Gå til innhold
  • Bli medlem

Syklister i marka (utskilt fra Hvor har du vært på tur)


Larsdx

Anbefalte innlegg

Siste to helgene har jeg syklet rundt Nøklevann i Østmarka i Oslo. Jeg må innrømme at jeg skjønner litt bedre hvorfor det blir konflikt med syklister og fotgåere. Søndagsturfolket går gjerne i full bredde uten å ense syklister hverken foran eller bak. På den andre siden er nok søndag formiddag et dårlig tidspunkt å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, som syklist ser man problemet fra en annen vinkel. Vi syklister blir regnet som kjørende og får alt ansvar vis noe går galt som regel også. Beste er å unngå de best trafikerte stiene der det er mulig å komme seg litt unna. Fotgjengere er ikke de som oftest tar hensyn når de går som en "saueflokk" .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som syklist ser man problemet fra en annen vinkel. Vi syklister blir regnet som kjørende og får alt ansvar vis noe går galt som regel også. Beste er å unngå de best trafikerte stiene der det er mulig å komme seg litt unna. Fotgjengere er ikke de som oftest tar hensyn når de går som en "saueflokk" .

Jeg kjører pent og rolig, bare så det er sagt. Utfordringen er det litt begrensede veinettet i Østmarka. Beste er nok å unngå 10-16 i helgene. Men jeg forstår meg ikke på folk som insisterer på å okkupere hele veien i bredden. Det er irriterende for joggere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tviler jeg ikke på ;) . De gangene jeg har vært innover i marka tidlig i helgene som terrengsyklist har vi som har syklet i gruppe sammen unngått hovedferdselårene i vestmarka og nordmarka. Noen fotgjengere blir jo nærmest fornærmet når en syklist kommer på vegen de går på. Heldigvis mange flotte grusveger og stier innover i marka og det er lett å komme innover til Storflåtan og de områdene på en dagstur. Vi har en gjeng "gamle gretne gubber" i østmarka som jeg ikke nevner med navn, men den gruppa ser sykkel som den store "djevelen" har jeg hørt fra andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder på Trygg Trafikk.

Du tenker kanskje "for en dust", så la meg forklare.

 

Det er høyrekjøring i Norge. Det betyr at man skal holde til høyre i veibanen. Det gjelder overalt og for alle - på asfaltert vei, gruslagt vei, vei i byen, vei i skogen, vei med midtstripe og vei uten. Det gjelder også på gang/ sykkelvei og på fortau. Det gjelder alle typer kjøretøy og også for gående. Det er ett unntak og det er gående i trafikkert bilvei. Her skal man gå på venstre side for sin egen sikkerhet da man får bilene på sin side i mot isetdetfor bakfra og det er lettere å unngå å bli kjørt ned. Men unntaket gjelder kun der.

 

Problemet er at i Norge er høyrekjøring for biler og sykler, men pga massive Trygg Trafikk kampanjer siden 1970 har det sneket seg inn en vrangforestilling at man alltid skal gå til venstre. Du opplever bare dette i Norge og det er overalt. Folk går til venstre og de jogger og løper til venstre. Og de "holder på retten" sånn at møtende gående som går på høyre siden eller syklende tvinges til å krysse over på vbenstre side sånn at i det øyeblik de passere går og elelr sykler alle på venstre og feil side av veien, gang/ sykkelveien eller fortauet.

 

Siden jeg logger en del km på sykkel hver sommer gidder jeg ikke bruke energi på å bli irritert over det lenger - det er andre og bedre ting å bli irritert overt - kvinner med barnevogn som av en eller annen grunn tror de skal gå millimeter presist midt i veien/ fortauet, venner på tur som, siden de er venner, har rett til å bruke den bredden de fysisk tar og ikke enser om det kommer folk bak dem, sågar på høyre eller venstre side og jammen flytter de seg ikke alltid nå du kommer dem i møte heller. Snodige personlighets trekk. Også har vi kanskje de beste; hunde-eiere som, selv om hunden helt klart og tydlig vet det er høyrekjøring i Norge og holder seg på høyre side av veien/ fortauet har en eier som er oppvokst med månedlige utsendelser av klipp og lim hefter fra Trygg Trafikk og derfor står fast på at de skal gå på venstre side.... med båndet i en pen bue twers over veien bort til den firbente.

 

Takk skal dere ha Trygg Trafikk.

 

Og ikke få meg til å kommentere at Norge, som eneste land i verden, har vikeplikt for fotgjengere i fotgjengerfelt sånn at nordmenn til fots strener rett ut i gata uten å se seg for fordi bilene stopper jo. Vi gjør dette også foran vogntok fra Romania, Sverige og andre u-land og forventer at disse vet om slike særnorske regler. De lærer nok fort, men det kan alikevel være at lærdommen krever ditt liv.

 

Men jeg er ikke bitter :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal sette ned til gangfart ved passering av fotgjengere.Men har opplevd fotgjengere som går i sykkelfeltet som om det er det perfekte stedet å gå. Irriterer meg ikke over det lenger og tar det bare som ett faktum at noen fotgjengere ser det som at kommer det en syklist så skal den helst ut i grøfta ved pasering.

 

Jeg sykler en del landevei og jeg vil ikke si hva jeg har opplevd av galskap fra "våre" flotte billister ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havnet i sur samtale med en av mine sambygdinger da jeg var ute på min KickBike (sparkesykkel) første gang. Jeg regnet meg som kjørende og brukte høyre side av veien med mine to hunder til høyre for meg. Denne personen hisset seg faktisk opp fordi hun mente at jeg var gående (da jeg møtte henne trillet jeg sykkelen opp en motbakke) og skulle bruke venstre side. Ja, hun mente faktisk at jeg skulle bruke venstre siden mens jeg trillet sykkelen fordi jeg da var gående, og høyre når jeg sparket i vei på sykkelen fordi jeg da var kjørende. Da jeg nevnte at slik hopping fra side til side på trafikkert vei var farlig gikk hun sin vei, noget snurt. Jeje, det skal ikke være enkelt..

Håper jeg får brukt sykkelen i marka uten sure miner. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nær syklet ned av et fartsfantom i Hortensmarka idag. Ikke første gangen det har skjedd. Det går an å senke farten når man passerer fotgjengere. Provoserende å sykle som en gris i skogen på en søndags formiddag. Det er nok av andre plasser og tidspunkter hvis man skal sykle så fort.

Var ikke meningen å starte noen stor diskusjon her. Bare reflekterte ovet at jeg litt bedre forstår syklisters frustrasjon nå som jeg har pbservert den fra sykkelsetet. I fjor ble jeg nær påkjørt av en downhillsyklist, og ja, det er frustrerende. De verste opplevelsene har jeg likevel hatt i skisporet, supermosjonisteme kan være skumle.

Har ellers syklet en del i marka i fjor også, men da gjerne på mer kurante tidspunkt.

P.S. Jeg stisykler og jogger mye i det lokale skogholtet. Her er det masse folk som lufter bikkjene, joggere og familier på tur. Pluss noen syklister. Her er det aldri problemer. Tror nok folk skjerper sansene straks de forlater grusveiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om downhillsyklister... jeg var nær på å ta en som jogga i tro det eller ei downhill løypa som var merket som det og det sto at man ikke skulle ferdes i de når anlegget var åpent :P

Jaggu. Da hadde jeg ferdes der på pur faen. Akkurat som jeg bare går Stolzen nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu. Da hadde jeg ferdes der på pur faen. Akkurat som jeg bare går Stolzen nedover.

Blir vel litt feil sammenligning? Går også Stolzen både opp og ned (alt etter hva som passer), men å gå opp utforløypen på Ulriken når den er åpen er galskap både for seg selv og syklistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt feil sammenligning? Går også Stolzen både opp og ned (alt etter hva som passer), men å gå opp utforløypen på Ulriken når den er åpen er galskap både for seg selv og syklistene.

For å si det slik: Lufta er fri for alle. Og jeg synes at fjellområder tiltrekker seg nok ekstremsportsutøvere som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fotgjenger gjør en det unektelig enklest for seg selv ved å holde høyre eller venstre. Da blir det en forventning om at eventuelle syklister holder motsatt side ved passering - med god avstand. Enkelte har en tendens til å gå midt på grusveiene slik at det ikke er tydelig hvor det ønskes at syklister skal passere, og da blir dem gjerne overrasket uavhengig av hvilken side en syklist dukker opp på. "Worst case scenario" er at folk skvetter til feil side når en uvøren syklist dukker opp litt for kjapt.

 

Jeg sykler av og til på hardt belastede strekninger på vei inn/ut av marka, men da er trening/aktivtet å anse som over. Idioti å ikke bare ta det helt med ro blandt masse turgåere.

 

Selvfølgelig skal en som syklist ha kontroll, men det er ikke nødvendigvis godt nok. En syklende kan gjerne virke forstyrrende/skremmende på gående på tross av at syklisten mener å ha kontroll. Personlig tilpasser jeg tempoet slik at jeg er helt sikker på at også alle gående anser det kontrollert og ikke forstyrrende at jeg passerer.

 

NOTS (Norsk Organisasjon for Terrengsykling) sine stivettregler:

  1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.
  2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.
  3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.
  4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.
  5. Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen.
  6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.
  7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.
  8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.
  9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.
  10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den gode gamle sykkelbjella?  Har den gått helt av moten?

På stiene i Bymarka i Trondheim er det en god del syklister og stiene er smale mange steder, og jeg synes syklister absolutt bør få sykle der, men kjekt å få en liten advarsel når de kommer i full fart bakfra. 

En syklist var faktisk så hyggelig at han ropte "pling" da han kom :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel inntrykk at de fleste tror vei, gangvei, grusveier, stier etc er til for akkurat dem og deres utfoldelse. Nordmenn er gangske å egoistiske på mange måter. Er stadig skriving om konfilkter med syklister og biler på veier. Så skjer noe av det samme mellom gående og syklister i marka.

 

Har og lagt merke til at folk som går sammen går i full bredde på grusveiene, burde jo ikke være nødvendig. Skal de gå ved siden av hverandre trenger de ikke gå 1,5-2 m fra hverandre. Skal de prate er det bedre å gå tett. hvertfall hvis de har musikk på ørene, da trenger de jo ikke gå i bredden i det hele tatt.

 

Sykler en del til og fra jobb også. Kommet en ny og fin gang og sykkelvei et stykke av veien. Gangbane er litt opphevet i forhold til sykkelbane. Begge er vel ca 3 m brede.

Hvorfor må da folk gå i sykkelbanen? Det er helt nytt så asfalt er like fin begge steder. ingen omveier eller andre ting som skaper forskjell.

 

Det som jeg liker minst av slike "konflikter" er folk som går til fots i skiløypene. og hvertfall de som rir hest der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den gode gamle sykkelbjella?  Har den gått helt av moten?

På stiene i Bymarka i Trondheim er det en god del syklister og stiene er smale mange steder, og jeg synes syklister absolutt bør få sykle der, men kjekt å få en liten advarsel når de kommer i full fart bakfra. 

En syklist var faktisk så hyggelig at han ropte "pling" da han kom :D

 

Bjelle er påbudt på tråsykkel.

Hjelper lite når de som går foran deg ikke hører den før du er en meter bak dem. Jeg har også ropt pling noen ganger mens jeg fortsetter å plinge til jeg har krampe i plinge-fingeren. Det morsomste er hvor sinte fotgjengere blir når du har forstyrret spaserturen deres med den uforskammelige plinginga

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg jogger, gjør jeg det gjerne med musikk på øret. Ikke alltid, men ofte. Men da holder jeg meg til en side av veien og er sjelden til sjenanse for en syklist som kommer bakfra, håper jeg. På sti kan selvsagt en syklist bli hindret av meg, men på stiene er jo tempoet sjelden så høyt uansett. 

Ellers har jeg ikke bjelle på sykkelen og ikke noen umiddelbare planer om å skaffe meg det heller. Det fungerer vel omtrent like godt (eller dårlig) å si "unnskyld" når du ligger rett bak noen. 

Ellers har jeg studert kartet ganske nøye. Såvidt jeg kan skjønne er det vanskelig eller umulig å få til en runde på to-tre mil i Østmarka med utgangspunkt vest for Elvågå, uten at man kommer i områder med mye turgåere. Jeg kommer til å legge grusturene til andre tidspunkt og heller satse på sti eller asfalt i helgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nær syklet ned av et fartsfantom i Hortensmarka idag. Ikke første gangen det har skjedd. Det går an å senke farten når man passerer fotgjengere. Provoserende å sykle som en gris i skogen på en søndags formiddag.  Det er nok av andre plasser og tidspunkter hvis man skal sykle så fort. 

Synes folk kan sykle så raskt de vil, men vise vanlig hensyn der det er uoversiktlig og ved passering av fotgjengere. Turstier og skogsbilveier, er da ikke reservet for en gruppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører pent og rolig, bare så det er sagt. Utfordringen er det litt begrensede veinettet i Østmarka. Beste er nok å unngå 10-16 i helgene. Men jeg forstår meg ikke på folk som insisterer på å okkupere hele veien i bredden. Det er irriterende for joggere også.

Jeg forstår veldig godt, hvorfor folk går i bredden der det er plass til det. :) Går en på en smal sti, går folk etter hverandre. Men folk som går i flokk, bruker å prate sammen. Og det er lettere å kommunisere, med folk som går ved siden av en, enn bak.

 

Hvis begge parter viser hensyn (og ikke går med musikk på øret), er det enkelt å passere. Dette gjelder da både på vinteren og sommerstid. På sykkel (med hund/hunder), møter jeg gående og andre sykelister både på grusveg for biltrafikk, turstier og på skogsbilveier. Og ser ikke det store problemet, med passering av andre. De værste er de som er i sin egen verden, med musikk på øret! De hører ikke og kommer en bakfra, kan det oppstå problem. Men hva så, om jeg må stoppe sykklen en sjelden gang? Eller på ski (snørekjøring med hund), må stoppe? Noen få tar lite hensyn og de kan til og med være kverulanter. Men jeg opplever få av dem. Skal sies at ved snørekjøring (vinter) unngår jeg de tidene, der hele familier bruker nærområdet. Eller finner lite brukte steder.

 

På sykkel møter en også husdyr på beite, som en må vis hensyn ovenfor. Jeg sykler forskjellige steder, kan nevne Vestmarka (del av Nordmarka), Kjekstadmarka, Finnemarka og i nærområdet (3 - 4 gager i uken) og merker lite til problemene ved passering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle markene @Tiur3 nevner er vesentlig mindre folksomme enn nærområdene i Østmarka, sett i forhold til areal, befolkningstetthet og antall km grusvei. Å måtte stoppe en eller to ganger er ikke noe problem, å måtte bremse ned helt ved foten avp absolutt alle bratte oppoverbakker fordi folk går fire mann i bredden, er frustrerende. Særlig når folk ser at du kommer, men likevel ikke gjør tegn til å flytte seg eller i det hele tatt å anerkjenne at du er der. 

Men som sagt: Eneste fornuftige konklusjon er å holde seg unna disse områdene når det er som verst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.