Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondens/fukt i quilt eller sovepose


Lars75

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å løse problemet som oppstår med fukt i soveposen etter noen dager. Spesielt i kaldt vær. Helst en lettvektsløsning.

Dette er jo først og fremst et problem når det er kaldt og mulighetene for tørking av utstyr er begrensede. Etter omtrent tre netter blir jo isolasjonsevnen til duna betydelig redusert. Tidligere har jeg løst dette ved å ta på det jeg har av klær og ellers bare fryse litt om natta.

Erfaringer med dampsperrepose? Andre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dampsperrepose er den letteste løsning på det. For å gjøre det en anelse mer behagelig enn å ligge rett i "plastposen" kan du ta en liner(silke eller fleece) å ha inne i den igjen. Denne vil selvsagt bli fuktig, men lettere å tørke enn hele posen. Sist men ikke minst, ikke tørk klær inne i en dunpose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avhjelpe problemet litt er det fint å lufte soveposen, gjerne vrengt, i solen før du pakker den sammen. Det er utrolig hvor mye fuktighet solen klarer å trekke ut av en sovepose eller et klesplagg selv om det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sola skinner er det ikke et problem, men altså på tur sammenhengende i flere dager når været er fuktig.

Opplever heller ikke at det er særlig lett å tørke du posen i kaldt ute selv om sola skinner. Dunposen tøker ikke. Og jeg er mest opptatt av å komme meg videre på tur:-)

Takker for forslagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ganske godt å fyre en stund med primusen i innerteltet og få opp varmen litt, men det betinger jo at du har mulighet til å ta med nok brensel.

 

Når sola er oppe på vinterstid kan du legge soveposen på toppen av pulken og la den tørke i sol og vind. Selv til på månedslange turer til sydpolen så tørker de ofte soveposen slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset, men da snakker vi om en annen måte å være på tur på enn hva jeg driver med. Jeg pakker lett, har ikke pulk, telt uten innertelt, ikke nok drivstoff til å varme opp teltet en times tid, og jeg forflytter meg det meste av dagen. Med dobbelt telt og masse bensin har heller ikke jeg problemer med fukt i posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med å løse problemet som oppstår med fukt i soveposen etter noen dager. Spesielt i kaldt vær. Helst en lettvektsløsning.

Dette er jo først og fremst et problem når det er kaldt og mulighetene for tørking av utstyr er begrensede. Etter omtrent tre netter blir jo isolasjonsevnen til duna betydelig redusert. Tidligere har jeg løst dette ved å ta på det jeg har av klær og ellers bare fryse litt om natta.

Erfaringer med dampsperrepose? Andre løsninger?

 

Syntet pose?

 

Interessant spørsmål du tar opp. Jeg har ikke noe svar, annet enn spekulasjon (har ikke dunpose selv).

Ut fra din erfaring, er det først etter en tre dagers tid ved sammenhengende vått/fuktig vær at problemet oppstår? Eller kommer problemet med en gang været ikke smiler fra sin beste side? Jeg kjenner ikke til hvordan dunposer puster i seg selv, men har du bivvy eller grevling-sak rundt føttene som tetter for mye? Alternativt kunne en vel fått tak i innertelt til endukern? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kondens er jo at fuktig luft fra kroppen møter kald luft og kondenserer(blir til vann og is). I temperaturer under null vil dette skje et eller annet sted i posen/quilten, uavhengig av om du har trekk over posen eller dobbelt telt. Hvis temperaturen er nær null kan man oppleve å varme opp lufta rundt posen nok til at fukten setter seg i teltduken eller trekket utenpå posen. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med dampsperrepose eller å bruke en tynn syntetisk quilt utenpå dunposen. Eller andre gode og lette løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå i telt på Valdresflya i helgen, temperaturen skiftet en del så det var variabelt om kondensen var frosset eller var i dråpeform. Hadde mulighet til å legge soveposene i bilen på dagtid for å tørke de, det fungerte fint.

 

Det vil være forskjell på hvor kondensen/fuktigheten "kommer fra", er det innvendig kondens i form av svette, eller der det utvendig kondens/fukt i form av dråper som kommer i kontakt med posen.

Erfarte følgende nå i helgen

 

Vi hadde 2 soveposer, begge var nye: Western Mountaineering Antelope GWS, og RAB Andes 800.

Om morgenen observerte vi følgende: På RAB posen føltes ytterstoffet "fuktig" enkelte steder, på WM posen var det bare å "børste vannet av".

 

Altså en pose med tettere ytterstoff vil være bedre til å motstå utvendig fuktpåvirkning (så kan man sikkert argumentere rundt pusteegenskaper under andre forhold).

Et eventuelt ekstra vanntett trekk utenpå posen for å motstå utvendig fukt øker vekten fordi du et lag stoff som i praksis er "unødvendig".

En pose med "tett" ytterstoff tørkes raskest med innsiden ut.

 

En dampsperrepose vil hindre kropssvetten å trenge inn i posens isolasjonsmateriale (dun).

 

Skal avskrive enhver form for tørkemulighet, så burde i teorien en dampsperrepose og en pose med tettest mulig ytterstoff, være det som med størst sannsynlighet opprettholder isolasjonsevnen i posen og gir lavest totalvekt. Da skal det i hvert fall mye til for at fukt setter seg i isolasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på det der ja. Luftas fuktighet vil uansett ha noe å si for hvor mye kondens det blir i posen. To faktorer er helt vesentlige: luftfuktighet og temperatur. De sier noe om hvor mye fuktighet lufta kan holde på før det blir til vann.

Jeg opplever at quilten, som har htterstoff av pertex quantum, blir fuktig på utsiden, men om det er fuktighet inni posen er vanskelig å si. Med en gang jeg krøller litt på den blir duna blaut, og temmelig håpløs å tørke under overnevnte forhold. Jeg merker jo også at den isolerer dårligere i løpet av natta når det er riktig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun èn erfaring med at dunposen kollapset på en tredagers tur en høst for noen år tilbake. Jeg går mye tur i kystlandskapet her nede i Fredrikstad, og vind, tåke og drivregn gjør sitt med utstyret. Min løsning for å slippe oppleve denne kollapsen igjen, var å kjøpe meg en syntetpose (Mountain Hardware Ultra Lamina 15) for bruk på dager hvor jeg vet at fuktig vær kan være et problem.

 

For en stund tilbake kom jeg over denne artikkelen av Andrew Skurka vedrørende Vapor Barrier Liners (http://andrewskurka.com/2011/vapor-barrier-liners-theory-application/). Håper denne kan løse noen av dine problemer med dunkollaps :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dampsperre når det er kaldt, eller når jeg tror jeg skal være lenge nok ute til å få problemer med redusert isolasjonsevne. Jeg synes dampsperren fungerer som forventet, komforten øker fordi jeg ikke fryser etter endel kalde dager ute, men den synker fordi dampsperren er en ukomfortabel løsning i seg selv. På tur i mars hadde jeg den bare med for bruk i tilfellet jeg skulle begynne å fryse om natten, og da bruke den som ekstra isolasjon. Min erfaring er at den gjør posen mye varmere, i allefall så lenge posen er tørr.

 

I de fleste tilfeller, annet enn ved lave temperaturer og mange overnattinger, vil det være mer komfortabelt og enklere å bare ta med en varmere sovepose på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en trenetters snøhuletur en gang og vi hadde med en politimann som tydeligvis trodde at han hadde lagt et "Kolumbiegg".

Han hadde tatt med seg en likpose med glidelås fra jobben og den trakk man utenpå soveposen den første natten.

Soveposene lå i snøhula hele dagen og om kvelden fikk vi se resultatet. Politimannens sovepose var stivfrosset og han endte opp med å gå tilbake til sivilisasjonen og overnatte på hotel.

Men selvfølgelig vet jo alle hvor idiotisk det er å trekke en vanntet pose utenpå soveposen. Da blir den garantert våt.

Ellers vet jeg at flere av de som i den senere tid har gått på tur i Arktis eller Antarktis har brukt vanntett pose som innerpose i soveposen for å holde den tørr.

Det er nok dette som er løsningen.

Fuktighet utenfra er nok et større problem om sommeren, med høy luftfuktighet og nattedugg, enn om vinteren med frost og lav luftfuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fuktighet utenfra er nok et større problem om sommeren, med høy luftfuktighet og nattedugg, enn om vinteren med frost og lav luftfuktighet.

 

Fuktigheit utanfrå vintertid er stort sett begrensa til rim som ramlar ned (eller smeltar og drypp ned) frå telttaket. Dersom ein ikkje greier å kontrollere dette, kan soveposen bli våt.

God lufting i teltet gjennom natta er viktig for å få minst mogleg rim på teltduken, dette vil også gjere at luftfuktigheita er låg i teltet, og mindre kondens/rim i soveposen. Det er også viktig å passe på kvar soveposen er om morgenen når ein fyrer opp primusen, eller sola kjem på teltduken. Å bare stappe soveposen vekk i eit hjørne på teltet når ein står opp om morgonen, er ein sikker måte å få soveposen våt. Dersom ein passar på at posen ikkje ligg mot teltveggen, eventuelt legg soveposen ut i sola dersom veret er eigna for det, medan ein ordnar seg om morgonen, sparer ein seg for mykje fuktigheit i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har ligget i telt i snøen har det stort sett vert så kaldt at kondensen har frosset på innsiden av teltduken. Så har teltet blitt ristet grundig før pakking og så er problemet løst.

Ellers så koker jeg aldri inne i teltet. Hvis været ikke tillater koking ute så koker jeg i forteltet eller i kuldegropa hvis det er snø nok til en god kukldegrop.

Jeg bruker alltid et grevlingtrekk utenpå soveposen og dette beskytter bra mot det som måtte drysse ned fra taket. Jeg kan ikke huske at fuktighet på utsiden av posen har vert noe problem i telt, men jeg har opplevd millvær og drypping fra taket i snøhule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.