Gå til innhold
  • Bli medlem

Biltema gassbrenner


Gjest Frode_H

Anbefalte innlegg

Gjest Frode_H

Hei. Jeg leste her en gang at Biltemas gassbrenner med art nr. 37-651 skulle være så god.

Dette er den selvstående kompakte saken. Vel. jeg vet ikke hvor enig jeg vil være.

Den avgir en ufattelig konsentrert flamme. En 0.9liter kjele er det STØRSTE i diameter holderen takler. Beina rødgløder ved bruk. Den freser verre enn noe annet en kan forestille seg.

Eneste positive jeg kan si er vel kompakt størrelse(med stor bekostning) og rimelig pris. Ellers ser jeg ikke for meg å kunne bruke dette til noe annet enn å koke en skvett vann. Steiking med så konsentrert varme på lite punkt blir jo katastrofe. Derimot så har jeg Biltemas store gassbrenner. ART: 17-618. Denne er jo rent fantastisk å steke mat på. bruker den ofte hjemme faktisk. Men ulempen her er jo størrelse og sine 2 kilo. Men den klarer også steikepanner på 28cm og gir en spred god varme på dette.

Slipper også det frie gass utslippet ved på kobling/av kobling med denne.

Så hva i steike har den lille kompakte som skal gjøre den så god?

Ellers kan det vel også påpekes as tenneren er plassert ekstremt langt opp mot blusset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SLike små fungerer for begrenset pannestørrelse. På kjeler med vann er det ikke så farlig om varmen er mer sentrert.

Har ikke den brenner selv men en tidligere modell fra Biltema, en toppmontert. Har fungert fint til sitt bruk.

Bruker til vanlig en Optimus Vega og den sprer ikke varmen noe voldsomt den heller. Dette har og sammenheng hvor høyde kjelestøtter er kontra brenner. Selv om Vega har en veil pris på 999,- så er den nok ikke 5,58 ganger bedre enn Biltema sin. Den er litt lettere og kan kjøre boksen opp ned.

 

Testet en Primus Omnifuel mot en Optimus Hiker. Hiker har 1,5cm mer klaring til kjelen. Resultat var at Hiker spredt varme bedre så den passet bedre på teflonpasser etc. Omni fikk varmen mer sentrert.

Kan ikke huske å ha sett noen små brennere som sprer falmmene veldig i stor grad. Da må en gjerne ha litt større flammering.

At ting på en primus gløder er jeg vant til. Det gjør det på alle mine primuser.

 

De Biltema brennerene lages så vidt jeg vet av Fire Maple. Om brennern er fantastisk for alle er jeg vel ikke sikker på men det kommar an på hva man kjøper den til.

Vil vel ikke si at noen vanlig turprimuser med lav vekt er veldig egnet til stekepanner på 28cm. Snakker mer rundt 20cm.

Så får de som skal ha en billig og lett brenner med innebygget tenner så er nok en slik til kun 179,- nesten fantastisk.

Eneste den mangler for min del så vidt jeg kan se er forvarmingsrør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis flammen er dårlig på den lille brenneren så er det sikkert noe i veien med den. En slik gassbrenner burde være noe av det enkleste i verden å lage og å få til å brenne jevnt.

Men det nytter sikkert ikke å diskutere dette med betjeningen i butikken, det har jeg forsøkt med andre produkter. Du blir bare stående å diskutere fag med en person som ikke har peiling på hva han eller hun snakker om, men som prøver å fremstå som en ekspert.

Jeg er ingeniør og i mesteparten av mitt yrkesaktive liv så har jeg konstruert ting til oljeindustrien. Jeg reklamerte på en sparkesykkel hvor lageret mellom styret og ramma kolapset etter et par uker. Alle med litt peiling på slike ting kunne se at måten den var laget på ikke kunne holde, men ekspeditøren, som vist nok var ekspert på slike sparkesykler, kunne fortelle at det var uansvarlig bruk som var årsaken. Jeg påpekte svakhetene i konstruksjonen og spurte om hva slags utdanning og erfaring han hadde med slike mekaniske ting, men da ga han meg bare en ny og gikk sin vei. 

Håpløst tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLike små fungerer for begrenset pannestørrelse. På kjeler med vann er det ikke så farlig om varmen er mer sentrert.

Har ikke den brenner selv men en tidligere modell fra Biltema, en toppmontert. Har fungert fint til sitt bruk.

Bruker til vanlig en Optimus Vega og den sprer ikke varmen noe voldsomt den heller. Dette har og sammenheng hvor høyde kjelestøtter er kontra brenner. Selv om Vega har en veil pris på 999,- så er den nok ikke 5,58 ganger bedre enn Biltema sin. Den er litt lettere og kan kjøre boksen opp ned.

 

Testet en Primus Omnifuel mot en Optimus Hiker. Hiker har 1,5cm mer klaring til kjelen. Resultat var at Hiker spredt varme bedre så den passet bedre på teflonpasser etc. Omni fikk varmen mer sentrert.

Kan ikke huske å ha sett noen små brennere som sprer falmmene veldig i stor grad. Da må en gjerne ha litt større flammering.

At ting på en primus gløder er jeg vant til. Det gjør det på alle mine primuser.

 

De Biltema brennerene lages så vidt jeg vet av Fire Maple. Om brennern er fantastisk for alle er jeg vel ikke sikker på men det kommar an på hva man kjøper den til.

Vil vel ikke si at noen vanlig turprimuser med lav vekt er veldig egnet til stekepanner på 28cm. Snakker mer rundt 20cm.

Så får de som skal ha en billig og lett brenner med innebygget tenner så er nok en slik til kun 179,- nesten fantastisk.

Eneste den mangler for min del så vidt jeg kan se er forvarmingsrør.

Vega koster 739,- på XXL.no (og i butikk om man spør)

Bruker man en kjele med varmespreder er vel mye gjort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Takker for tilbakemeldinger :) Bare så det er sagt. Jeg har altså ingen planer om å bruke en 28cm panne uti skogen. bare poengterte at det er fullt mulig å bruke slik størrelse på den andre brenneren. Panne for skogsbruk blir vanlig 21cm.

 

når det gjelder butikk betjening så er jo dette veldig individuelt fra person til person og butikk til butikk. Jeg har selv jobbet noen år i Biltema tidligere. Og kjenner dermed også en del av de som jobber der personlig.

Jeg får se litt på XXL og G-Max en dag. Finne en brenner som er hakket større. men mest mulig kompakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo ta en titt på f.eks MSR Windpro. mener å huske at den har noe større flammering enn standard på slike primuser.

Ellers er jo Primus Easyfuel en populær brenner.

Jeg liker Vega godt men den er og litt konsentrert i flammen. Den er ikke så god på stålpanner med teflon. Det blir lett for varmt på midten. På en Trangia Gourmet panne i aluminium fungerer den deritmot supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder butikk betjening så er jo dette veldig individuelt fra person til person og butikk til butikk. Jeg har selv jobbet noen år i Biltema tidligere. Og kjenner dermed også en del av de som jobber der personlig.

 

Det har du selvfølgelig rett i, men i en butikk som selger alt fra dregger og kjetting til takstein og pipehatter så kan man ikke forvente at betjeningen har spesialkompetanse på alt. Det som er like viktig som å kjenne til alle ting i detalj er å kjenne sin egen begrensning, og så hjelper det selvfølgelig med litt kunnskap i kundebehandling. En fornøyd kunde er ofte mer verd enn et innslag i kassen.

For å veie litt opp for min kritikk av Biltema så kan jeg jo nevne at jeg en gang kjøpte en brannsafe av dem. Først angret jeg meg etter et par dager og ville bytte den. Ingen problemer, men den jeg ville ha var ikke på lager. To ukers leveringstid. 

Ok, da er det bare å vente.

Samme kveld tikket en melding inn i min mailboks. "Ny safe klar til avhenting i vår butikk".

Den var hentet fra en annen butikk i nærheten.

Kjempeservice og bare smilefjes over hele linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Ja helt enig. I slike butikker kan man ikke kunne alt om alle varer. Og det er som regel ikke på slike plasser det jobber folk med mest relevant bakgrunn heller. Unntak finns så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Gjenoppliver en gammel tråd i stedet for å lage en ny. Er det fortsatt slik at Fire-Maple lager Biltemas brennere? Jeg har to brennere fra Biltema selv -- en toppmontert og en slangebrenner. Har brukt begge to omtrent like mye, men erfarer at det er en gasslekkasje hver gang jeg skrur på slangebrenneren. Er det noen som har erfaringer med denne relativt nye(?) brenneren her(?): https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gasskjokken-3-kw-2000042963

Siden jeg har to Biltemabrennere fra før (og ingen dyre brennere) leker jeg egentlig med tanken på å investere i en Optimus Vega eller en Primus Easyfuel II Piezo. Hvilken er best av disse to? (Prismessig ser jeg at de ligger ganske likt nå, hvis jeg kjøper førstnevnte fra XXL og sistnevnte fra Fjellsport. Men skal kun kjøpe 1 av dem, max.) Bruksområdet blir teltturer om sommeren, eventuelt også litt høst og vår. Og ikke veldig avansert matlaging. Primusen er kanskje mest solid og vil vare lengst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (5 minutter siden):

Siden jeg har to Biltemabrennere fra før (og ingen dyre brennere) leker jeg egentlig med tanken på å investere i en Optimus Vega eller en Primus Easyfuel II Piezo. Hvilken er best av disse to? (Prismessig ser jeg at de ligger ganske likt nå, hvis jeg kjøper førstnevnte fra XXL og sistnevnte fra Fjellsport. Men skal kun kjøpe 1 av dem, max.) Bruksområdet blir teltturer om sommeren, eventuelt også litt høst og vår. Og ikke veldig avansert matlaging. Primusen er kanskje mest solid og vil vare lengst? 

Blir lettere å svare om du setter opp kriteriene slangebrenneren skal ha. 

Jeg har Optimus Vega selv og er veldig veldig fornøyd med den, men om den ikke treffer kriteriene du har for en brenner passer den nødvendigvis ikke for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva snakker vi om når du sier gasslekkasje? 
Det vil være ne gasslekkasje når man skru på og av boksen. Hvor mye varierer litt på type primus og produsent av boks. På min Vega er det f.eks veldig lite lekkasje på Colemanbokser men mye mer på Primus bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (3 timer siden):

Blir lettere å svare om du setter opp kriteriene slangebrenneren skal ha. 


Vel, når jeg nå har tenkt meg om så har jeg kommet frem til at lav vekt (og relativt lav pris) er viktig. I den anledning har jeg bl.a. kikket litt på denne brenneren: https://www.hektapatur.no/eagle-brenner-mslange-og-forvarming

Det jeg lurer på er om gassboksen kan snus opp ned når man bruker en slik brenner? Hvis ikke kan jeg jo liksågodt kjøpe enda en toppmontert brenner, for å få enda lavere vekt. En viktig grunn til at jeg vil ha en slangebrenner er nemlig muligheten til å snu gassboksen opp ned. 

 

Sitat

Hva snakker vi om når du sier gasslekkasje? 


Det jeg mente var altså at det siver ut litt gass akkurat når jeg skrur på og av boksen. (Noe som ikke har skjedd når jeg har brukt den toppmonterte brenneren, så det var derfor jeg trodde det skyldtes en defekt på slangebrenneren.) Men betryggende å høre at det er helt normalt. 

Eksempler på matlaging jeg skal drive med: Steking av fisk og eventuelt noen pannekaker. Ellers stort sett koking av vann, men avvik kan forekomme. 

 

Endret av uendelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg burde lagd en ny tråd, men kan jo spørre om noen her har erfaringer med denne brenneren? Veldig lav vekt, og jeg ser for meg at det kan være greit å ha med seg en slik en som reservebrenner på lengre turer, hvis hovedbrenneren skulle svikte. (Da tenker jeg altså at hovedbrenneren som regel skal være en slangebrenner, men kanskje en enda lettere (og bedre) brenner enn Biltemabrenneren jeg har fra før.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del Biltema brennere og det er med dem som med andre brennere at det siver ut litt gass ved av og påmontereing, helt normalt. Jeg har også Easyfuel II som du har på lista di. Veldig stødig og bra brenner som kan brukes med boksen opp ned.

Den siste du linker til kan være grei som reserveløsning, eller som første valg dersom du hovedsaklig koker vann. Skal du ha en brenner til steike fisk og pannekaker vil du helst ha en brenner med så stort brennerhode som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Biltemabrenneren som er linket til er en grei brenner. Den '"skyter" flammen litt utover, så flammebildet er bredere enn det ser ut. Kjelestøttene er i stål, det finnes en "nesten lik" brenner som er i titan (25g), på den kan kjelestøttene deformeres av varmen i enkelte sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (1 minutt siden):

Pakningen er for tykk

På hvilken brenner? 

Forøvrig: Takk for svarene. 

Et oppfølgingsspørsmål: Vil det med denne brenneren være trygt/mulig å snu boksen opp ned? Er det slik at dette alltid går an med slangebrennere generelt? Jeg antar at det kan være gunstig å snu boksen opp ned i situasjoner hvor man er iferd med å gå tom for gass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.