Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano, kayakk eller packraft ?


7homas

Anbefalte innlegg

Annonse

Kano! :)

Jeg har en kayak også, men bruker den veldig lite. Kano er mye kosligere. Det er god plass til sekk, hund, barn, kone, kompisser, ved, fisk, kaffikopp osv. 

 

Ville du vært like sikker hvis du skulle padle på tur alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du vært like sikker hvis du skulle padle på tur alene?

Jeg er i alle fall, like sikker. :) Har hatt turer på opp til 8 - 14 dager hvert år, med 1 til 2 hunder. I tilegg har det vært turer med bekjente, eller samboer og unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. Jeg skjønner jo at kanoen kan ha sin sjarm :-)

 

 

Drar du utenlands??

Bare Norge og Sverige, det er nok av natur her for kanopadling. :) Selv om Canada og Alaska har vært i tankene. Bekjente har vært over dammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh *river meg i håret*

 

Som forventet er det like mange meninger som det er folk som prøver å hjelpe til :D

Jeg er singel (jobber med saken), har ikke bil og ingen barn eller husdyr. Jeg har et par venner.

 

Jeg tror jeg lener litt mot packraft faktisk. Sjønner da at jeg stort sett velger bort fjorden, men kano er vel heller ikke noen stor vinner på fjorden.

"Heldigvis" har jeg akkurat knekt skuldra så det er en stund til jeg får padlet uansett, og innen den tid håper jeg iallefall å ha fått sett og tatt på en packraft.

Kano har jeg som nevnt litt erfaring fra, men kayakk har jeg aldri prøvd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Packraft om du er singel og ikke har bil, uten tvil!

 

Som du sikkert har skjønt nå så kommer du uansett til å eie alle 3 når du er 40... Jeg holder på å kjøpe packraft jeg også.

 

 

Kajakk på fjorden kan du faktisk leie de få dagene i året du har behov for det.

 

http://idrett.speaker.no/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=165954&CatId=89741

 

Have fun!

 

Edit:

 

Og her kan du leie deg en Ally om en 10 dagers kryssing av Hardangervidda står på planen en sommer.

 

http://www.dntoslo.no/fellestur/index.php?fo_id=5568

 

Bare å melde deg inn, så ser det ut til at det kan være gratis lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Packraft om du er singel og ikke har bil, uten tvil!

 

Jeg ville si det slik:  Hvis han er i tvil burde han absolutt velge packraft.

 

Når man har padlet en slik en stund vil man nok få en klarere oppfattning om man ønsker seg kajakk eller kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://vikingkayaks.no/data/index.php?option=com_content&view=article&id=81:viking-21&catid=44:vare-kajakker&Itemid=123

 

Jeg sier ja takk, begge deler. Jeg har en Ally kano , og har brukt den på mange turer. Når vi har vært to. Får med oss lett to store ryggsekk. Noe som er vanskelig med en tradisjonell kayak. 

Men jeg har også en Viking kayak. Siden det er en "sit on top" kayak , er denne veldig fin på soloturer, der man bare legger sekken oppi foran.  Og mens det er bortimot umulig å entre en kano fra vannet, skulle man være uheldig, er det ikke noe særlig vanskeligere å entre en Viking kayak fra vannet, enn det er å klatre opp på seilbrettet igjen fra vannet. Til sommeren blir det solotur på hardangervidda med denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kajakk er rask, godt egnet på sjøen og store vann. Litt mer knot å frakte fra vann til vann hvis det er litt distanse siden ting pakkes i mindre enheter.

På tur i Rogen slepte vi kajakkene fra vann til vann med tau rundt livet som pulker. Fungerte glimrende. Bare å hoppe ut og traske til neste tjern. Ingen ompakking i hele tatt. Søk litt på Ousland. Han har brukt kajakk på flere av sine turer. Metoden fordrer naturlig nok at det er en robust allroundkajakk i plast.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Packraft om du er singel og ikke har bil, uten tvil!

 

Som du sikkert har skjønt nå så kommer du uansett til å eie alle 3 når du er 40... Jeg holder på å kjøpe packraft jeg også.

 

 

Kajakk på fjorden kan du faktisk leie de få dagene i året du har behov for det.

 

http://idrett.speaker.no/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=165954&CatId=89741

 

Have fun!

 

Edit:

 

Og her kan du leie deg en Ally om en 10 dagers kryssing av Hardangervidda står på planen en sommer.

 

http://www.dntoslo.no/fellestur/index.php?fo_id=5568

 

Bare å melde deg inn, så ser det ut til at det kan være gratis lån.

Det er jo ikke noe å lure på egentlig - får prøve å leie en kayak iallefall.

Den ene Ally'en DNT Oslo har kjøpt inn er det sikkert ikke rift om  :frantics:  Er medlem av DNT, men man blir jo automatisk medlem av lokal foreningen når man melder seg inn så jeg er medlem av DNT Vansjø.

 

Jeg ville si det slik:  Hvis han er i tvil burde han absolutt velge packraft.

 

Når man har padlet en slik en stund vil man nok få en klarere oppfattning om man ønsker seg kajakk eller kano.

Så du mener jeg ender opp med noe annet enn packraft til slutt ? :D

 

På tur i Rogen slepte vi kajakkene fra vann til vann med tau rundt livet som pulker. Fungerte glimrende. Bare å hoppe ut og traske til neste tjern. Ingen ompakking i hele tatt. Søk litt på Ousland. Han har brukt kajakk på flere av sine turer. Metoden fordrer naturlig nok at det er en robust allroundkajakk i plast.

Og at man har bil. Har ikke så mye ferie eller store armer at jeg kan padle t/r Moss- Rognen  :hmm::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så du mener jeg ender opp med noe annet enn packraft til slutt ? :D

 

Nei, det er jeg slettes ikke sikker på  :D

 

Selv tenker jeg faktisk ofte at det er alt for lett å engasjere seg i alt for mange forskjellige ting. Hvis jeg har alt for mange valgmuligheter blir ikke de enkelte aktivitetene fullt så artige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg slettes ikke sikker på  :D

 

Selv tenker jeg faktisk ofte at det er alt for lett å engasjere seg i alt for mange forskjellige ting. Hvis jeg har alt for mange valgmuligheter blir ikke de enkelte aktivitetene fullt så artige.

Ja, det er sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur i Rogen slepte vi kajakkene fra vann til vann med tau rundt livet som pulker. Fungerte glimrende. Bare å hoppe ut og traske til neste tjern. Ingen ompakking i hele tatt. Søk litt på Ousland. Han har brukt kajakk på flere av sine turer. Metoden fordrer naturlig nok at det er en robust allroundkajakk i plast.

Der du kan dra en kajak, kan du også dra en kano. Fordelen med kano, er at du kan ha flere i den og mer vekt. Da er det opp til hver hva de velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kano (og noen steder kajak) kan leies mange steder og da er du ikke avhegig av bil for å frakte den, heller ikke av lagringsplass. Så kanskje drøye med å kjøpe. God bedring av skuldra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du kan dra en kajak, kan du også dra en kano. Fordelen med kano, er at du kan ha flere i den og mer vekt. Da er det opp til hver hva de velger.

Dra en kano gjennom buskas og steinrøyser? Den henger seg nok raskt fast eller velter og sakene detter ut. Fungerer mye greiere med en torpedoformet ekspedisjonskajakk der alt er pakket i pakkrommene. Mange av de stedene jeg har vært på flere dagers turer hadde jeg blitt liggende værfast med kano. Gjelder både Femunden, Rogen og Oslofjorden med åpne strekk der det fort blir kraftig vind og bølger. Men smak og behag. At det er mer lastekapasitet i en kano er jeg helt enig i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra en kano gjennom buskas og steinrøyser? Den henger seg nok raskt fast eller velter og sakene detter ut. Fungerer mye greiere med en torpedoformet ekspedisjonskajakk der alt er pakket i pakkrommene. Mange av de stedene jeg har vært på flere dagers turer hadde jeg blitt liggende værfast med kano. Gjelder både Femunden, Rogen og Oslofjorden med åpne strekk der det fort blir kraftig vind og bølger. Men smak og behag. At det er mer lastekapasitet i en kano er jeg helt enig i.

Der du kan gå og trekke kajak, kan en også trekke en kano. Vekta ligger i bunn, så den velter normalt ikke. Og med litt sunn fornuft, går det veldig bra. Men personlig så ville jeg aldrig trukket noen av typene, på stein og laget riper i bunn av kano/kajakk. Men Lars Monsen trekker på de utroligste steder. Selv bruker jeg å bære, de gangene det er nødvendig.

 

En kano egner seg da ikke i store åpne vann, i alle fall ikke en åpen kano. De som er kanopadlere, holder normalt til "smulere" vann og elver. En velger ikke kano, for å rase frem på åpne vann. En velger kano for annet bruk og for at en kan ha med flere individer i samme farkost og mye totalvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar feil av peik og en annen Peik her på forumet, så er vel vedkommende forfatter bak denne turboken.

 

https://bokelskere.no/bok/i-ingstads-fotspor-paa-villmarkstur-i-canada/189587/

 

Jeg er interessert i å høre dine tanker om ulemper og fordeler med kajakk vs. kano, peik. Om du har lyst til å skrive en bloggpost om emnet så tror jeg resonnementet ville vært verdifullt for Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Hovind heter forfatteren. Jeg heter faktisk Peik i virkeligheten også. Fordeler og ulemper med kano og kajakk (også oppblåsbare/sammenleggbare) er vel ganske bra belyst i diverse tråder under "padling" på forumet. Det finnes så utrolig mange varianter for forskjellige bruksområder. Knutis er vel en dem som har mest peiling har jeg inntrykk av. Jeg har vært på mange turer under ulike forhold med både kano og kajakk. Sverger til plastutgavene da de tåler en tur i steinete elv eller landkjenning på steinete strender. Ellers padler jeg stort sett alle steder det er vann, elver, store innsjøer, små elver, store elver og selvfølgelig på sjøen. Nesten uansett hvor man er på ferie er det mulig å legge inn en eller annen form for padleaktivitet.

Bilder fra Exploits River på Newfoundland, m Sevylor på Loire, kano på Loire, oppblåsbar kajakk i Khao Sok i Thailand, kajakk på Rogen i Sverige

post-1852-0-59721700-1398112423_thumb.jp

post-1852-0-29954200-1398112494_thumb.jp

post-1852-0-84111100-1398112552_thumb.jp

post-1852-0-20489500-1398112616_thumb.jp

post-1852-0-28188200-1398112727_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hva med å starte med en rekreasjons kajakk? dagger zydeco el lign? de er greie å lære å paddle kajakk med, stabile, bedre fart enn kano, tar litt last, små, lett, solide kan brukes på bortimot alt av sjø/vann/elv. greie prise på de ox0...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.