Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske ved overvann på isen


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Har denne påsken virkelig slitt med å få fisk på isen. Grunnen tror jeg er overvann på isen. Det er hele 20-25 cm overvann - og selv etter 3 dager fosser vannet ned i hullene jeg har borret. Har fått en liten ørret, men på langt nær hatt det fisket jeg har vært vant med. Isen er en meter tykk.

 

Det kan nå virke som at det området jeg har fisker begynner å flyte litt opp - forhold til resten av isen på vannet - noen som har erfart det?

 

Lønner det seg å sette dypt under slike forhold eller er det generellt umulig å få fisk ved mye overvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også hatt problemer med dette for et par tre år tilbake. Tjukk is, overvann og masse snø oppå det igjen. Ble ingen fangst, og dette er på et vann med både røye og ørret, og det er ikke akkurat manko på fisk i dette vannet.

 

Det jeg tror skjer er følgende; man borer hull, gjerne flere rundt omkring der man sitter. Overvannet kommer naturlig nok ned i hullene, hvor det blander seg med resten av vannet i innsjøen. Jeg tror (uten å vite) at det er denne blandingen av vann (kanskje det har noe å gjøre med temperaturforskjellene) som er uheldig for isfiskeren, og det ligger i sakens natur at det er fint lite å få gjort med problemet. Det eneste "svaret" er da å fiske på så dypt område som mulig sidne det tar lengre tid for overvannet å blande seg med vannet som er dypere i innsjøen (og sikkert ikke like mye utblanding heller). Tenk på hva som skjer når ei elv munner ut i saltvann ;) Tror det er mye av det samme som skjer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.