Gå til innhold
  • Bli medlem

Desinfisering av tur- og fiskeutstyr på langtur


Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Sitter og drømmer meg vekk til langtur i sommer, og plutselig dukket det opp et spørsmål. Ser på alternative ruter med mulighet for padling, og det kan være aktuelt å bære over til andre vassdrag. I en av elvene i Finland (og muligens flere) er det Gyro. Overbæring vil skje i område langt fra sivilisasjon, så rensestasjon er ikke tilgjengelig. Jeg vil selvsagt ikke ha skylden for å innføre Gyro til en frisk elv...

 

Er det noen som har erfaring med denne problemstillingen? Holder det å ta med Virkon S og en spruteflaske, og så blande ut selv og desinfisere før skifte av vassdrag?

 

Desinfiseringen vil selvsagt skje med stor grundighet, og så hensynsfullt som mulig med tanke på skylling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ikke så lett å tørke utstyret tilstrekkelig til å ta knekken på parasitten på tur? Har tilgang på desinfiseringsutstyr som vi bruker på leirskolen før elever får bruke eget fiskeutstyr i Målselva, så det vil uansett bli med for å være sikker. 

 

Men lurer på om det er noen regler for dette, eller om det bare er opp til den enkelte?

 

Det blir jo fort en problemstilling for folk med packraft eller kano som er på tur i grenseområdene i Nord-Norge og bærer over til et annet vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spraye med Virkon S og la det virke en stund skal ta knekken på Gyro. Du får til og med kjøpt "brusetabletter" av Virkon S som er beregnet for 0,5 l vann. Veldig enkelt å bare putte en tablett i sprayflaska og fylle på 0,5 liter vann. Man får kjøpt det på Felleskjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spraye med Virkon S og la det virke en stund skal ta knekken på Gyro. Du får til og med kjøpt "brusetabletter" av Virkon S som er beregnet for 0,5 l vann. Veldig enkelt å bare putte en tablett i sprayflaska og fylle på 0,5 liter vann. Man får kjøpt det på Felleskjøpet.

 

Takker. Er kanskje mer praktisk å stikke og kjøpe noen "brusetabletter", en å ta med løst pulver i en pose.

 

Du er ikke kjent med noen restriksjoner rundt Gyro og padling? Dette er jo noe alle som padler i områder med infiserte vassdrag, siden det gjerne blir liggende igjen litt fuktighet i kanoen eller packraften om den ikke henges til tørk mellom turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Er kanskje mer praktisk å stikke og kjøpe noen "brusetabletter", en å ta med løst pulver i en pose.

 

Du er ikke kjent med noen restriksjoner rundt Gyro og padling? Dette er jo noe alle som padler i områder med infiserte vassdrag, siden det gjerne blir liggende igjen litt fuktighet i kanoen eller packraften om den ikke henges til tørk mellom turer.

Slike brusetabletter skal fungere bra, satser på slike jeg også neste gang det blir nødvendig. I sommer skal kanoen kun brukes på norsk side. Gleder meg til å høre hvor langturen din skal gå evt. Padle:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike brusetabletter skal fungere bra, satser på slike jeg også neste gang det blir nødvendig. I sommer skal kanoen kun brukes på norsk side. Gleder meg til å høre hvor langturen din skal gå evt. Padle:)

 

Har satt opp noen grove skisser, men ikke detaljert enda. Er litt avhengig av farkost (alle kanoen jeg har tilgang på er av den tunge, lite egnet på langtur med bæring typen). Vurdere Packboat, Ally eller Packraft, men har egentlig ikke budsjett for ny farkost i år.

 

Med Packraft frister det med en tur fra Indre Troms og følge grenseområdene via Sverige og padle Porenoelven i Finland, og så bære over til Kautokeinoelven og fortsette enten mot Alta eller ned Reisa dalen. Med kano blir det for mye bæring på denne turen, så da må det bli andre alternativer (eller mer tid).

 

Er også en liten mulighet for at jeg bare starter i Dividalen og går hjemover til Nord-Vestlandet.

 

Har du satt dato for turen i Troms? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt opp noen grove skisser, men ikke detaljert enda. Er litt avhengig av farkost (alle kanoen jeg har tilgang på er av den tunge, lite egnet på langtur med bæring typen). Vurdere Packboat, Ally eller Packraft, men har egentlig ikke budsjett for ny farkost i år.

Med Packraft frister det med en tur fra Indre Troms og følge grenseområdene via Sverige og padle Porenoelven i Finland, og så bære over til Kautokeinoelven og fortsette enten mot Alta eller ned Reisa dalen. Med kano blir det for mye bæring på denne turen, så da må det bli andre alternativer (eller mer tid).

Er også en liten mulighet for at jeg bare starter i Dividalen og går hjemover til Nord-Vestlandet.

Har du satt dato for turen i Troms?

Høres jo helt fantastisk ut! Turen i Troms blir fra ca 15 juli.. Er du i området da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo supert! Dusj og kald drikke blir tatt imot med stormende applaus. Veldig kjekt om du slår følge, du ser hva du har mulighet til. Gi oss en lyd når det er avklart du. Håper du får ordnet deg en kano av type lett eller en packraft. Blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.