Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur omkring Geilo...


Fredrik Hoff

Anbefalte innlegg

Heysa alle!

 

Vi er et par stykker der lurer at gå turen Ustaoset - Tuva turisthytte - Heinseter - Åan turisthytte og retur til Ustaoset via Tuva.. 

Nogle herinde på dette forum der har erfaringer med denne tur? Eller med området som helhed? :-) 

Turen er planlagt til starten af juli..!

 

- Sneforhold/smeltevand på ruten på denne tid?

- Befærdet sommerrute eller ej?

- Letgåeligt terræn?

- Og hvad med eventuel mobildækning i området?

 

Ifølge Den Norske Turistforenings hjemmeside, ser det ud til, at turen tager rundt 4 timer at gå pr.dagsetape (10-17 km). Vi er forholdsvis urutinerede fjeldvandrere, så måske der skal påregnes lidt ekstra tid i forhold til det de antager, eller?

 

På forhånd mange tak for svar!

Mvh Frederik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk Finse - Krækkja - Tuva - Ustaoset i månedsskiftet August/September for et par år siden, og med tanke på snø var tidspunktet perfekt. Ser for meg det kan være en del våtere i Juli pga smelting av snø, uten at jeg vet sikkert.

 

Terrenget er flatt og veldig lett å gå i, og oppmerket av DNT annenhver meter omtrent.

Kan ikke huske noe om mobildekning, så regner med det ikke var noe problem :)

 

Tiden pr mil virker greit utregnet, men tenk litt på hvor mye dere drasser med dere i sekken, da mye vekt tærer fortere på tid, kropp og krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere blir ikke alene på fjellet. Nesten alle disse områdene er tilgjengeling en dagsmarsj fra bil og gode kollektivmuligheter. Med unntak av Rondane i påsken har jeg aldri møtt så mye folk på fjellet som i denne delen av Hardangervidda. Men fint er det og terrenget er lettgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel for meg at det faktisk er noen snøflekker igjen der, helt i slutten av juni/starten av juli? Ikke at det vil skape noe problemer. Terrenget er lettgått og burde ikke by på noen problemer. Tipper jeg hadde brukt joggesko* mye av tida hvis det er fint vær.

 

*goretex eller lær så de tåler bittelitt fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.