Gå til innhold
  • Bli medlem

Island rundt på sykkel


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Putler litt med tanken å sykle Island rundt i sommer, kun meg og nødvendig bagasje.

Har prøvd å finne informasjon om dette på nettet, men det var heller lite jeg fann.

Tidligere har jeg vært med å sykle den gamle Postveien mellom Bergen og Trondhjem.

 

Har Fjellforum-medlemmene noen informasjon / erfaringer om sykling på Island?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lurt litt halvhjertet på Island med motorsykkel og det som stadig kommer igjen er at man iallefall må vente til etter smeltesesongen for da er ikke mulig å komme seg rundt, men selv etter smeltingen er det alikvel mange elver som må forseres/ vades, så vær forberedt på det. Tror kanksje du finner mer info om det å reise rundt på island om du søker etter island i 4x4 eller på stor offroad MC, så kan du iallefall plukke ut det som er relevandt for deg på sykkel, sånn som veiforhold, overnattingsmuligheter, hvordan været oppfører seg osv. det er langt melloms teder og øde, så man må være ganske selvforsynt, spesielt når det går så sakte som på sykkel for da er det jo enda lenger i tid mellom stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte runden rundt i fjor høst med bil, og det var veldig mye backpacker-turister der. Utrolig mye haiking, telt/camping-plasser over alt, så også enkelte telt i ødemarken. Ikke så mye syklister på ringen, kanskje mer på the golden circle, men forholdene er fine for det. Bare du er forberedt på absolutt alt av vær og å kunne ta noen dager værfast tror jeg det går veldig bra.

 

Forøvrig stor forskjell på innlandet (bare tillatt med 4x4-bil) og ringen rundt (som stort sett er super asfaltveg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for gode svar.

 

Ser jeg må regne med å sykle en 14 mil pr. dag, for å nå rundt Island.

Er veiene som "vestlandsveier" med mye opp og nedoverbakker?

Hvordan er muligheten til å kunne proviantere i løpet av turen, samt tilgang på vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørsiden: Fra Reykjavik, sørover til Vik og helt til Egilstadir i øst mener jeg å huske var temmelig flatt og veien er av "flystripe"-typen. Få lange øde strekk uten bosetninger, annet enn en ørken du må gjennom i flomdeltaet nedenfor Öræfajökull.

 

Nordsiden tilbake: Egilstadir->Myvatn er fjellovergang/ødemark. Myvatn->Husavik går stort sett nedover igjen. Videre vestover der må man velge om man skal følge kysten (ofte grusveier) eller kutte over fjelloverganger med bedre/asfaltert vei mellom fjordene. Stort sett mye ødere/lengre mellom bosetningene på nordsiden, så nordsiden blir nok mye mer krevende med proviantering enn sørsiden, men bedre i forhold til campe og sannsynligvis å fylle vann i naturen (mindre brevann). Var vel noe med at vi ikke skulle drikke eller bruke springvannet i Reykjavik (på hotellet) til kaffe/te, så du må undersøke den situasjonen. Flaskevann er billig heldigvis.

 

Nordsiden er mer spennende enn sørsiden da, synes jeg i alle fall - tror kanskje flystripene på sørsiden kan bli kjedelige å sykle, i alle fall om du sliter med været. Du kan fort miste dager på skikkelig skitvær (det kan veksle totalt fra dag til dag), og måtte sykle mot stiv kuling andre dager, så en stram tidsplan tror jeg ikke er noe triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(nå ser jeg Lars J har svart mens jeg skriver dette, men jeg gidder ikke begynne om igjen :ike: )

 

Jeg har ikke vært der selv så jeg kan ikke si noe nøyaktig om terrenget, men jeg har som sagt lest en del tur rapporter derfra.

Terrenget vil jo variere veldig med ruta og det er kanskje ikke motorveien rundt langs kysten som frister ?

 

14mil hver dag med oppakning er veldig langt om du ikke har veldig mange tusen km i beina hvert år.

Jeg har ca 2000km på tråsykkel hvert år de siste 3-4 åra + spinning om vinteren og jeg tror ikke jeg ville satset på mer enn 5-6 mil pr dag. Vil tro du klarer 20-22km/t i snitt hvis du har sidevesker og på offroader i flatt fint terreng uten motvind. Dvs ca 7timer i sadelen hver dag med perfekt vær hvis du satser på 14 mil. Med litt bakker og vind synker snittet fort til 15km/t og da er du oppe i 9 timer+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill, og er helt enig at det er lurt å være mer realist i henhold til antall mil pr. dag. Man skal jo oppleve Island, i tillegg til å sykle der.

Etter litt vurderinger, har jeg kommet til at det kan være en god idè å sykle i fra Keflavik til Akureyri - ta buss videre mot Vik.

 

Noen innspill til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt tatt med Myvatn-området (Dimmu Borgir, kilde-bading, kokende bekk-oppkommer, +++) og Husavik på sykkel når du først er kommet til Akureyri. Men derfra er det greit å ta et langt strekk videre som busstransport ja. Bra plan tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt tatt med Myvatn-området (Dimmu Borgir, kilde-bading, kokende bekk-oppkommer, +++) og Husavik på sykkel når du først er kommet til Akureyri. Men derfra er det greit å ta et langt strekk videre som busstransport ja. Bra plan tror jeg.

Takk for innspill. Da gjør jeg det :) 

Er det mye trafikk på hovedveien / Ringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i midten av august, så vet ikke hvordan det er i f.eks. fellesferien. Opplevde kun kø i selve Reykjavik, ellers var det svært lett trafikk og stort sett alltid uproblematisk med passeringer. De aller fleste turistene var også i grupper som ble busset rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Da gjør jeg det :)

Er det mye trafikk på hovedveien / Ringen ?

Var på Island juli 2011 med bil og planen var å kjøre sydkysten østover, over til Myvatn og videre til Akureyri. Men så ble det et nytt vulkanutbrudd som resulterte i en flom som tok med seg en del av veien like syd for Vatnajøkul. Derfor var vi ikke lenger øst enn til Vik.

Men det er mindre trafikk på veiene enn i Norge, men hovedveien, ringveien rundt Isvand er god og Islendingene har relativt liten respekt for fartsgrenser. Store firehjulstrekkere / SUVer dundrer i vei som om de har stjålet både bil og bensin. 

Sydkysten er vel det området hvor det er mest å se for turister, og så må du ikke reise til Island uten å besøke Myvatn. Et helt spesielt område.

Vi dro dit, men måtte kjøre via nordlandet til Akureyri.

Fra Keflavik bør du ikke ta den veien som går ute lang kysten, det gjorde vi. Det ristet løs både bildeler og plomber. Det er sikkert enda verre med sykkel. Følg hovedveien mot Reykjavik der det går med sykkel. Mye av denne veien har motorveistandard. Husk at USA hadde en stor militærbase her i mange år og det bærer området preg av. 

På veien mot Selfoss passerer du et sted som heter Hveragardi. Ta turen inn her og dra opp i Reykjadalur, og ta gjerne med deg badetøy.

Husk også at islendingene ikke setter opp høye stengsler der det er farlig å gå. På de mest besøkte turiststedene strekker de kanskje opp en tau ca. en halv meter over bakken med et lite skilt som forteller at det er fare for å brenne seg hvis man ikke er forsiktig. Ikke gå over disse tauene.

Brenner du deg her så kan det være full steambehandling over hele kroppen. I følge en bekjent på Island så skjer dette nesten hver sommer og da som regel med franskmenn av en eller annen merkelig grunn.

Men jeg er enig i Lars J sin beskrivelse. Nordlandet på sykkel kan bli både langt og kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vedr. veiene og avstander, anbefaler dere at jeg tar med telt og oppakning på sykkel, eller er det greiest med en ryggsekk og bo på vandrehjem?

 

Det er jo forholdsvis dyrt å transportere sykkel til Island, så kanskje enklest å leie eller kjøpe en sykkel der. Så blir spørsmålet om å gå for en hybrid- eller terrengsykkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan sykkel du har, hvor godt du er kjent med den, hvor ny/ slitt den er, om det er litt artig for deg etterpå å fortsatt eie den sykkelen du turnerte Island med osv, 

Jeg hadde iallefall vurdert å kjøpe en sykkelt-transport-boks http://www.xxl.no/sykkel/tilbehor-til-sykkelen/sykkelbagasje/white-sykkelkoffert-bike-box/p/1089428_1_style

 

8836133388318_1089428_10_50606_jpg.jpg?3

 

Har så vidt vurdert å sende motorsykkelen min til Island og fly etter. Det er noen år siden nå og de båtene som går/ gikk forandret seg flere ganger iløpet av de årene vi så på å gjøre dette. Men Eimskip seiler fra Mossetraktene til Island en gang i uka. Burde ikke koste all verden å sende sykkelen som sykkgods med båten. Da trenger du mest sannsynlig ikek å pakke den i boks heller, bare la dem trille den ombord. Spesialgods på flyet koster deg noen hundrelapper, men da slipper du unna en del administrasjon i begge ender og det blir antakelig ikke dyrere på bunnlinja (annet enn kosten av trsnports boksen (du får disse som bag'er også).

 

Hver vinter når jeg drar til Gran Canaria er det haugevis med nordmenn som har med seg sykler i sånne bag'r/ bokser så det kan ikek koste all verden. Mulig du må kjøpe bagasjebærer lokalt når du kommer frem, men det er biliigere enn en sykkel.

 

Det går vel også en passasjer ferge, men den har litt kjip rute så det tar 3-4 dager til Island og 6-7 hjem igjen eller noe sånn (den drar innom Færøyene og Skotland bl.a) Men det er jo bare å hoppe av og ta en uke i SKotland også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store avstander og langt mellom bebyggelse med mer enn et enkelt hus eller to. Spesielt langs nordkysten (Nordlandet). Vandrerhjem er ikke så utbredt, men det er noen hoteller. Disse ligger stort sett i nærheten av turistattraksjonene eller i byene / tettstedene. Dette bør du sjekke opp på forhånd.

Ellers er det fullt mulig å bruke telt, bare du ikke setter det opp på dyrket mark, og gjerne spør først der det bor folk. Det gjør det ikke over alt.

Det er veldig populært med slike små sammenleggbare campingvogner, kombicamp, på Island og det er ikke umulig at det også er en del plasser som er beregnet på å benytte disse. Det har jeg ikke oversikt over. Jeg leide hus / hytte eller brukte hotell da jeg var der.

Det er en del sykkelturister også. Noen pakker på sykkelen og noen bruker en liten lett henger. Hva som er best for deg må du nesten prøve ut her hjemme. Ethjulshengere finnes jo i flere utgaver, men da har du også ekstra transport hvis du skal ta den med på flyet.

Du bør ikke pakke for lett. Været på Island skifter fortere enn her på vestlandet og Islandsk værmelding er ikke så lett å forstå.

Du kan sjekke om det finnes sykkelutleie eller en sykkelbutikk som kan leie ut sykkel i Reykjavik, men hvis du leier sykkel så bør du beregne litt ekstra tid til å se over den og å passe på at du får en som passer.

http://www.bikecompany.is/

http://icelandbike.com/

http://icelandactivities.wordpress.com/bike-rental-3/

Du kan jo forsøke og kontakte Islands turistinformasjon http://www.visiticeland.com/

Nederst på denne siden kan du, på en enkel måte, søke etter forskjellige typer overnatting i de forskjellige områdene. 

Eller du kan kontakte Ferðafélag Ísland som tilsvarer vår Turistforening.

 

Jeg driver akurat og planlegger dette årets ferie, og hvis jeg fikk bestemme så ble det Island igjen. Men har man familie så må man nok akseptere at det er andre interesser også.

 

Og hvis du først kommer til Reykjavik så bør du, selv om dette ikke er vanlig for deg, ta deg en tur innom kirken som ligger på en høyde i sentrum av byen. En relativt ny betongkirke, men du vil få en helt spesiell opplevelse når du kommer inn. Lys, akustikk etc.

Jeg husker ikke om det var denne kirken eller kirken i Akureyri som har noen vinduer med glassmalerier som ble gjemt unna under tyskernes bombing av London i siste verdenskrig. Senere ble de stjålet og var forsvunnet i mange år helt til de dukket opp som en gave til en ny kirke som ble bygget på Island. Engelske myndigheter har akseptert at de står her og vil ikke forlange å få dem tilbake.

Og så har du jo også den roterende restauranten.

post-4220-0-83609000-1398583523_thumb.jp

post-4220-0-45790800-1398583536_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk RE for god informasjon!

 

Brukte sykkelvogn under Trondhjemske Postvei-turen, og det fungerte utmerket ( på asfalten, men verre i skauen ) 

Antar de som bruker henger/pakker godt, bruker hovedveien rundt Island?

 

Kjenner du til noen sportsforretninger i Island med nettside, ala XXL?

 

Takk for tipset i Reykjavik! Blir vel 2 dager der totalt sett, så har litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.