Gå til innhold
  • Bli medlem

sløv samekniv!


ninja-joar

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å få en strømeng samekniv i gave forleden,

men blei enormt skuffet av den sløve eggen! Kan lett dra fingeren langs eggen med litt trykk uten å få et lite kutt engang.

Brukte kniven såvidt på båltur med nevø, og hugging av småkvist var mer tidkrevende enn ønskelig!

 

Er det normalt at nye kniver er sløve? Har kjøpt andre kniver tidligere, og de har vært sylskarpe!

Lurer på om jeg skal prøve meg på å slipe den opp, eller kontakte butikken og høre med dem?

 

Jeg skjønner jo at kniven vil bli sløv og må kvesses  etter hvert, men sier det kanskje noe om kniven når utgangspunktet er så dårlig?

 

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd sløve kniver før og lett sliping med en egnet fil vil hjelpe ;)  Bare ikke kutt deg selv på den nysliplte eggen så går det fint. Har selv en strømeng samekniv som er med på en del turer og den er skarp og fin, men det er jo avhengig av godt vedlikehold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  !

Hvis du bor slik til at du kan oppsøke en "Villmarksmesse" eller noe tilsvarende så ta med deg kniven dit og du  kan da kanskje få den "satt opp" av en proff knivsliper. Men samekniver har ikke topp kvalitet.

brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nye Strømeng-kniv var godt og riktig slipt, men eggen hadde lagt seg litt på den ene siden. Det er enkelt å fikse selv med et bryne (ikke fil), og du kan også gjøre den siste finishen ved å dra kniven med eggen noen ganger over et lærbryne eller baksiden av et lærbelte.

Hvis kniven din er direkte sløv på grunn av dårlig sliping er det kanskje best å få en slipekyndig person til å sette opp kniven som brage nevner.

Husk at Strømeng-kniver bør settes inn med olje når du ikke skal bruke den på ei stund for å hindre overflaterust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  !

Hvis du bor slik til at du kan oppsøke en "Villmarksmesse" eller noe tilsvarende så ta med deg kniven dit og du  kan da kanskje få den "satt opp" av en proff knivsliper. Men samekniver har ikke topp kvalitet.

brage

 

Bor i gokk, så det blir vanskelig å finne noen villmarksmesser her, men takk for tipset!

 

Min nye Strømeng-kniv var godt og riktig slipt, men eggen hadde lagt seg litt på den ene siden. Det er enkelt å fikse selv med et bryne (ikke fil), og du kan også gjøre den siste finishen ved å dra kniven med eggen noen ganger over et lærbryne eller baksiden av et lærbelte.

Hvis kniven din er direkte sløv på grunn av dårlig sliping er det kanskje best å få en slipekyndig person til å sette opp kniven som brage nevner.

Husk at Strømeng-kniver bør settes inn med olje når du ikke skal bruke den på ei stund for å hindre overflaterust.

 

Tips til bryne som er greit å bruke? Har sett det finnes no verktøy for å holde kniven på plass for å få slipt godt (slipeJigg??) Kan det være greit å bruke, eller

går det greit uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så fint uten.  Bare ett helt vanlig steinbryne. Standard bryne med en grov side og en fin side er perfekt. Bruk vann eller en tynn olje på bryne. Og vil du ha den siste finishen så ordner du en lærbit/belte med litt fin slipepasta på som du drar eggen litt hard over(eggen skal slepe så den ikke skjærer sunn læret)   Har du for mye penger så er det masse du kan kjøpe.   Utenom ett passelig fint bryne og ett enda finere bryne og lær så kan du gå for en våtslipestein i en eller annen form.  Kjekt å ha når man har fått laget seg noen hakk, da er det mye jobb å bryne.  Tormek maskiner er kjekke og kan slipe det meste med riktig jigg.   Men er fil til ett par hundre kroner gjør samme joben om ikke stålet er alt for hardt.     PS  jeg bryner nok mer enn de fleste så da har man det vell litt i finga etterhvert men man skal være under middels praktisk anlagt for å ikke klare å slipe en kniv uten masse fancy dill dall,  det lille ekstra man eventuelt klarer å utrette med det er ihvertfall på en samekniv smidd av gamle bilfjærer, borte etter første kvisten man hugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så fint uten.  Bare ett helt vanlig steinbryne. Standard bryne med en grov side og en fin side er perfekt. Bruk vann eller en tynn olje på bryne. Og vil du ha den siste finishen så ordner du en lærbit/belte med litt fin slipepasta på som du drar eggen litt hard over(eggen skal slepe så den ikke skjærer sunn læret)   Har du for mye penger så er det masse du kan kjøpe.   Utenom ett passelig fint bryne og ett enda finere bryne og lær så kan du gå for en våtslipestein i en eller annen form.  Kjekt å ha når man har fått laget seg noen hakk, da er det mye jobb å bryne.  Tormek maskiner er kjekke og kan slipe det meste med riktig jigg.   Men er fil til ett par hundre kroner gjør samme joben om ikke stålet er alt for hardt.     PS  jeg bryner nok mer enn de fleste så da har man det vell litt i finga etterhvert men man skal være under middels praktisk anlagt for å ikke klare å slipe en kniv uten masse fancy dill dall,  det lille ekstra man eventuelt klarer å utrette med det er ihvertfall på en samekniv smidd av gamle bilfjærer, borte etter første kvisten man hugger.

lurte litt på kva du meinte med den siste setninga her?  :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så fint uten.  Bare ett helt vanlig steinbryne. Standard bryne med en grov side og en fin side er perfekt. Bruk vann eller en tynn olje på bryne. Og vil du ha den siste finishen så ordner du en lærbit/belte med litt fin slipepasta på som du drar eggen litt hard over(eggen skal slepe så den ikke skjærer sunn læret)   Har du for mye penger så er det masse du kan kjøpe.   Utenom ett passelig fint bryne og ett enda finere bryne og lær så kan du gå for en våtslipestein i en eller annen form.  Kjekt å ha når man har fått laget seg noen hakk, da er det mye jobb å bryne.  Tormek maskiner er kjekke og kan slipe det meste med riktig jigg.   Men er fil til ett par hundre kroner gjør samme joben om ikke stålet er alt for hardt.     PS  jeg bryner nok mer enn de fleste så da har man det vell litt i finga etterhvert men man skal være under middels praktisk anlagt for å ikke klare å slipe en kniv uten masse fancy dill dall,  det lille ekstra man eventuelt klarer å utrette med det er ihvertfall på en samekniv smidd av gamle bilfjærer, borte etter første kvisten man hugger.

Hei ! Personlig har jeg sluttet med stor kniv. Tar heller med en liten øks og en mindre kniv i tillegg.

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den ekstra skarpheten mån måtte få til med jigger osv er noe som du ikke får noe glede av da den forsvinner veldig raskt ved bruk. Spesielt hugging med kniv som ikke har all verdens stålkvalitet. Ikke missforstå. Kniven er grei den og med enkel utstyr tipper jeg du kan få til 95% av skarpheten sammenlignet med fancye greier og de siste 5% har ingen bruksverdi og vil forsvinne raskt med litt bruk. Mulig det kan ha noe for seg på kniver med veldig god stålkvalitet men jeg hadde ikke brydd meg.

Sent fra min LT26w via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/kniver/brusletto-knivsliper-lommeversjon.html om du ikke er komfortabel med bryne er denne fin du får eggen lik ver gang en liten sak og ha på lomma kniven blir kvesset når det trengs og kvaliteten på denne er bra j og sløveg bruker en slik når jeg er på tur bryne blir for mye og dra på og sløv kniv= dårlig humør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - alt annet enn steinbryne og lær er fy fy på denne typen kniver. Du må i alle fall unngå smergelskive ol.  Det er mykt stål i kniven, for at egga ikke skal skale av når du hugger. Kvaliteten på disse knivene skal være bra. Jeg er i alle fall svært fornøyd med min, som jeg har hatt i snart 30 år. Problemet er at de ruster lett (igjen pga. mykt stål), så olje er viktig. Jeg bruker våpenolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjellig grovhet på steinbryne? Har sett det står mye om grovhet/grit på div

bryner rundt på nettet...

 

Hvor får man tak i?

 

Bor som sagt på et sted uten allverdens utvalg, så det må bestilles inn..

 

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en vanlig byggevare med litt verktøy så har sikkert de ett bryne.   Om du vil bestille så kan jeg anbefale dette som jeg er veldig glad i.  Har hatt mitt og brukt MYE i over 10år nå bare i større format.  Det er snakk om ett diamantbryne.  Her behøves ikke vann eller olje. Bare vaske det når man kjenner det tar dårligere. Og man må på like dyrt eller dyrere steinbryne for å finne noe som tar bedre.  Rød er passe fint. Da kan man ta små hakk også polerer man eggen med å slipe på langs med eggen.   Eventuelt lærreim i tillegg.  

 

http://nettbutikk.verktoyas.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=1304605&b_id=1305259    De har ett som er mindre også men da begynner det å bli klundrete å bruke.  Og de større er dyre og ikke så turvennlige men sats på rødt om du velger DMT diamantbryne og skal ha bare ett.  Om du velger to så ta gjerne ett hakk grovere og ett hakk finere enn rødt.  (blir grønn og blå)   Disse kommer du til å ha i mange år om du ikke roter de bort og kan slipe kjøkkenkniver, sakser, økser osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sameknivene er ofte relativt grovt slipt når du kjøper dem. Min Strømengkniv var maskinslipt da jeg fikk den. Hvis kniven er maskinslipt / grovslipt så kan du se at slipeflaten er litt ruglete etter å ha blitt slipt i en maskin med roterende stein.

Skaff deg et vanlig støpt firkantet tosidig bryne. Disse får du vanligvis i alle butikker som selger verktøy.

I tillegg kan du bruke et kjøkkenstål / brynestav. Dette får du i alle butikker som selger kjøkkenkniver. De leveres i stål eller porselen. Ikea har et i porselen som er suverent til den siste finishen.

Treskjærere, dreiere ( bare de som bruke gammeldagse kvasse dreiejern) eller møbelsnekkere pleier å være flinke til å sette opp kniver og verktøy, og så slaktere selvfølgelig.

Ikke bruk hurtigroterende smergelskiver, disse har en tendens til å varme stålet og ødelegge herdingen.

Et lite tips når du bruker et kjøkkenstål:

La aldri noen bruke et slikt stål på dine kniver. Ingen sliper likt og da blir lett vinkelen feil.

Ikke gjør slik slaktere og kokker gjør på tv, det funker dårlig for en amatør.

Ta stålet i venstre hånd og sett spissen ned på en skjærefjøl eller lignende. Så finner du en naturlig stilling på kniven og drar den nedenfra og opp, mot skaftet på stålet, med eggen ned, samtidig så du trekker eggen over stålet i bladets fulle lengde.

Hvis du gir kniven en slik behandling etter hver tur så holder du eggen kvass mye lenger. 

Etter sliping kan du teste kniven på en litt myk tomat. Hvis den kutter tomaten uten at du trenger å bruke makt så er den kvass nok.

Husk, det er lettere å skade seg på en sløv kniv enn på en kvass kniv.

Det ligger mange tips på nettet. Det er bare å søke.

http://www.skarpekniver.com/bryne

http://www.xn--bjrgvinhk-m8a.com/sliping%20av%20kniver.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får fatt i bryne (et av de som anbefalt ellers i tråden), så kan det være greit å markere eggen med tusj. Da ser du lettere om du er på rett sted etterhvert som du sliper og tusjen forsvinner. Greit tips til du "får følelsen".

 

Men ikke forvent for mye. Dette er et verktøy hvor en for tynn egg fort blir ødelagt. Lommekniver er fine til ting som, vel, skjæring av tomater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........  det lille ekstra man eventuelt klarer å utrette med det er ihvertfall på en samekniv smidd av gamle bilfjærer, borte etter første kvisten man hugger.

Strømeng har da aldri benyttet gamle biljfærer, til sine kniver! Men de kjøpte nytt karbonstål fra Sverige, av samme type som ble brukt i bladfjærer på lastebiler, til de store knivene sine. Og stålet var bra, til formålet knivene var tiltenkt. De bruker fremdeles karbonstål av tilsvarende type, men har vel byttet leverandør. I de store knivene (7, 8 og 9") brukes et godt karbonstål av type "74 Ni Cr 2" og hardheten er på 58 rockwell. Det er i det øvere sjiktet, for det som er vanlig til jakt og friluftsliv. Mange foretrekker noe bløtere herding, som 57, eller helst 56. Med en hardhet på 58, så er det ganske hardt og noe hardere å sette opp enn de fleste kniver. Ser bort fra rene flå, eller kjøttkniver som bør være av relativt bløtt stål, for å skjære med en "grad" og ikke med en skarp egg. 

 

At slike kniver blir sløve, etter å ha kappet en kvist, er fremmed for meg. Og jeg har hugget en del kvist (gran/furu) og ved, uten at eggen er ødelagt. Men med riktig bruk av kniven så skal en heller ikke hugge med den delen, som er beregnet for skjæring. Og jeg endrer vinklen noe på den innerste delen på kniven, da tåler den ennå mer. På den ytterste delen bruker jeg ca 17 grader (i snitt og en side) og den indre delen på ca 15 grader. Da kan du hugge kvist hele dagen. Også bein, som samene gjør. Men selv har jeg for lenge siden gått over til sammeleggbar tursag og turøks. Så den store samekniven (KS8), blir nå sjelden brukt.

 

Og i noen av de mindre knivene (eks KS5), brukes et såkalt rustfritt stål. Men, det er også bra.

 

Da diamantbryne er nevnet, så vil jeg kommentere. Diamatbryne går greit å bruke, selv om hadheten i stålet er i grenseland, for bruk av slikt bryne. Diamantbryner fåes med min 4 forskjellige grovheter (svart, blått, rødt og en farge til). Rødt er greit til turbruk og lettere oppskjerping. Og tar en noen få strøk på lærbeltet, så tar samekniven hårene på armen. Mer enn skarp nok, til tur- og jaktbruk! Anbefaler folk å bruke vann både på støpte bryner og diamantbryner, ellers setter stålspon seg på brynet og da blir det raskt lite effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er lagt ut linker og video, av hvordan en setter opp kjøkkenkniver også Japanske. Etter min mening, er dette helt feil å bruke slikt på en turkniv, også på jakt- og fiskekniver.

Til turbruk, må en heller se til de som setter opp eggverktøy for bruk i treverk. Da kan en spikke, skjære brød, kappe tau, gjøre opp fisk/vilt, m.m. (Og vinklen justeres, etter hvilket bruk du har tiltenkt kniven.) Har en kun en turkniv, ville jeg annbefalt å lage en egg på ca 15 grader (dobbeltsidig - 30 grader). Den er holdbar hvis stålet er bra. Skal en ikke hugge, eller spikke, vil jeg anbefale ca 17 grader. Og husk, det er lov til å ha med seg bryne på tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..jeg sliper mine kniver med steinbryne til de er skarpe nok til å utføre de oppgavene jeg bruker dem til. Har aldri tenkt over at det er en slags vitenskap. :)

Tenker du på skiferbryner, eller bryner av arkansas stein? Støpte bryner alla Foss bryner, med en grov og en fin side, er mer enn bra nok til turbruk. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.