Gå til innhold
  • Bli medlem

Spor og ruter GPS


pmikkel

Anbefalte innlegg

Hei

Føler meg rimelig dum her jeg sitter :-) Har kjøpt meg en Garmin Montana 650 gps (går en del i fjellet, men dette er min første gps).

 

Har nå prøvd meg litt på denne, men allerede etter en liten tur har jeg tusen spørsmål :-) La meg starte med ett spørsmål først.

 

Hva er forskjellen mellom rute og spor? har sett at jeg kan legge til sporpunkter og lage en rute ut fra dette. Fant en gpx file som jeg importerte i BaseCamp og denne inneholdt så mange punkter at jeg kunne gå etter disse.

 

Er det noen som vet om en bok for nybegynnere i bruk av gps

 

Takker for alle svar

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BaseCamp skal ha gode hjelpefiler? "velkommen til basecamp"

 

En rute er noe man legger opp når man planlegger turen. "Planlagt rute"

 

Et spor er gps-data av hvor du faktisk gikk i etterkant. "Sporlogg"

 

Men selv bruker jeg spor til alt i Bacecamp.

Har man et spor, så kan man opprette en rute ut fra sporet, om det gir noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du bruker en profil som kalkulerer ruten direkte når du konverterer. Virker mest logisk å bruke walking eller hiking, men da prøver den å kalkulere ruten utifra stier som er inntegnet og det blir bare et stort kaos, ihvertfall om ikke de stiene du skal gå på faktisk er inntegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.