kano, ihvertfall i de nederste delene. Øvre halvdel har også en del stryk som kan være spektakulære med packraft

Grad IV i Packraft? Den var ny for meg.

Hva er liksom fornuftig grense når det kommer til valser og dropp med en Packraft? Hvordan er det å boofe en Packraft?

 

Merker jeg ville vært litt skeptisk til å ha med en packraft på grad IV elv.. men det sier jo kajakkpadlere folk om meg i kano også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grad IV i Packraft? Den var ny for meg.

Hva er liksom fornuftig grense når det kommer til valser og dropp med en Packraft? Hvordan er det å boofe en Packraft?

 

Merker jeg ville vært litt skeptisk til å ha med en packraft på grad IV elv.. men det sier jo kajakkpadlere folk om meg i kano også.

 

Jeg så noen korte snutt på youtube ( via en side om packrafting som jeg forvillet meg innpå) som viste padling med packraft i elv som var gradert som klasse V.

Og har i tillegg sett andre snutter der gærninger tar seg ned 2-4 meter høye fall.  Noen av de var til og med vellykket :D

 

Man får kjøp kjøpt Thigh Straps for bruk i Whitewater over grad II

 

 

Slik jeg har forstått det, så er det padleren som setter begrensningene på hvor grensen går, ikke packraften :)

 

 

Edit: Hva betyr forresten "å boofe" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum, Green River Narrows i Packraft står det respekt av!

Ser ut som om de boofer greit selv med elendig åreføring.

 

Brad McMillan satte jo nettopp ny "høyderekord" i åpen kano med et dropp på  21,3 meter så det er vel ikke lenge før vi ser packrafter og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jori er flat som en pannekake og rolig som et dovendyr på det strekket jeg linket kart til i mitt inlegg. Mulig du mener den trange kløfta som går ned til selve Dombås?

 

 

Du ligger an til et par overraskelser hvis du tror Jora er flat som en pannekake hele det strekket.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der med Ællyn så jeg vet at den er helt flat og fin :-)

 

Vet godt at det er stryk både ovenfor og nedenfor, da. Men det er jo noen roligere, fine og gode stryk å lære i, mens man har en lavvo som basecamp i bjørkeskogen. Bra matfisk i elva også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må vel Bøverdalen være bortimot perfekt. Enkel tilgang og fin elv. Deler av Sjoa (de øvre delene) må jo også være fin.

Mulig det er greit fra Gjende og ned til Sjodalsvannene, men området ved Ridderspranget og videre nedover er farlig. Flere uorganiserte, utenlandske raftere som det ha gått ille med her. Det organiserte turene i området starter lenger ned. Mye av Sjoa er kun for eksperter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er greit fra Gjende og ned til Sjodalsvannene, men området ved Ridderspranget og videre nedover er farlig. Flere uorganiserte, utenlandske raftere som det ha gått ille med her. Det organiserte turene i området starter lenger ned. Mye av Sjoa er kun for eksperter.

Helt enig! Jeg tenkte på de øvre delene. Fra Hindseter (nedenfor fossen) og til Veolie må være perfekte for en packraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at det er fine muligheter i Atna mtp kombinasjon av bra padling og fine fjellområder å gå i.

Grimsa er godt forslag også. Nydelig natur omkring elvene gjør mye av turen i mine øyne

 

Jeg planlegger å teste ut en av disse i løpet av mai/juni. Ikke når vintersmeltinga er på topp, men noe høyere vannstand kan kanskje være ok i Atna har jeg tenkt. Noen som har erfaring med padling av Atna i høy/lav vannstand?

 

Og siden min bekjentskapskrets innenfor packraftmiljøet er ganske begrenset, er det bare hyggelig om noen flere kan tenke seg å bli med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at det er fine muligheter i Atna mtp kombinasjon av bra padling og fine fjellområder å gå i.

Grimsa er godt forslag også. Nydelig natur omkring elvene gjør mye av turen i mine øyne

 

Jeg planlegger å teste ut en av disse i løpet av mai/juni. Ikke når vintersmeltinga er på topp, men noe høyere vannstand kan kanskje være ok i Atna har jeg tenkt. Noen som har erfaring med padling av Atna i høy/lav vannstand?

 

Og siden min bekjentskapskrets innenfor packraftmiljøet er ganske begrenset, er det bare hyggelig om noen flere kan tenke seg å bli med

Har padla både Atna (nord for Atnasjøen) og Grimsa på lav høstvannstand. Med kano vel og merke. Litt skrubbing her og der, spesielt i Grimsa som er grunn og steinete. Min favoritt av dem er definitivt Grimsa. Morsommere padling, lengre strekning, ingen riksvei like ved. Men også mer krevende, spesielt vil jeg tro med mye vann. Nedre deler av Atna er nærmest helt stilleflytende. Idyllisk, men litt kjedelig rent padlemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste relevante begrensningen er jo ganske relevant:

 

5.

Camping, teltslagning og oppsetting av kamuflasjeinnretninger for fotografering eller lignende er forbudt.

 

Ellers er det ikke lov å hugge trær til f.eks. leirbål. Men betegnelsen "døde trær" gjelder vel ikke småkvist og løst virke på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølna er et annet alternativ. Fra Skjelåvollen ned til Sølensjøen. Må ha litt vannføring. 

Det er forøvrig mange fine elver i nordre del av Østerdalsområdet. Sømåa, fra Langsjøen til Isteren. Deler av Femundselva, Unsetåa Trysilelva, Renaelva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva som kommer fra Innerdalen er også fin. Ålvundelva eller Ulvåa heter den. Har padla litt av den med kano en gang i tiden. Første delen fra Innerdalsvatnet er bratt, men lengre ned er den fin. Idyllisk og krydret med enkelte stryk.(og litt bæring vil jeg tro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.