Gå til innhold
  • Bli medlem

Komprimering av dunposer


Anbefalte innlegg

Annonse

Har en dun pose fra Ajungilak det det fulgte med en komprimerings trekk og jeg lurer på om det er mulig og komprimere den formye?

vil dunen ta skade av og bli komprimert ? er jo kun når posen er pakket i sekken den blir komprimert, ellers henger den i skapet.

Lenge siden du kjøpte den ? Jeg kjøpte en Lahar for 5-6 uker siden og den kom i en stor, luftig oppbevaringspose, men den lå et kompresjonstrekk under i soveposen i bunnen av oppbevaringsposen. Det jeg har hørt om komprimering er at man bør gjøre det så lite som mulig fordi du knekker dun hver gang du gjør det og isolasjonsevenen forriges bittelittegrann for hver gang, så over noen år vil du korte ned levetiden. Men om den varer i 5 eller 5,5 år spiller kanskje ikke noen rolle. det gjelder også syntetiske poser så vidt jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så lenge sidne jeg kjøpte den, og det fulgte med oppbevaringspose og ett kompresjonstrek. men har vurdert og begynne og pakke posen i vanntett pakkpose med ventil for og så klemme ut så mye lurt som mulig, da får jeg den mye mindre enn med ett kompresjonstrek. + at den vil være vanntett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så lenge sidne jeg kjøpte den, og det fulgte med oppbevaringspose og ett kompresjonstrek. men har vurdert og begynne og pakke posen i vanntett pakkpose med ventil for og så klemme ut så mye lurt som mulig, da får jeg den mye mindre enn med ett kompresjonstrek. + at den vil være vanntett

Sorry, leste feil i det første innlegget ditt og trodde derfor den ble levert uten kompresjonstrekk.

 

Basert på det jeg hørt om at dun/ fibre knekker og derfor skaper mindre loft/ isolasjonsevne i posen ville jeg vært forsiktig med å kompirmere mer enn det medfølgende kompresjonstrekket, men jeg vet ikke noe sikkert, kun ting jeg har hørt i samtaler om friluftsliv generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjøpt en annen pakkpose - en vanntett greie fra Sea To Summit (dog uten ventil) - til min dunsekk... jeg må presse på skikkelig for å få ned posen i posen, men jeg gjør det gjerne for å få så lite pakkvolum som mulig. Selvsagt tror jeg nok at 7homas har rett i at det forringer kvaliteten biiittelitt hver gang, men jeg tror det er så lite at jeg mye heller tar gevinsten med mindre pakkvolum i ryggsekken.

Så nevner jeg bare at vi skal huske å ikke rulle posen systematisk når vi pakker den, for da blir slitasjen større (vi knekker dunene på samme sted hver gang). Vi skal altså stue den ned slumpmessig. Personlig syns jeg for øvrig at det blir desisert lettere å pakke sånn også...

/F

(",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.