Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking Rammeløs sekk/liggeunderlag system


koffar2

Anbefalte innlegg

Tiden da jeg kunne sove som en stein på et tynt skumunderlag er forbi, jeg er helt avhengig av å ha noe mykere. Har tidligere brukt en Exped synmat UL på ca 480g som jeg synes er veldig komfortabel, minuset med dette underlaget er at om det skulle punktere og jeg ikke klarer å reparere det i felten må jeg klare meg uten liggeunderlag. En annen bakdel med dette liggeunderlaget er at det ikke er noe mer en kun et liggeunderlag som jeg ikke tør å bruke til noe annet en å sove på og det fungerer svært dårlig som en ramme i sekken

 

Jeg har den siste tiden brukt mye tid på å fundere ut et system der jeg kan kombinere et kort oppblåsbart liggeunderlag med et skumunderlag som jeg også bruker som ramme i min rammeløse sekk. Fordelen med et slikt system er at man for det første sparer vekt, for det andre så har man en backupløsning om det oppblåsbare skulle punktere og for det tredje så har man et skumunderlag som man kan dra med seg rundt i leiren, ved bålet etc. uten å bekymre seg for at det skal gå i stykker

 

Det er viktig at vekten er så lav som mulig, men jeg er ikke villig til å gi avkall på en god natts søvn for å spare vekt. Jeg liker også at utstyr jeg har med på tur har flere bruksområder og at det fungerer sammen som et system.

 

Systemet jeg har landet på er som følger:

MLD Exudos 57Liter rammeløs sekk (714g)

Biltema skum underlag 60x50x1cm (104g)

Multimat  skum underlag 180x50x0,8cm (154g)

Klymit torso oppblåsbart liggeunderlag 102x42x3,8cm (175g)

Exped UL Large  pute med dunfyllt trekk (100g)

 

Når jeg  går med sekken stives den opp ved at jeg bretter Biltema underlaget i 2 slik at det blir 25x60x2cm og putter det i en lomme som er langs ryggen på innsiden av sekken + Multimat underlaget legges i en kveil inni sekken.

 

Biltema underlaget gir den nødvendige høyden på rammen for å utnytte load lifters + at den gjør at man ikke får en tønneformet sekk som man ofte får om man kun bruker et liggeunderlag kveilet inni sekken. (i alle fall har jeg  irritert meg over det tidligere)

Sammen utgjør disse 2 underlagene en stiv og god ramme.

 

Når jeg skal sove bruker jeg Multimat underlaget nederst, dette vil beskytte det oppblåsbare + at det gir isolasjon for hele kroppen.

Deretter plasserer jeg Klymit underlaget oppå (under overkroppen) og helt til slutt legger jeg Biltema underlaget oppå Klymit fra skuldre til hofte.

Puten festes rundt Multimat med en flat strikk + at jeg bruker en flat strikk ca ved hoftehøyde slik at alt henger sammen.

 

Jeg har gått en dagstur med dette rammesystemet i sekken og det kjennes veldig bra ut. Har ikke fått prøvd ut sovesystemet andre steder enn på stuegulvet enda, men det kjennes også veldig lovende ut

Puten er selvsagt bare ren luksus, men jeg har aldri klart å sove komfortabelt ved å putte klær sko og annet rart i en pakkpose.

 

Et ekstra pluss med Klymit underlaget er at jeg blåser det opp med 2-3 innblåsninger og å tømme det for luft går enda fortere, sammenpakket er det litt større en en 0,33L colaboks

Har også en Thermarest prolite XS, men jeg synes Klymit kjennes mer komfortabelt, men jeg kommer nok til å eksperimentere mer med denne også.

 

Jeg vurderte også Thermarest Xlite small, men etter mye lesing rundt på nettet er det for mange som rapporterer om at de føler ubehag pga den store høydeforskjellen mellom overkropp og ben (Xlite er 7cm)

Men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg nok til å prøve ut denne også, bare for å ha prøvd det :D (kan jo hende det fungerer for meg :phone: )

På turer i skog bruker jeg som regel hengekøye og da bruker jeg en 120cm underquilt (Warbonnet yeti) under overkroppen og kan da bruke Biltemaunderlaget under bena. Multimat kan da brukes i leiren og fungere som en backup om jeg av en eller annen grunn må sove på bakken. Eventuelt kan Multimat brukes til å gi enda bedre isolasjon undenifra i hengekøya.

 

Biltemaunderlag i lomme
 
Multimat i kveil, lommen med Biltemaunderlaget er lukket
 
 
Sekken er slapp som en pose uten ramme i
 
Det ser jo ikke så vondt ut å legge seg nedpå her? :D
 
 
Er det andre her inne med erfaring med slike systemer? 
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke akkurat, men har alltid med skumplast+evt. oppblåsbart.

Har lyst på klymit i fullengde i kombinasjon med 10 mm underlaget til exodus-sekken. Vekten blir da totalt ca 600. Det er nok mulig med et lettere i skumplast, fordelen med 10mm-eren er at jeg vet jeg sover komfortabeltnok med bare den.

Men mulig jeg bare kommer til å bruke neoair xlite fulle lengde inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende og gjennomtenkt sove- og bæresystem, synes jeg! At du har stropper ved hodeende og på midten for å binde de ulike sove-komponentene sammen er smart og kanskje en forutsetning for at komforten og delene skal være på plass under natten. Lurt også at Biltema-underlaget fungerer som sitteplate ved rast og i leir.

 

Per idag bruker jeg enten T-a-R NeoAir XTherm (449 g.) vår og høst, samt Exped SynMat UL 7 Medium (452 g.) på sommeren. Men, jeg har en Klymit Inertia X Frame (full lengde) og et Biltema-underlag liggende i skapet. Tror jaggu jeg skal bestille en Multimat for å sjekke ut ditt kombo-system (min kombo blir jo en variant av ditt system, men funker det, så funker det.)

 

Bra tips! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx Jeg klarer meg med et skumunderlag om jeg må, men da må jeg være veldig selektiv med hvor jeg skal sove og det gidder jeg ikke. Om du klarer å sove komfortabelt på 1cm skumunderlag hvorsomhelst så er det en egenskap jeg misunner deg :yes:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om flere som synes full lenge varianten av Klymit gjør at føttene dettere nedeimellom luftelommene? Dette kan jo løses ved å legge Multimat over hele det oppblåsbare underlaget eller eventuelt en liten bit skumnderlag(sitteunderlag?) oppå i fotenden(kanskje inni fotenden på soveposen for å holde den på plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra poeng mht feste av strikk og luftlommer i Klymit.

 

Jeg har tidligere ligget godt nok på Jysk-underlag og Intertia X Frame`n, men da vel og merke om ikke jeg har vridd meg for mye i løpet av natten. Om jeg kombinerer Multimat, Inertia og Biltema-plate-underlag med strikker, så tror jeg denne varianten skal funke enda bedre mht komfort enn bare Jysk+Klymit. Må testes! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx Jeg klarer meg med et skumunderlag om jeg må, men da må jeg være veldig selektiv med hvor jeg skal sove og det gidder jeg ikke. Om du klarer å sove komfortabelt på 1cm skumunderlag hvorsomhelst så er det en egenskap jeg misunner deg :yes:

Er dette jeg bruker: http://www.gmax.no/produkt/591078/tradex-liggeunderlag-10mm

Billig og bra. Det jeg er usikker på, er om jeg får brettet det inn i min exodus.

Helst har jeg det sammen med et oppblåsbart, men går greit uten også. Skeptisk til å ta med et enda tynnere, ettersom jeg vet at jeg sover OK med dette. Superbehagelig er det ikke, men jeg får en god natts søvn. I veldig alpint terreng med mye stein ville jeg kanskje slitt, men var ikke noe problem over Hardangervidda (xliten viste seg å være ødelagt).

Jeg har ellers hatt så mye trøbbel med oppblåsbare underlag at jeg ikke stoler på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett patenten for å få en D-formet sekk før. Det gjengse synes å være tønneform. I alle fall en fin måte å få med seg nok liggeunderlag på :)

 

Skal selv bruke fullengde Multimat og X-Frame i år. Tidlige tester tyder på at det er varmt nok. Bare X-Frame er bare å glemme for min del og kun skumgummi blir for hardt. Klymit sine hullete madrasser krever en del tilvenning, men nå er jeg så viderekommen at det er behagelig å ligge på siden - langt i fra noe jeg drømte om i starten av Klymit-karrieren.

 

Problem med føtter som detter gjennom skyldes antagelig at de underlagene bare kommer i en lengde og er mer følsomme for personlengde enn skumgummi. Skal ikke være mye under 1.80 før det blir for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Billig og bra. Det jeg er usikker på, er om jeg får brettet det inn i min exodus.

Hvis du mener å brette det istedenfor å rulle det for å ha det i ryggen så får du nok plass(kommer jo an på hvor mye annet du skal ha i), men du vil jo få vekten i sekken ganske mye vekk fra ryggen.

Bredden på rygglommen i min sekk er ca 25cm så om du skal brette et liggeunderlag på 180cm og 1cm tykkelse til 25cm bredde så blir det jo 7cm. 

Har intrykk av at det er ganske vanlig å rulle det til en burrito, og det er det jeg gjorde med min første rammeløse sekk som ikke hadde lomme i ryggen.

Om du kommer opp med en smart måte å integrere liggeunderlaget i sekken så må du poste det her da :yes: 

 

Om man pakker nøye og får fylt opp og komprimert sekken ordentlig så klarer mann seg uten ramme til et visst punkt.

 

@Grimner Hvor kaldt har du sovet med multimat/Xframe kombinasjonen din? Bruker du Multimat over Xframe? eller Xframe inni sovepose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Det korte har sin funksjon som avstinig av sekkerygg, det gjør at ramma går helt opp til der loadlifters begynner slik at de får en vinkel ned mot skuldrene.

Det lange underlaget har egentlig mindre funksjon i sekken da det ikke er nødvendig med en så stiv ramme på vekt under 10kg om man pakker riktig. For tiden bruker jeg bare det korte underlaget i denne sekken (50x60cm)

I hengekøye er dette underlaget perfekt under bena i kombinasjon med en kort underquilt (Warbonnet Yeti)

Når jeg sover på bakken har jeg gått mere over på full lende oppblåsbart igjen da dette sovesystemet ikke var så komfortabelt som jeg hadde håpet på.

MEN jeg kommer nok til å prøve det ut litt til og kanskje det dukker opp noen nye ideer underveis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vandret med Neoair Xs (120 cm) + 100 cm karrimat skumunderlag, og fandt højdeforskellen ml. 70 mm og 9 mm irriterende. Dårlig komfort når man ligger på siden. Ligeledes var (det gamle) Neoair også for koldt ved en enkelt lejlighed.

 

Nu bruger jeg 180 cm multimat + mit gamle Thermarest Prolite - vægt vistnok tilsammen ca. 500 g.

 

Jeg er ikke imponeret over Multimats holdbarhed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bare en til to minus med X-Frame og 2/3 lengde. Var varmt nok for overkroppen, men ikke nok for beina. Skumplast under, X-Frame og dunteppe. Veldig tradisjonelt :)

 

Tror jeg ville prøvd å snudd det andre veien og latt det lange skumunderlaget ligget øverst over klymiten og sekken. Da kunne en kanskje byttet ut det korte med en liten beskytttende bit tyvek.

Poenget med loft pockets er jo at isolasjonsmaterialet i soveposen skal fylle tomrommet eller pockets'ene. Enten ved at man har soveposen oppe på underlaget og kroppsvekten presser isolsajonen ned i lommene eller at man har underlaget inne i posen og at man presser isolasjonen flat under underlaget, mens isolasjonen får loft i lommene.

 

Ved å legge skum over lommene vil man drepe den tiltenkte funksjonen og dermed isolasjonenevnen til underlaget. Vil tro at en quilt vil ha samme problem da det ikke er noe loft å fylle lommene med ?

 

Sent svar, men det er en litt slow dag så jeg leser gamle tråder om igjen      :thumbsup:    :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.