Gå til innhold
  • Bli medlem

Det var ikke pyramidetelt jo


Kompis

Anbefalte innlegg

Etter mange år i en pappeske så teltet sola igjen. Når det er født vet jeg ikke, ingen firmamerker, kanskje hjemmelagd.

Viste ikke om det før vi ryddet opp i barndomshjemmet og så havnet det i min kjeller.

Husker ikke noe om overnattingsturer, og jeg har ikke minner til telt i hagen o.l.

Bunn er sydd av 21 biter, bunn og langsider er av forskjellig stoff, inngang har både ute og innvendig knyting.

Sitter jeg på en skatt?

Kunne noen brukt det til noe nyttig?

Må jeg gå til innkjøp av tidsriktig utstyr og reise på treff?

post-14246-0-93533000-1396948044_thumb.j

post-14246-0-90005800-1396948052_thumb.j

post-14246-0-42241200-1396948061_thumb.j

post-14246-0-49097900-1396948069_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett mange slike typer, i bruk på 60-tallet. De fleste litt større, som bl.a. 4 manns og 6 manns "hustelt". Denne typen hadde nok en enkel stang i åpningen og en i motastt side og opp til mønet. Dette er trolig et tomannstelt. Litt større hustelt med mittstang, hadde tilkoblet to armer/stenger, som gikk til nederste del av taket. Så, det ble 3 støtte punkter i taket, for hver gavel (ende) Ellers barduner.

 

Editt: Kan ikke huske at det var snøring, i åpningen. Så det kan være noe eldre enn jeg nevnete. Men, ellers er form og type kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det fungerer helt fint! Du må nok ha litt åpning i teltet for å unngå kondens. Og bruke seam seal e.l. 

Teltene var impregnert og pustende. Sjelden problemer med kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et telt som mine foreldre brukte på en sykkeltur i Danmark i 1954. Det er sydd av min mor, av hvit bomuldsduk og har grønn bunn. En lang stang i åpningen og to ministenger, en i hvert hjørne i bakkant. Altså et spisstelt med stangen i åpningen. Åpningen lukkes med påsydde metallhemper.

Størrelsen er tilpasset to voksne og min bror som den gang var 3 år.

Duken er så gammel og slitt at regndråpene passerer rett gjennom uten at stoffet blir vått, men det blir det som er inne i teltet.

Teltet har sikkert ikke så stor verdi, men en afeksjonsverdi for meg som har mange gode barndomsminner fra teltturer i hagen med dette teltet.

 

-Kompis-

"Må jeg gå til innkjøp av tidsriktig utstyr og reise på treff?"

 

Ja det burde du. Du kunne melde deg inn i Norsk Primusunion, skaffe deg en veteran motorsykkel og reise til Finse på treff midtvinters. 

http://fmck.no/Text/Generelt/Norsk-Primis-Union-101.htm

http://helgeland-motor.all-forum.net/t45p45-primustreff-22-24-februar-2008

Eller en gammel bil, en Morgan three weeler, en SS100, en 1953 MG TF, kanskje en Austin Healy "Frog Eye" eller min favoritt, 1953 Jaguar XK 120 hardtop. Begge deler vil sannsynligvis ta knekken på både fritiden og pengene dine, men det kan godt tenkes at du vil få mange fantastisk fine opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er ca 120*230 og 125 høyt. Tror det her trengs bare to stenger. Ikke umulig at det er en mor her også, som er opphavet.

Det var jo en nødvendighet i 50 årene å forvalte alle ressursene på best mulig måte. Jeg var ikke alene å ha en bukse med nødvendig lapp.

 

Pleier å si at vi var så fattige, at vi hadde ikke råd til bukse, men måtte ha lommene rett på låret

 

Finner ingen symmetri i delene, men heller "hva kan vi få tak i" eller "vi tar det vi har" og lager et telt.

Det er brukt minst to hvite stoffer, en "blank og glatt" og en som jeg ville kalt flanell, litt vanntett, litt vindtett og pustende.

Det er to mørke stoffer også, der bunnen er av hva jeg tenker, lite holdbar stoff, mens veggene er av et sterkere stoff. Tror en klesklypepose var av samme stoffet.

Hadde jeg vist om teltet for 50 år siden å spurt, men nå er det for sent.

Tror nok teltet blir et solskinnstelt om det brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Er bomullen veldig slitt, hjelper det nok ikke å impregnere teltet. Det er de fine bommulstrådene med imp., som gjør det relativt vannavvisende. Når de er slitt vekk, blir det håpløst med imp. Dette er nok hjemmelaget, men kan ha samme mål som andre fabrikk produserte hustelt. Og jeg vet det også ble produsert div. plastduker, til å legge over. Malje der stangspissen stikker opp og maljer for nødvendig bardunfester. De er kanskje ikke å få tak i, men kan de fremdeles prodiseres på bestilling. Du kan sikkert lage selv også, hvis du ikke pensjonerer teltet og kjøper nytt moderne telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.