Gå til innhold
  • Bli medlem

Lete etter tiurleik


Walkabout

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært på tiurleik, og i vår har jeg tenkt å begynne jakten på tiurleiken. Det kan bli mange fine turer ut av slik leik-leiting, tror jeg. Mitt spørsmål går da til erfarne leikere; Hva ser jeg etter?

 

Hva slags terreng bør jeg oppsøke? Skog er vel selvsagt. Har også hørt myr, kanskje med litt furukoller?

 

Hvilke spor ser jeg etter? Har hørt det er en del spor på en leikeplass, men vet for lite til å starte leitinga.

 

Når foregår det? Har hørt at det er fra midten av april til uti mai. Mulig lengre. Men det er enkelte perioder det er mer aktivitet.

 

Hvis jeg skulle være så heldig å finne en leikeplass og prøver meg på en overnatting. Hva da? Kan jeg legge meg i lyngen et stykke unna i sovepose/jervenduk, eller må jeg ha skjul? 

 

Har hørt at tiuren er var for lyd og bevegelse. Hva vil det si? At jeg bør skru av knipselyden på kameraet, eller at jeg ikke bør svinse for mye rundt med soveposen?

 

Puh. Det var mye spørsmål. Fint om noen kunne dele sine erfaringer, også ting jeg bør tenke på som jeg ikke har skjønt at jeg bør spørre om. Erfaringen her på forumet er et godt utgangspunkt for å starte jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

Anbefaler å starte med orrfuglleik hvis du aldri har vært på leik før.  Tiurleik er rosinen i pølsa, for viderekommende, vanskelig å finne og godt bevarte hemmeligheter i sentale strøk... Storfuglen er ikke langt unna orreleiken og er du heldig kan du oppleve gamlefar på eller bak en av kollene rundt orreleiken.  Er det snø finner du mye fuglespor på aktuelle myrer.  Leter du i områder i nærheten av Oslo finner du mest spor etter folk: Huker eller rester av huker i utkanten av myrene. Myrnavnene på kartet røper også mange gode spillplasser. Orremosen, Fugleleiken osv.

 

Vis respekt for fuglene, legg deg inn i skjul i utkanten av myra før kl 21 om kvelden. Min erfaring er at fuglene kommer seilende inn og setter seg i trærne rundt myra rundt kl 23. Spillet starter vel rundt kl 0400 og varer ofte helt frem til kl 09. Selskapsblære er et must! Fuglene er vare og stikker hvis du viser deg frem med bevegelse eller lyd. Tarp/huk med god dybde og gjerne et lett kamonett i fronten er bra skjul, da kan du se det hele fra soveposen,

 

Jeg var ute sist helg, lette og fant frem til en spillplass jeg ikke har vært på før.  Dit skal jeg neste helg. Her har du en kort rapport fra en leik i fjor, på bildet får du et inntrykk av huken og utsikten over myra.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.