Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til utstyr for allmountainski


aleks

Anbefalte innlegg

Toppturer og freeridekjøring har lenge sett utrolig spennende ut, så da det for ikke lenge siden tikket inn en mail fra Oslo Sportslager om tilbud på en haug av skiutstyr slo jeg til.

 

Etter å ha mailet litt med butikken endte jeg opp med å kjøpe disse (Kabookie allmountainski 13/14). Jeg står jo noe i vanlig alpinbakker, men ville også ha muligheten for ekstremkjøring, om man kan kalle det det. 187 cm lange. Så, jeg trenger jo alt annet også. Bindinger, feller, staver og hjelm. Glemt noe? Gopro-kamera får komme senere;)

 

Er ute etter bindinger som man kan bruke til alt, og ser at Oslo Sportslager har noe som heter "topptur- og frikjøringsbinding". Disse for eksempel, eller disse. Noen som kan fortelle meg hvorfor prisforskjellen er som den er, og som kan anbefale noe? Her er jeg helt grønn. Det samme gjelder støvler. Noen som kan anbefale noe? Har lest litt rundt og både støvler og bindinger skal jo være essensielt for en behagelig tur. Akkurat nå har jeg vanlig alpinstøvler, men de er kanskje ikke særlig behagelig å bruke på topptur?

 

Håper på svar

 

På forhånd, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedr både sko og bindinger så er vekten viktig , samenlign vekten på dine 2 alternativer med denne

 

sko må selvfølgelig passe til bindingen, det er flere typer her

 

De der var jo svindyre, hehe! Hvordan ser man hvilke sko som passer hvilken binding? Er det sånn at man bør kjøpe sko før man kjøper binding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en verson som ligner marker f12 bindingen. de er stabile og gode og svinge med kanskje litt tyngre enn andre rando bindinger men det får så være for min del. Har støvler som ligner på slalom sko men de er lettere og har gå funksjon synes de er ett bra alternativ da de letteste er bygd for gram jegerne som på død og liv ska komme opp fjellsiden så fort som mulig. Men det beste tipset jeg kan komme med er og sette deg ned på butikken og prøve forskjellige sko og finne den som passer best på foten og velge binding ut i fra hvilken sko du finner ut att passer best. viss du kjøper nå i disse tider skal det også være gode muligheter for ett greit tilbud også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen ting med å komme opp fjellsiden så fort som mulig. En topptur er mer enn bare nedturen - mesteparten ev tiden brukes på tur opp. Med lett utstyr blir det en lettere tur opp, en blir ikke så sliten så en får mer krefter i føttene til å få en mer morsom nedkjøring. Og når en ikke blir så sliten kan en glede seg mer over turen og naturen i rundt.

Jeg er enig med Holm, tenk på vekt når du kjøper og gå for noen lette bindinger, gjerne Dynafitbindinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen ting med å komme opp fjellsiden så fort som mulig. En topptur er mer enn bare nedturen - mesteparten ev tiden brukes på tur opp. Med lett utstyr blir det en lettere tur opp, en blir ikke så sliten så en får mer krefter i føttene til å få en mer morsom nedkjøring. Og når en ikke blir så sliten kan en glede seg mer over turen og naturen i rundt.

Jeg er enig med Holm, tenk på vekt når du kjøper og gå for noen lette bindinger, gjerne Dynafitbindinger.

 

Gitt at jeg en dag skal stå i vanlig alpinbakke, hvordan er det med dynafitbindinger/randonnéebindinger da? Er det like komfortabelt som å bruke en alpinbinding, eller egner randonnéebindinger seg kun til toppturgåing og frikjøring? Forøvrig helt enig i at en topptur er mer enn bare nedturen, og har egentlig ikke lagt merke til at det var så stor forskjell i vekt på de ulike bindingene, før dere påpekte det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har kört med dynfit speed och G3 Onyx i skidbacke. Speeden är som vilken alpinbindning som helst, och G3 känns mer stabil än någon alpinbindning jag har stått i.

 

Skall du på topptur, undvik alla former av bidning där hela bindningen lyfts i steget (Diamir, Marker). Jag har provat, om man säger så. Det är dynafit eller något av dess derivat som gäller.

 

Diamir och Marker är bindningar för friåkning nära anläggning, eller heliskiing eller liknande när man får gå lite grand, kanske en transport för att ta sig tillbaka till liften. Uppåt är det för tungt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sådana. Inte superlätta, men man slipper lyfta hela bidningen i varje steg. Mycket stadiga saker. Dom är heller inte lika känsliga för att få in snö i biningen som många dynafit-modeller. Hur som helst mycket bättre än Diamir och marker om man skall på topptur. Men man bör också överväga dynafits fetare modeller om man nu inte skall ha riktigt lätta grejjor. Dynafit speed håller egentligen bra för dom flesta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget ditt innebærer uansett noe prioriteringer.

1. Skal du ha alpinutstyr som i hovedsak skal brukes til å stå i et alpinanlegg men som også skal brukes til en og annen topptur?

2. Skal du i hovedsak bruke utstyret til topptur men også noen ganger bruke det i et alpinanlegg.

Det beste er selvfølgelig å ha 2 sett :-)

Kjører du såpass hardt i en alpinbakke at du vil merke at toppturutstyret ikke er like stivt ?

Toppturutstyret er beregnet for å stå ned bratte fjellsider så det kan vell ikke være så veldig "mykt"

På topptur bør du ha mulighet for hælkloss, ikke alle bindinger har dette innebygd.

NB! Det er også stor vektforskjell på støvler

Sjekk vektanbefalingene på hjemmesiden til NSF for de som konkurrerer i randonee

http://www.skiforbundet.no/telemark/randonee/utstyr/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mulig dumt spørsmål, men når man leser "vekt per binding", da er det ikke per del, men nettopp per hele binding på én ski?

 

I tillegg står det på enkelte bindinger at man kan velge størrelse. Som feks på denne hvor man kan velge mellom 82, 100 og 110 mm. Har dette noe å gjøre med hva slags sko man kjøper, eller har det med lengden på skiene å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

I tillegg står det på enkelte bindinger at man kan velge størrelse. Som feks på denne hvor man kan velge mellom 82, 100 og 110 mm. Har dette noe å gjøre med hva slags sko man kjøper, eller har det med lengden på skiene å gjøre?

 

Dette gjelder størrelsen på skistopperen og refererer til bredden på skiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder størrelsen på skistopperen og refererer til bredden på skiene

 

Aha! For skiene mine har disse målene; 133 - 98 - 118 mm, og ser at man på noen bindinger ikke kan velge størrelse. Peiling på hvilken størrelse jeg bør bestille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Nå er jeg med! Ser jeg kan få kjøpt bindinger 100 og 110 mm skistopperbredde, men 100 mm er vel i minste laget? Hvor stor bør slingringsmonnen være fra skibredden til skistopperbedden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Nå er jeg med! Ser jeg kan få kjøpt bindinger 100 og 110 mm skistopperbredde, men 100 mm er vel i minste laget? Hvor stor bør slingringsmonnen være fra skibredden til skistopperbedden?

 

 

 

 

det vet jeg ikke, men de som selger ski og bindinger jar sikkert noen tommelfingerregelr rundt dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vet jeg ikke, men de som selger ski og bindinger jar sikkert noen tommelfingerregelr rundt dette :-)

 

Ja, de sa at det var ett fett, så tenker jeg går for disse. Synspunkter?

 

Men her er vi ikke ferdige! Det kommer flere spørsmål om feller, staver og hjelm etter hvert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkogpudder er (så vidt jeg kan skjønne) et underbruk/ søster til vpg.no.

God service og flinke ansatte er etter min mening det som preger vpg i alle fall.

 

Når det gjelder bredde på stoppere holder det i massevis med 100mm til skiene dine.

Det gjør ingen ting om stopperne feks er oppgitt til å være 5mm smalere enn skiene, de lar seg bøye litt.

 

Hvor tung er du og hvor hardt kjører du?

Hvis du ikke trenger bindinger som går til DIN 12 kan du spare litt penger på å kjøpe feks radical ST i stedet for FT.

 

Her er kokebok for hvordan montere dynafit.

Hvis du ikke er veldig teknisk utfordret og har litt tålodighet og vilje til å måle mange ganger er det ikke vanskelig, og risikoen for at en butikk gjør det bedre er ikke særlig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Finnes det noen oversikt over hvilke type sko man bør kjøpe til hvilke type bindinger? Kjøpte dynafit radical tft ft i vår, og nå tenkte jeg å kjøpe meg støvler. Noen som kan anbefale noe? Har prøvd å lese meg noe opp, og det virker som om man bør kjøpe støvler i samme merke som bindingen er, eller?

 

Har fundert litt på Dynafit TLT 5 eller 6, eller Dynafit Mercury.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen oversikt over hvilke type sko man bør kjøpe til hvilke type bindinger? Kjøpte dynafit radical tft ft i vår, og nå tenkte jeg å kjøpe meg støvler. Noen som kan anbefale noe? Har prøvd å lese meg noe opp, og det virker som om man bør kjøpe støvler i samme merke som bindingen er, eller?

 

Har fundert litt på Dynafit TLT 5 eller 6, eller Dynafit Mercury.

 

Heisann, jeg har et par TLT 5 sko tilsalgs, (sjekk kjøp og salg bolken) Har brukt disse skoene til TLT speed Turn, samme binding som du har, bare at den er litt svakere og billigere. Skoen har fungert optimalt, den er ikke varmebehandlet, så den venter egentlig bare på foten din :) ellers passer de fleste sko til bindingen du har, men jeg vet at noen av scarpa sine modeller ikke har det pin systemet bak :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg har et par TLT 5 sko tilsalgs, (sjekk kjøp og salg bolken) Har brukt disse skoene til TLT speed Turn, samme binding som du har, bare at den er litt svakere og billigere. Skoen har fungert optimalt, den er ikke varmebehandlet, så den venter egentlig bare på foten din :) ellers passer de fleste sko til bindingen du har, men jeg vet at noen av scarpa sine modeller ikke har det pin systemet bak :(

 

Hvilken skostørrelse er 26,5 (som du selger) i vanlige sko? Jeg er en rookie innenfor randonee, så har ikke funnet ut av hvilken størrelse jeg har. Og er det performance eller mountain? Og er det egentlig noen merkbar forskjell på disse? Prisforskjellen er jo ganske stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen oversikt over hvilke type sko man bør kjøpe til hvilke type bindinger? Kjøpte dynafit radical tft ft i vår, og nå tenkte jeg å kjøpe meg støvler. Noen som kan anbefale noe? Har prøvd å lese meg noe opp, og det virker som om man bør kjøpe støvler i samme merke som bindingen er, eller?

 

Har fundert litt på Dynafit TLT 5 eller 6, eller Dynafit Mercury.

Jag har TLT5 och PxOne.

 

TLT5an är mycket styvare än många tror. Haken med den är främst att den inte är lika hög som dom flesta andra alpinskor.

Jag har kört med den på K2 shuksan och EVI 994. Fungerar bra med båda dessa.

 

PxOne är mer stabil och styvare. Riktigt bra, men naturligtvis tyngre. Skall jag gå långt/många höjdmeter så är TLT5 mitt 1a val, det var ju till just sådant jag köpte dom.

 

Mercury har jag inte provat, men har en kamrat som gillar dom. Det är en lite tyngre och styvare sko än PxOne.

 

Hur mycket skall du gå upp och långt? Är fokus på detta så är TLT6 troligen bästa valet. Är fokus på att köra i anläggning och/eller hårt och med mycket hopp och så så skulle jag gå på mercury.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.