Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor varm sovepose?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal ha ny sovepose og klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal kjøpe. Jeg skal på fleredagerstur i sommer og da ønsker jeg gjerne en lett og kompakt sovepose, så da tenkte jeg dun. Men jeg vet ikke helt hvilken temperatur jeg skal peile meg inn på. I vinter har jeg takket nei til å være med på teltturer fordi jeg ikke har hatt varm nok sovepose, så det frister litt å gå for en som tåler et par minusgrader. Men så tenker jeg jo at de fleste ganger jeg bruker en sovepose er det jo plussgrader, så da er det kanskje bedre med en allrounder som jeg heller kan dytte inni den lette sommersoveposen jeg har? Har 2 fra før forresten. Den ene er for stor og tung til at jeg gidder å dra den med meg, og den andre er for kald. Så hva burde jeg satse på? Jeg er jente, og fryser lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en nokså lett og kompakt dunpose fra Exped, jeg er usikker på temperaturgrensen, men det er ikke en vinterpose. Men hvis det blir kaldt hjelper det veldig å bruke en innerpose av fleece (Helsport selger slike). Den øker temperaturgrensen med opptil 8 grader i følge Helsport. Husk også at liggeunderlaget har svært mye å si. Forskjellen mellom et vanlig svart standardunderlag og en Downmat er veldig stor. Og det har så klart betydning hvor mye klær du har på deg - å ligge i ullundertøy er behagelig og øker "frysegrensen" mange grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en sovepose litt sånn midt på treet. Det er ikke godt å bade i svette om sommeren, men man kan jo åpne glidlåsen for å kompensere. Samtidig er det unødvendig å dra på for tung sovepose. Om vinteren kan du alltids ha på litt klær i posen for å ikke fryse, samt dra en annen sovepose over for ekstra isolasjon. Det er jo også veldig individuelt hvor mye man fryser/ikke fryser. Prøv en pose med rundt 0 i komfort for dame, så kommer du langt i alle sesonger. Skal du ut i svarteste vinternatta med mange blå, må du nok vurdere en ren vinterpose uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) Hvor går turen? Marka, høyfjell, Romeriksåsen etc etc...

B ) Hva slags liggeunderlag har du? Jeg frøs mer med -5ºC posen min (syntet) og dårlig liggeunderlag enn jeg noensinne har gjort med -3ºC posen og exped synmat.

C) Skal du bare sove i telt, eller andre løsninger også?

/F.

(",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen meg kjappe svar :)

 

A) Hvor går turen? Marka, høyfjell, Romeriksåsen etc etc...
B ) Hva slags liggeunderlag har du? Jeg frøs mer med -5ºC posen min (syntet) og dårlig liggeunderlag enn jeg noensinne har gjort med -3ºC posen og exped synmat.
C) Skal du bare sove i telt, eller andre løsninger også?

/F.
(",)

A) Målet er ikke helt bestemt ennå, men vi kan trygt anta at det blir noe høyfjell innvolvert, ja. 

B) Jeg har en thermarestsak med R-verdi på 4.1 hvis det sier deg noe... på vinterstid bruker jeg evt bamse under, frem til jeg tar meg råd tl en downmat 

C) I sommer blir det bare telt. Jeg tenkte at den soveposen jeg kjøper nå overtar for den store tunge soveposen jeg har hatt siden leirskolen i 7. klasse, som duger til det meste, unntatt lettpakking, så den kommer nok til å bli brukt til det meste unntatt alt som innebærer soving i seng. 

 

Jeg ser på to soveposer nå som frister litt:

Rab Andes 800 med -13/-21/-43 C

Rad Neutrino Endurance 600 med -7/-14/-34 C

 

Jeg ser jo nå at sistnevnte kanskje er mest fornuftig, så kan jeg heller kjøpe en fleeceliner i tillegg til de kaldeste dagene. Men de koster jo omtrent det samme, så da frister jo Andes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den perfekte soveposen til høyfjell, marka, vinter, sommer eksisterer jo dessverre ikke, så da må man jo finne andre løsninger...

Du er jente, i tillegg ei 'kald' jente, så da krever du en lavere comf.temp enn de vanlige retningslinjene.

Jeg syns dog at du ikke skal velge den varmeste posen. Velger du den litt kaldere posen og fleeceliner (eller silke, mye lettere og tar mye mindre plass å pakke. Vil du ha en liner i tilpasset størrelse så er det overraskende billig å sy selv!) så har du litt fler valgmuligheter når sommeren kommer. Hva tenker du selv om å ha en -13ºC pose i august..?

R-verdi >4 er bra, det er vi fornøyde med. Husk også å ha en pose som er tilpasset din høyde og bredde - jo mer 'dødvolum', jo mer luft som din kroppsvarme skal varme opp. Den posen du har nå forresten - har den krage og trekkbeskyttelse ('baffle') ved glidelåsen? Et must for å holde på varmen. Dessuten tar jeg for gitt at du følger grunnreglene for god og varm feltsøvn; passe mett, nytisset og en bra lue :-)

Selve posene fra Rab har jeg ingen kjennskap til. Jeg kan tipse om polske Robert's (www.roberts.pl). Hvis du ikke finner en pose du er fornøyd med blant standardsortimentet så mailer du noen uker frem og tilbake med Roman (fantastisk kundeservice!!!), så blir dere enige om hvilken pose som passer deg. Veldig bra kvalitet (har en selv derfra), og betydelig billigere enn rab.

Noen av mine fem øre.

(",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg vil gjerne få lov til å tale saken til Robert's Outdoor Equipment. Jeg var tidligere på soveposejakt og klarte ikke å finne den jeg ville ha til den prisen jeg hadde sett for meg. Ble til slutt tipset om Robert's og jeg er kjeeempefornøyd med valget. Fordelene her er at du får spesialsydd posen til din kropp ettersom de har så mange forskjellige størrelser å velge mellom. Hvis du er interessert i mer info om de så send meg gjerne en PM så kan jeg fortelle deg litt.

 

Når det kommer til mitt valg så gikk jeg for en pose som skulle holde meg varm ned til ca -20 (men's comfort -25) bare så jeg visste jeg kunne være med på alt. Endte da opp med at jeg måtte ha en sommerpose i tillegg. Noe som er en stor fordel med Robert's er at du der kan få doble glidelåser på f.eks. sommerposen så du faktisk talt kan feste de inni hverandre til de aller kaldeste vinterturene og dermed slippe å kjøpe en aaalt for varm vinterpose.

 

edit: ser nå at fyren over meg tipset om det samme. Ja, de kan viiiirkelig anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Rab Andes 800 blir litt overkill til sommerpose..

Søsteren min kjøpte (w's) til vinterbruk nå i år, selv kjøpte jeg en Western Mountaineering Antelope GWS (Tcomf=-10, Tlim=-17, Text=-38).

Vi lå i telt i for 3 uker siden i -15, hun på downmat og jeg på synmat, påkledning i posene var HH-Warm. Ingen av oss var i nærheten av å fryse.

Jeg prøvde å få posen hennes inn i en Exped Compression bag ultralite størrelse S (13l, 42x20 cm), men det var komplett umulig, den lot seg rett og slett ikke komprimere. Det var som å prøve å putte en ballong ned i en for liten brødpose.. Altså den tar mye plass i tillegg til å være ganske varm.

Jeg har også en WM Badger MF, den greide jeg akkurat å stappe ned i Exped posen, men bare så vidt (-4, -10, -29)

Ta en titt på posene til Western Mountaineering, f.eks Apache, den har samme temp rating som WM-Badger (Badger er bare videre) De har noe som heter "Continious baffle", det betyr at dunkanalene går helt rundt (til de møter glidelåsen). Det betyr at dunet kan flyttes rundt i posen, er det kaldt så kan alt dunet flyttes til toppen, er det varmt kan dunet flyttes til bunnen slik at du ligger oppå det og dermed er ikke posen så varm. Posene har (noen av de) "fabrikkinnstilling" på 30/70 fordeling, det betyr at de i utgangspunktet har 30% fordelt i bunnen og 70% på toppen. Dunet "ristes" lett på plass igjen om du har flyttet på det, det er videoer på nettet som viser dette.

Det er dog en bakdel.. posene er dyre.. Jeg fikk mine til -30% og det ble fortsatt en god slump kroner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mange drasser på for tunge soveposer. Bruker det meste av året en 1000 grams dunpose sammen med dunjakka og god fleecebukse. Klær må en jo ha med uansett. På riktig kalde dager bruker jeg i tillegg en 1800 grams pose. Dobbel pose har en utrulig god isoleringseffekt da glidlåsene ikke trenger å overlappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en pose for både sommer og vinterbruk er ikke å anbefale. Da svetter du ihjel om sommeren og fryser ihjel om vinteren. Hvor varm/kald du er har mye å si på hvilken pose du bør gå for. Selv benytter jeg en 3-sesongs pose med EN 13537 satt til -2 fra vår til høst. Sover både over og under tregrensa, og dersom det blir noe kaldt så tilpasser jeg med klær som jeg uansett drasser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en MH Phantom 32 selv. Den har T-komfort på 3 og T-Limit på -2, vekt 670gr lang versjon. Er da en lett 3 sesongs pose men jeg synes det er fint om sommern.

Det blir ofte litt rå luft om kvelden og kan komme litt fuktnedslag på pose(hvis man ikke bruker telt). Derfor foretrekker jeg å ha noen grader varmere pose.

I tillegg bruker jeg ha med en lett dunjakke på tur istedenfor tjukk ullgenser. Da kan den kombineres med sovepose hvis det blir kjøligere enn antatt.

 

Siden du er jente og fryser litt lett så ville jeg valgt en noe varmere pose enn jeg selv har.

Den Rab 600 du har sett på virker innenfor fornuftig tempertur. I følge Rab sin side har Neutrino Enurance T-komfort på - 3. 1100gr er helt greit for en pose, selv om jeg selv foretrekker litt lavere vekt på sommerposen.

 

En "feil" som er lett å gjøre er å kle på seg for mye når man legger seg, sånn "nå fryser jeg hvertfall ikke". Med resultat at man svetter en del første del av natten og våkner da at man er kald fordi det er rått.

Gå en tur før du hopper i posen, sånn for å få litt varmen i kroppen. Legg deg med minst mulig fra start, ta heller på genser etc hvis du våkner og det er kaldt.

Standard for meg om sommern i posen er boxer, t-skjorte eller tynn ulltrøye, headover rundt hals og hode. Siste mest fordi jeg pleier vri armen og hode ut av posen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for mange flotte svar og tips!

 

Jeg ender på Rab Neutrino Endurane 600, litt usikker på om jeg går for damemodellen eller normal lengde (215cm) da det kan virke som soveposer på 200 cm kan være litt i korteste laget for oss på 167 (noe som ser ut til å være en populær høyde her på forumet). Jeg får prøve og se. Så får jeg heller spe på med silkepose eller fleece på vinteren. 

 

Sånn til informasjon så spurte jeg Rab om dette med temperaturrating, siden de nettsidene jeg har sett på har oppgitt -7/-14/-34 C, mens på rab sin egen side så står det -3/-9.5/-28 C. Det viser seg at alt som er nyutviklet (dvs. årets modell av rab-soveposene) bruke standard EN13537:2012, mens det tidligere har blitt brukt EN13537:2002. Så det er testen som har endret seg, ikke soveposen. Dette gjelder forsåvidt for alle merker som bruker EN13537-testing. 

 

Jeg er litt spent på om det er -7 eller -3 som blir mest riktig når det kommer til komfort-tempen. -3 er jo uansett ganske greit til helårsbruk til en frysepinn som meg, vil jeg to.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for mange flotte svar og tips!

Jeg ender på Rab Neutrino Endurane 600, litt usikker på om jeg går for damemodellen eller normal lengde (215cm) da det kan virke som soveposer på 200 cm kan være litt i korteste laget for oss på 167 (noe som ser ut til å være en populær høyde her på forumet).

....

Ville absolutt valgt 200cm-posen, om den passer deg. Den gir mindre fuktproblemer ved at posen i mindre grad subber i innerteltet. De fleste fjelltelt på markedet med skrå endevegg i innerteltet, gir problemer med duk-subb i en standard 220cm-pose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg er litt spent på om det er -7 eller -3 som blir mest riktig når det kommer til komfort-tempen. -3 er jo uansett ganske greit til helårsbruk til en frysepinn som meg, vil jeg to.  

 

-3 er absolutt ikke greit til helårsbruk. Men det høres ut som et godt valg for 3-sesongsbruk. På vinteren bør du ha noe varmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-3 er absolutt ikke greit til helårsbruk. Men det høres ut som et godt valg for 3-sesongsbruk. På vinteren bør du ha noe varmere. 

Mente 3-sesongsbruk! :) Så heller pakke på den ene vinterturen jeg har i skuddåret, evt kjøpe en vinterpose hvis det blir oftere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.