Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurdering av vind og barn


virrma

Anbefalte innlegg

Vi har lenge planlagt en påsketur på Hardangervidda. "Vi" er 7-åringen og jeg. Planen er å gå en distanse på 13 mil og bo i telt underveis. Distansene er i utgangspunktet realistiske, men det finnes også muligheter til å avbryte underveis hvis det blir for langt/tungt. 

 

Værmeldingene har sett bra ut lenge, men de siste dagene har det blitt meldt mye vind kommende helg. Det er stor forskjell på yr og storm. Der yr melder 19m/s kl 12 i morgen melder storm 5m/s. Begge er enige om mye nedbør, så en veldig fin dag på fjellet blir det nok ikke. 

 

Hvordan ville dere forholdt dere til disse værmeldingene? Vi slår selvsagt leir hvis forholdene tilsier det uansett, men jeg vurderer om vi rett og slett skal utsette oppstarten til mandag.Ulempen da er at vi neppe klarer hele turen som planlagt, og det blir en skikkelig nedtur for oss begge to.

 

 

Her er en oversikt over begge værvarsler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!
 

Jeg har ikke så mye smart å komme med enn at du kjenner jo barnet ditt best. Dere er som jeg skjønner ganske erfarne med turlivet, og med relativt god utholdenhet med naturen. Har dere med riktig "nød"utstyr, så er dere jo rustet om det skulle blåse opp. Været kan snu fort på fjellet sies det, og det stemmer sikkert. Jeg mener at så lenge en er riktig, og godt utstyrt, så kan det jo være spennende med en utfordring. Det er kanskje ikke like fint som sol og le, men gjerne mer minneverdig :-).

 

Sikkert noen fjellfolk som kan si noe mer konkret om vær og vind på fjellet og hvordan det kan oppleves med tanke på den værmeldingen som er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med yr sin vindmelding klarer dere neppe planlagte dagsmarsjer, med fare for å bryte uansett. Ville minst tatt med ferdigknytt tau til å knyte i jenta ved siden av deg, i tilfelle. Ett fall i whiteout blir farlig.

Jeg vet syvåringen min fint går dagsetapper på 20 km. På denne turen med sugende føre,motvind, sludd/is og ei bikke som syntes det ble for mye vær og ville grave seg ned var ei mil i overkant. Det skifter fort...min erfaring fra før er ar yr er mer pålitelig enn storm.

Vi er på vei samme turen men startet på Tyin og gir oss nå pga værmeldingen. Mindre vind enn meldt her på Breistølen men det kommer kast som drar godt. Skyene fyker fort og fjellene er hvite så det er mer vær lengre opp i fjellet.

Ring Finsehytta og høre hvordan ståa er. Ser ut som vi utsetter turen til forholdene er bedre og reiser øst mot sola. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi dro. Det var nok yr som hadde rett ift vinden og vi lå værfaste i halvannen dag. Deretter roet det seg og selv om det var tidvis surt gikk vi 25km om dagen i snitt og kom fram en dag før opprinnelig plan. Veldig godt fornøyde begge to!

 

Takk for innspill!

Hvordan ble turen deres,@Ullsokk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig lesning! :) Utrolig hva små føtter får til, så lenge motivasjonen er tilstede. 

 

Vi gikk fra Tyin til Breistølen med en natt i telt der, og en natt i telt på fjellet pga dårlig vær. Lite fremdrift. Det var meldt 23 m/s på Bjordalsbu og med syvåringen og en ikke-vintervant førstegang-i-vintertelt-mormor på 68 (!) borget det for å bryte. Vi vurderte å  ta rundturen over fjellet til Finse og dra derfra til Rjukan som planlagt, men værmeldinga ville gjort det til en stressende affære. Alternativet ble Langsua Nasjonalpark/Huldreheimen, nå med resten av familien og minsten på 4. Fikk noen fine dager, særlig opp vassdraget fra Liomseter mot Dokkflya (?) utafor allfarvei. Mormor ble skikkelig dårlig, fikk feber på 40, var omtåket og måtte hentes ut med scooter (Takk til Røde Kors!). Jeg ble igjen med ungene, mens mannen fulgte mormor på sykehuset, og gikk de drøye to milene tilbake til oss dagen etterpå. På vei over fjellet løsnet  en binding og skia brakk, og dagen gikk med til banning og til å komme tilbake til oss. På kvelden fikk begge ungene feber. Da var det en unge på hver vår pulk, og gå drøye to mil tilbake til bilen over fjellet -igjen. Med brukket ski. Etter det har det vært legevakt og sykdom i heimen. 

 

En hverken helhetlig eller spesielt vellykket påske både helse- eller turmessig, men vi tar med oss de fine dagene vi hadde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

unger er mere hardføre en vi tror så lenge det er eventyr og gøy, i stede for og sitte times vis til et hotell langt langt unna, så tar det ikke lang tid før første klage kommer.

det beste er jo og kontakte det lokale turistkontoret og få opplysninger om vær og vin og da sammenligne med div nettsider med vær. stort sett er det fortsatt fysiske målestasjoner rundt om i fjellheimen eller i nærheten som turistkontorene vet om og du kan få et tlf:nr og ringe til og høre prognosene på været der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Måtte inn å sjekke denne gamle tråden i kveld. I morgen tar vi toget til Finse for å starte på nøyaktig samme tur, og nok en gang er det  meldt mye vind. Litt mindre denne gangen, men 15m/s er fortsatt drøyt. Fint å se at det faktisk var en del mer sist, for det gikk jo veldig bra. Jeg regner vel med at det blir et par korte etapper i starten og mye vind i starten, men kanskje slipper vi  unna helt værfaste dager. Snuppa er jo også et par år eldre nå, så hun tåler vel nok mer enn sist. Vi får se, begge to er i alle fall innstilt på å prøve oss selv om det er mye vind. Uansett har jeg mye mat og brenstoff i pulken, så det ordener seg uansett.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fin tur, og vinden var helt overkommelig. Skikkelig jobbetur med lange dager på ski og lite tid i leir. Ordentlig godt med sånne turer innimellom. Nå later vi oss på hytta med mye god mat og masse familie. Har nok mine øyeblikk når jeg lengter tilbake til teltet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.