Gå til innhold
  • Bli medlem

PUMA MF ?


Anbefalte innlegg

Hallois alle staute fjellkarer og fjelldamer :sorcerer:

Jeg har blitt tilbydd å få PUMA MF, Western moutnaineering,på grunn av noen feil med min forrige pose. Jeg vet veldig lite om denne typen poser og trenger hjelp. Det står at komfort temp. er på -32!?? Hvordan blir dette i forhold til "komfort", "limit" og "extreme" ? hva blir isåfall extreme temp. på denne posen? Den koster utrolige 10 599, noe jeg ikke trenger å betale, men som sier meg at dette er en utrolig bra pose. Jeg er likevel noe skeptisk.

Hilsen Fjellgeita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WM posene er veldig bra kvalitet, skal jeg ha pose så kjøper jeg WM. Og jeg kjøpte faktisk Puma MF på tilbud for 5300 for et par uker siden. Er ikke helt sikker på hvordan den kommer ut i henhold til ISO standarden, men her er det masse deilig dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt om WM så vil du ikke fryse om du kommer ned mot den oppgitte temperaturgrensa. Har selv en sommerpose fra WM (megalite). Denne er oppgitt til -2 og jeg har sovet varmt og godt med denne i rundt -5.

 

Vurderer en Puma selv, men ville da hatt med GWS for bedre fukttolleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har lest meg opp til så virker det som WM sin oppgitte temperatur rating kan sammenlignes med EN's "Komfort" rating med god margin.

 

EN 13537 Rating

 

Jeg hadde en WM Alpinlite ett kort lite døgn som ble bytta inn i en litt varmere pose, og den WM Alpinliten hadde påklistret en lapp med EN rating som oppgav en komfort temperatur på - 9 grader. 

WM på sin side har rated Alpinlite til -7 grader.

 

Så EN ratingen var altså 2 grader lavere enn hva WM selv rater posen til… 

 

Har ikke fått prøvd mine WM poser enda, så jeg er umåtelig spent på hvor varme disse tynne pølseskinnene kan være…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen få av soveposene fra WM som har oppgitt EN rating på temperatur, de har også ratingen klistret på merkelappen, eneste web siden jeg har funnet dette oppgitt er på outnorth.se.Badger/Apache har temp rating: Comf: -4, Lim: -10, Extr: -29Antelope: Comf: -10, Lim: -17, Extr: -38Sammenligner en disse temperaturene med de øvrige posene, så er Lim temperaturen etter EN normen omtrent sammenlignbar med oppgitt temperatur fra WM.Comf blir da ca 6-7 grader høyere og Extr ca 18-20 grader lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så når det står komfort -32, da er det komfort etter EN rating? da vil limit og extreme være ++++ ?? Hva er forskjellen på GWS og MF? :)

 

Husker jeg rett så er GWS en smalere og varmere pose, mens MF er mer komfortabel (bedre innvendig plass). Jeg ville nok gått for MF da jeg ser for meg at GWS kan bli litt vel varm i flere tilfeller, men dette er jo veldig avhengig av hvor frossen du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg rett så er GWS en smalere og varmere pose, mens MF er mer komfortabel (bedre innvendig plass). Jeg ville nok gått for MF da jeg ser for meg at GWS kan bli litt vel varm i flere tilfeller, men dette er jo veldig avhengig av hvor frossen du er.

 

Dette er nok ikke riktig. GWS og MF er betegnelsene for ytterstoffet. MF er MicroFiber, et lett og pustende stoff. GWS er Gore WindStopper, et membranstoff som hindrer vannintrengning fra utsiden men er tyngre og puster ikke like bra som MF:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale GWS på en vinterpose. Snøsmelting gjør ofte posen utsatt for fukt, og GWS stoffet gjør at posen beholder "spensten"veldig godt. Velg MF hvis pakkbarhet og vekt er viktigst, og du ikke er på turer av så lang varighet. Har selv flere WM poser med både GWS og MF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing kanskje, men hvordan regner de "komfort" tempraturen?

Kan man eksempelvis oppholde seg i posen uten klær, om temperaturen ikke overskrider posens komfort sone?

Hvis du søker opp soveposestandarden på nett, EN etterellerannet, finner du det.

Tror det er at alle soveposer testes i ett tett rom med gitte parametre i forhold til vind og temperatur. Så plasseres en dukke MED superundertøy (lang over og under) i posen. Komfort er ok temp i strak posisjon, limt er samme, men i sammenkrøpet posisjon og ekstrem er reell fare for forfrysning. Noe slikt i hvert fall. Ikke verdens beste test, men bedre enn at hver produsent estimerer noe eget.

Denne modellen er akseptert i Europa, USA henger fortsatt etter og er mer kritiske/ mer individuelle.

Noe av kritikken mot modellen er at den ikke virker under minus 25, men modellen er heller ikke ment å virke for ekstreme forhold.

(Fritt etter hukommelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det jeg har lest meg opp til så virker det som WM sin oppgitte temperatur rating kan sammenlignes med EN's "Komfort" rating med god margin.

 

EN 13537 Rating

 

Jeg hadde en WM Alpinlite ett kort lite døgn som ble bytta inn i en litt varmere pose, og den WM Alpinliten hadde påklistret en lapp med EN rating som oppgav en komfort temperatur på - 9 grader. 

WM på sin side har rated Alpinlite til -7 grader.

 

Så EN ratingen var altså 2 grader lavere enn hva WM selv rater posen til… 

 

Har ikke fått prøvd mine WM poser enda, så jeg er umåtelig spent på hvor varme disse tynne pølseskinnene kan være…

 

Hmm jeg lyver jo så det renner av meg....

 

Eller... Jeg har ihvertfall blinxa mellom "Comfort" og "T-Limit" -

 

 

Ser på outnorth.se sine sider at for WM Alpinlite så oppgir de følgende EN 13537 rating :

 

Temperaturer enligt EN 13537:

T comf: -2ºC 

T lim: -9ºC 

T ext: -27ºC

 

Western Mountaineering rater som tidligere nevnt posen til -7ºC.

 

 

Blir jo helt matt av prisforskjellene det er på WM posene - Norge vs Resten verden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-lim er vel ofte forklart som komfort for menn, mens T-comf er komfort for damer.

 

EN 13537 har endel svakheter også fordi om man konstruerer en pose man skal ligge helt stille i så kan man gjøre endel enklere designvalg enn en pose som skal holde isolasjonen også om man rører litt på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir jo helt matt av prisforskjellene det er på WM posene - Norge vs Resten verden... 

Helt ubegripelig, kjøpte en WM Bison fra Outnorth (Sverige) i fjor, betalte 6900,-

I Norge skal dem ha ca. 12.500,- hos samtlige butikker: OsloSportslager, XC Sport

De skandinaviske landene burde vel ligge rundt samme pris?

 

 

Etter jeg kjøpte min WM Bison fra Sverige i fjor, tenkte jeg nå skulle handle der igjen og bestille meg en WM Lynx MF.

Men fra i fjor, har Outnorth (Sverige) snudd... Grunnet restriksjoner, har dem ikke lenger lov til å sende WM til Norge.

Outnorth ( .no  .se ) er den samme butikken og ligger plasert i Sverige. WM produkter, har også blitt fjernet fra .no domene.

 

Men bor du nær svenskegrensen, finnes det alikevell mulighet til å bestille WM fra .se

Benytt dere av Post Restanse og hent pakken selv i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det litt morsomt at når man leser reviwes på WM posene, fra det store utland, og kanskje spesielt USA, så blir det så og si alltid trukket fram at de posene er dyre..

Doble prisen og pluss på litt til.... Welcome to Norway :D

 

Iom at jeg har endel venner og familie i både Polen, England og Danmark så går det som regel ganske greit å kjøpe ting og tang fra EU landene til en fordelaktig pris ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at du stiller deg tilgjengelig som mellommann @Walle? ;)

 

 

Hehe

 

Det går ennå gjeteord om meg og turmat etter at jeg fikk sent en stor plastpose med forskjellige retter fra Fuizion til kusina av madammen som bor i England.

Like så når jeg satt en kveld på amazone.co.uk og kikket på pakkposer og ramlet innom alt mulig kjekt og ha, men aldri kommer til å bruke...  :D

 

Så det er vel ikke den profesjon som ligger høyt på prioriteringene, men man skal jo aldri si aldri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Den er 85 bred, som er relativt bred. Men jeg tror det vil passe deg ganske bra. Ellers har du WM Cypress. Ny modell. Den er 90 bred og dersom du vil ha en føling på hvordan det er, så kan du sjekke ut Helsport Alta Wide på XXL som har samme bredde.

Jeg er 187cm og 125kg. Har en WM Aplinlite, og det fungerer veldig bra. Den er 82.5 bred. Der er det riktig nok ikke så mye til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt ekstra "kile" til Western moutnaineering soveposene har jeg sett et sted, vet ikke helt på lengdene men sjekk : WM sider

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Sleeping%20Bags&cat=Gore%20Windstopper%20Expedition%20Series&ContentId=53
 

For den kila så fant jeg denne linken, evt søk videre:

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/sleeping-bags-c21/accessories-c121/sleeping-bag-expander-p928

 

Har WM sjøl, og absolutt storfornøyd med den! Lykke til i jakta på en god sovepose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @arcticboots nevner så får man kjøpt kiler for bruk på WM sine poser.

 

Link til Norsk distributør;

 

Summer Bag Expander

 

Three Season Bag Expander

 

Den eneste referansen til kilene på WM sine nettsider som jeg har funnet, er på prislisten de har link til - Slik jeg har forstått det så er lengden på glidelåsene lik på alle WM posen, samt av samme type, så dermed kan begge kilene brukes på alle posene i WM sitt sortement.  Noe de forsåvidt også skriver på xcsport sine sider (se linkene ovenfor)

 

I tillegg så har jo WM poser tiltenkt dem som ikke vil ha en klaustrofobisk pose - Bla WM Badger eller som @tronn nevner WM Cypress.

 

 

Jeg har en summer bag expander (Mener det var det som sto på lappen da jeg kjøpte den. er litt usikker siden den virker å være sprengfull med dun... ) som jeg skal bruke på en WM Versalite, der planen er å bruke en WM Summerlite som innerpose = Vinterpose :)

 

 

 

Her er ett bilde der Summerliten er plassert inni Versaliten med kilen (Den svarte delen) montert.

IMG_5061.jpg

 

 

Summerliten øverst og Versaliten under.

IMG_5062.jpg

 

 

 

 

WM har digge poser ! Men akk så dyre.. Fikk mine på 50% tilbud :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.80/95 og har Antelope den er 78.5 bred og det går veldig fint, har også Badger/Megalite som er 83.5 de er selvsagt enda mer komfortable i bredden.

En 200cm WM Puma er 85 så jeg vil tro den vil gå fint siden du har flere cm å fordele vekta på.

Jeg hadde ikke hatt flere WM poser om jeg ikke hadde vært fornøyd med den første, har fått kjøpt mine med 30-50% avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.