Gå til innhold
  • Bli medlem

torsteinvg

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og ser på forskjellige pakkposer. Vanntette sådan.Jeg sitter og ser på forskjellige pakkposer. Vanntette sådan.

Så sitter jeg å lurer på hva som er et must. Og har noen spørsmål til andre brukere?

Hva synes dere er et must. Og hvordan bør Pakkposene være?

Materielle osv..

Jeg mener de bør være hvite inni for å kunne se best mulig nedi.
Ventil,
D ringer på begge sider.


Hva tenker dere andre?

Endret av Tor Magnus
Flyttet tråden og fjernet utstyrserfaringen. Ikke korrekt bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må tåle noe. Vi har hatt veldig lette poser som etter en stund lekket som en sil. Heg tror de ikke tålte tunge klær i dem, slik at sømmene ble løse. Testet dem med vann i og det strømmet ut på alle sømmer på undersiden.

Vi har nå 2 sett billige og solide. Oransje og sorte. De oransje er greie å bruke, men de sorte er for mørke til å finne noe inni dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips:

 

http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/SparBase/PID-611481.aspx?VariantID=&ColorOnly=1&params=fh_view_size=16&fh_secondid=p611481&fh_lister_pos=0&fh_location=%2f%2fcatalog01%2fnb_NO%2f%24s%3dt%5cu00f8rrsekk&fh_eds=%c3%9f&fh_refview=search

 

Veldig billig og gir inntrykk av å være like bra som langt dyrere sekker. Har kjøpt tre av dem. Men de veier 250gr pr stk. Litt mer solid enn de letteste sekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet bør utstyret tilpasses bruken.

På Ebay har du billige, lette poser, men for røffe Monsenturer ville jeg kjøpt noe som var kraftigere.

Alt eldes, har noen jeg knapt klarer å rulle ut etter en vinter under senga, men solide er de.

De beste koster, noen veldig mye, men må du så må du. Jeg trenger ikke de mest solide, kjøper heller billig og bytter oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller tynneste tåler lite, men er fine for å holde klær tørre i sekken. De litt tykkere er bedre for ting som absolutt ikke må bli vått (kamera osv). Det er en fordel å kunne se nedi, så jeg liker de av lyse farger best. Av de tykkere, liker jeg de som er hvite inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips:

 

http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/SparBase/PID-611481.aspx?VariantID=&ColorOnly=1&params=fh_view_size=16&fh_secondid=p611481&fh_lister_pos=0&fh_location=%2f%2fcatalog01%2fnb_NO%2f%24s%3dt%5cu00f8rrsekk&fh_eds=%c3%9f&fh_refview=search

 

Veldig billig og gir inntrykk av å være like bra som langt dyrere sekker. Har kjøpt tre av dem. Men de veier 250gr pr stk. Litt mer solid enn de letteste sekkene.

Er ikke den i PVC?

 

Det er vel bare å glemme det vinterstid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hvilken bruk? Til fjells? Til sjøs i kajakk eller åpen båt? Til kajakk er jeg mest kresen, først og fremst fordi posene MÅ være helt vanntette, ikke bare nesten. De må være solide- inn ut av trange lukeåpninger og hardhendt pakking for at jeg skal få plass til alt sliter noe vannvittig på stoffet. Og så må de være myke- sånne i litt stiv plast tar vel mye av plassen i min lille kajakk, de er håpløse å komprimere, og jeg har sågar opplevd at de sprekker der hvor duken brettes ved sammenrulling når man har lukket og åpnet dem noen ganger. Hvite inni er et poeng og har de ventil er det aller beste. Supert om de også kommer i flere størrelser og farger, så kan man fargekode sakene sine. I kajakk er det også en fordel med ovalt tverrsnitt- da blir det mindre luftrom melleom posene.

 

Foreløpig har jeg landet på Sea To Summit sin Big River-serie (http://www.fjellsport.no/sts-big-river-drysack-13l.html)- fyller alle krav bortsett fra dette med ventil. Særlig savner jeg dette på de største posene jeg bruker (13 og 20 l), men man utvikler teknikk etterhvert som presser mesteparten av lufta ut. Bruker sjølsagt posene til fjells også (når jeg likevel har dem mener jeg), men der har samme produsent en superlett utgave (Ultrasil)  som er vanntett nok til den bruk. Putter dunjakka mi inni en 20 l pose, lukker uten å rulle sammen- og vips har jeg deilig, myk pute :).

 

Men: hadde jeg ikke padlet var nok ikke kavliteten (=prisavhengig) vært like viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurer på dette, Er fordi jeg holder på a lage min egen pakkpose. Så nå er det bare å komme med forslag :)

 

Holder på å få laget litt forskjellig utstyr. Til min nettbutikk. www.outquip.no Det er ikke noe turutstyr der enda.. Det er i utvikkling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hvilken bruk? Til fjells? Til sjøs i kajakk eller åpen båt? Til kajakk er jeg mest kresen, først og fremst fordi posene MÅ være helt vanntette, ikke bare nesten. De må være solide- inn ut av trange lukeåpninger og hardhendt pakking for at jeg skal få plass til alt sliter noe vannvittig på stoffet. Og så må de være myke- sånne i litt stiv plast tar vel mye av plassen i min lille kajakk, de er håpløse å komprimere, og jeg har sågar opplevd at de sprekker der hvor duken brettes ved sammenrulling når man har lukket og åpnet dem noen ganger. Hvite inni er et poeng og har de ventil er det aller beste. Supert om de også kommer i flere størrelser og farger, så kan man fargekode sakene sine. I kajakk er det også en fordel med ovalt tverrsnitt- da blir det mindre luftrom melleom posene.

 

Foreløpig har jeg landet på Sea To Summit sin Big River-serie (http://www.fjellsport.no/sts-big-river-drysack-13l.html)- fyller alle krav bortsett fra dette med ventil. Særlig savner jeg dette på de største posene jeg bruker (13 og 20 l), men man utvikler teknikk etterhvert som presser mesteparten av lufta ut. Bruker sjølsagt posene til fjells også (når jeg likevel har dem mener jeg), men der har samme produsent en superlett utgave (Ultrasil)  som er vanntett nok til den bruk. Putter dunjakka mi inni en 20 l pose, lukker uten å rulle sammen- og vips har jeg deilig, myk pute :).

 

Men: hadde jeg ikke padlet var nok ikke kavliteten (=prisavhengig) vært like viktig.

 

Jeg har også bigriver i dag. Skulle ønske de kom med ventil. Så dette skal jeg prøve å få til selv nå. Gøy å høre at andre også savner dette. Ultrasil har jeg også.. Men synes det får for fort hull på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big River + ventil = lykke

 

Da vet du i allefall hvilke krav jeg stiller til sjøs :) Lykke til med prosjektet- blir spennende å se hva du kommer frem til.

 

 

:) Hvis jeg bare begynner med 2 størrelser.. Hvilken 2 størrelser skulle jeg begynt med sånn allaround?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring så har jeg testet å pakke sovepose og klær spesiellt. Og det blir sykt mye bedre komprimert med bruk av ventil. Enn uten. Men det kan jo være jeg som er elendig til å komprimere uten ventil :P Jeg har bare 2 poser med ventil. Men resten er uten. har vel 7 til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk pusen med en halv brett, sett kneet ditt på posen slik at du kan la lufta komme ut på siden av åpningen og legg litt vekt på posen. Gjenta hvis nødvendig. Rull igjen og vips er posen komprimert. Etter noen pakkinger får man teken og man lurer på hva vitsen er med en ventil:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flest pakksekker på 20L uten ventil fra Sea to summit.

Til mitt bruk på sommertur har disse fungert utmerket. Flere farger gjør sorteringen enkel.

Mindre enn 20L har jeg opplevd som for små til å få oppi det jeg vil. Ergo blir ikke komprimeringen optimal.

Har planer om å kjøpe meg noen pakkposer til de ulike soveposene mine med ventil, for å få bedre kompresjon.

Om vinteren bruker jeg en litt tykkere variant fra samme merke.

Fornøyd med disse og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som  Morild nevner er bruken avgjørende for hva som er en god pakkpose.

 

For padling og andre "Våte" aktiviteter der posen ikke alltid er pakket i sekken har jeg brukt noen solide Ortlieb poser. Disse er svarte innvendig og om en har mange småting er det ikke så lett å se de uten å ta ut mesteparten. Så en lysere/hvit innside er kanskje ikke så dumt. På padleturer er D ringer greie å ha slik at posen kan klippses fast i kanoen og være lett tilgjengelig. Har ikke brukt de til annet.

 

For generelt bruk på fjellet bruker jeg lettvektsposer som Ultrasil, lifeventure, Mountain Hardwear. Felles er at de er lette, noe som går ut over slitestyrke. De holder gjerne bare en sesong før de blir omskolert til annet bruk. Greier du å komme opp med noe som er like lett, og mer holdbart er det en sikker vinner. På slike lettvektsposer er D ringer unødvendig/i veien. Innvendig farge har jeg aldri ofret en tanke, siden jeg bruker 3 mindre poser og vet nøyaktig hva som er i de.

 

Har brukt en pose med ventil, og likte den av og til. Enkelt når en skal komprimere noe. Ble ikke like begeistret på kajakktur når ventilen huket seg fast. I bunn og grunn er ventiler en ekstra ting som kan ryke, og ikke nødvendig. Som nevn over skal det ikke mye til for å komprimere en pakkpose når en har lært teknikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med tilbakemeldinger.

 

Jeg gikk norge på langs i 2010. Som betyr at jeg pakket pakkposer hver dag i 6 mnd. Så jeg tror jeg har fått det til sånn halvveis i alle fall :)  Og det går raskere, og blir bedre vakumpakket med ventil. Men som det blir sagt. Det er en ekstra ting som kan bli ødelagt/ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du sier billig, hvor billig er det? hva er merket? Og hvilket stoff er det?

 

Inuk - rugged outdoor.Vet ikke hva slags materiale den er lage av. Prøver nå å finne en link på internett, men finner ikke merket. Det er antagelig et billig kinesisk merke som alle kan printe sitt navn på. Jeg kjøpte dem på en fiskeutstyrsbutikk.

 

Jeg har også en stor en fra Ortlieb som er veldig solide. Har kjøpt dem til å henge noe utpå sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i vinter kjøpt noen pakkposer fra: alpkit.com i uk.

De har 2 typer, har ikke fått hardtestet de, men de virker bra i forhold til prisen. VAT blir også trukket fra ved kjøp.

Airlok posene er lette og samme Condura materiale som Sea to Summit's Ultrasil. Finnes i alle størrelser, og flere farger, de blåser seg fint opp, så de virker tette. Om sømtapen holder over tid er disse et godt kjøp.

Airlok ectra er mye kraftigere, har gummierte festepunkter for stropping, og bærereim, virker også være bra.

Har også noen Exped poser, de er hvite på innsiden og noe tyngre enn airlok, har hatt de en stund og de er tette enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i vinter kjøpt noen pakkposer fra: alpkit.com i uk.

De har 2 typer, har ikke fått hardtestet de, men de virker bra i forhold til prisen. VAT blir også trukket fra ved kjøp.

Airlok posene er lette og samme Condura materiale som Sea to Summit's Ultrasil. Finnes i alle størrelser, og flere farger, de blåser seg fint opp, så de virker tette. Om sømtapen holder over tid er disse et godt kjøp.

Airlok ectra er mye kraftigere, har gummierte festepunkter for stropping, og bærereim, virker også være bra.

Har også noen Exped poser, de er hvite på innsiden og noe tyngre enn airlok, har hatt de en stund og de er tette enda.

 

Det blir vel lagt på MVA ?  og hva koster frakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet på å handle småordrer på litt i overkant av £19 for å få det ufortollet, altså under grensen på 200 kr, da er det ikke moms eller fortollingsgebyr. Frakten var £5.

Skal en handle mye, er det selvsagt et krysningspunkt når frakten på mange småordrer blir større enn fortollingsgebyret, moms og frakt på en enkelt stor ordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.