Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på sovepose


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er selv 175, har tenkt å kjøpe helsport jotunheimen. Bør jeg da gå for modelln på 175 cm eller 190 cm, er litt redd for at 190 skal bli i lengste laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må prøve soveposen !

Det kan være store variasjoner i oppgitte mål, og hvor lang posen faktisk er.

Helsport Bardu kom ikke spesielt godt ut av det i en Dansk test, der posen faktisk var 15cm kortere enn hva spesifikasjonen fra Helsport sa.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i en butikk som selger posen, og spør om å få prøve ligge den! Det skal ikke være noe problem.

Posen bør være så lang at når du ligger helt nedi, godt nedsnørt sånn du vil gjøre når det er skikkelig kladt, må du ikke butte i fotenden. Da klemmer du sammen issolasjonen ved beina og blir fort litt småkjølig på tottisene.

Etter min mening bør den heller ikke være så mye lenger enn at du akkurat ikke gjør dette!

Her er det et delt syn:

-Enten, posen skal være akkurat passe lang, slik at man ikke sitter med et stort unødvendig luftrom som fort blir kaldt og gjør den kald på tærne!

-Eller, posen skal være ekstra lang for å få plass til støvler og klær så de kan tørke i posen i løpet av natten!

Som sagt foretrekker jeg det første! Våte klær og sko skaper bare unødvendig fukt og ubehag i posen og reduserer søvnkvaliteten. Dessuten blir de sjelden helt tørre uansett.

For de fleste vanlige personer som drar på tur, tror jeg ikke dette er noe stort behov! Derfor er min mening at du må gå for en akkurat passe stor pose

for å få en best mulig opplevelse når du bruker den! Det kjipeste som finnes er å ligge å vri seg og fryse!

Så kan det andre alternativet være for ekstrembrukeren, eller de som bevisst foretrekker det!

Et siste tips er å alltid varme vann og ha det på en drikkeflaske med en tørr ullsokk rundt i posen! Utrolig deilig hvis det er kaldt, og dessuten har du vann til morgenen etter hvis det er minus i lufta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde/størrelse på soveposen avhenger av hvor mye du skal ha nedi der. Alternativene er som følger:

(1) ta av de fleste lag med klær og legg dem igjen utenfor posen.

(2) ta av de fleste lag med klær og ta dem med inn i posen slik at de tørker over natten.

(3) Ikke ta av annet enn goretex'n, støvlene og gamasjer. (Microfiber trenger man ikke ta av)

Jeg har etterhvert begynt med alternativ 3. På denne måten blir klærne en del av isolasjonen og man skal pr. definisjon slippe unna med en noe lettere pose. I den grad klærne er fuktige blir de tørre i løpet av natten. Jeg tviler på om metoden fungerer med en dunpose siden fuktigheten som må ut gjennom dunposen ødelegger isolasjonen.

En liten detalj: Dersom man er helt gjennomsvett ved ankomst leirplassen lønner det seg å strippe ned, ta av det innerste laget (typisk Brynje eller et lignende tynt lag), så ta på et tørt tynt lag inntil kroppen, for så å ta på de andre lagene (eksempelvis fleece). Dersom man ikke er noe særlig svett trenger man ikke skifte det innerste laget, og man bør bli helt tørr (samtidig som man holder seg varm) bare ved å sette opp teltet, lage mat osv.

Mye å tenke på, men konklusjonen er å først finne ut hvilket av alternativene man skal gå for, og så prøveligge poser med dette utgangspunkt. Jeg mener at det ikke skal være noe særlig slingringsrom. Posen skal sitte passe tett inntil kroppen. Det samme gjelder lengden. Isolasjonen fungerer ikke optimalt når det er for mye til overs (luftrom) i fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.