Gå til innhold
  • Bli medlem

Ute etter FM/DAB radio


Anbefalte innlegg

Annonse

https://www.komplett.no/tiny-audio-m4-lommeradio/755071#!tab:extra

 

Kikket litt etter dette selv og denne ser grei ut og får bra reviews, men har ikke prøvd den selv enda da.

Virker som de kun har testet, i sentrale strøk. :( Og det er ok, hvis de trenger å bære med seg radio der. Jeg trenger radioer for bruk i fjellet og i skogen, langt fra de sentrale strøk. Og det må jeg nok se langt etter, i mi levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som de kun har testet, i sentrale strøk. :( Og det er ok, hvis de trenger å bære med seg radio der. Jeg trenger radioer for bruk i fjellet og i skogen, langt fra de sentrale strøk. Og det må jeg nok se langt etter, i mi levetid.

 

Da er nok ikke DAB det optimale, selvom dekningskartet i teorien ikke ser så helt gale ut. En god FM mottaker med antenne er nok mer å foretrekke. 

 

Eller helst en langbølgeradio  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på en liten og lett radio og ha med på tur, men problemet er at jeg har null peiling på det. eneste jeg vet er at den må være lett, liten og bruke aa eller aaa batterier. Noen som har noen forslag?

Jeg vet ikke om det eksemplaret av en DAB radio  jeg fant på en hytte er representativt men den "spiste" batterier.  Derfor sjekk batterikapasteten før du vurderer DAB.

 

Personlig har jeg en liten FM/MB radio som virker.  Har den ikke akkurat for hånden nå, men jeg ønsket meg en slik til jul, og hun gikk litt rundt og spurte seg for og kom hjem med den.  Ikke akkurat noen B&O, men grei nok - også for gramjegeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne http://www.clasohlson.com/no/DAB+-FM-radio,-Tiny-Audio-M3/Pr384885002

Veldig fornøyd med den. Fungerer både på FM og DAB+.

Men jeg har ikke vært til fjells med den så vet ikke hvordan den virker der. Hatt med på hytta, turer i marka og slikt så langt.

 

Så har jeg en som ligner på denne http://www.clasohlson.com/no/Verdensradio/38-2116 av merket Denver,. KJøpte den på Cals men ser ikke ut til at de har den nå. Liten og fin radio som har FM, LW, MW. Batterier varer lenge på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Philips bærbar DAB radio i noen år, den er nok gått ut av produksjon for lengst (og har ikke DAB+).

Jeg var optimistisk på DABs vegne og trodde at jeg skulle kunne bruke den på motorsykkelen, fordi selv om FM radioen jeg da hadde var med RDS, så hadde den ikke AF, så den byttet ikke frekvens automatisk slik som bilradioer gjør.

Så egentlig var jeg like langt selv med DAB... fordi dekningen var for dårlig, dette har nok bedret seg noe nå, men jeg har ikke prøvd radioen under forflytning på flere år.

 

Mine erfaringer er at DAB delen i radioen bruker vesentlig mer strøm enn når jeg kjører den på FM. Det vil jeg tro fortsatt gjelder alle andre radioer med DAB/FM også.

 

For å dekode FM så kreves det i praksis kun analog elektronikk, det samme gjelder for å forsterke lyden til å kunne drive f.eks hodetelefoner. Alt dette kan pakkes inn i en integrert krets for å få det lite, og man trenger svært få eksterne deler for få radioen til å virke, men alt er fortsatt analogt. For å slippe å ha ratt for frekvens og volum, så er det mulig å ha enkle trykknapper for scanning av frekvens og step up/Down for volum. Radioen er fortsatt analog, men med enkel "digitalteknikk" for betjening. Først når man legger på et display trenger man egentlig en prosessor for å styre det hele. 

For å dekode DAB så kreves det en prosessor siden alt er digitalt, så derfor vil DAB delen alltid trekke mer strøm enn en FM radio, er mottaket litt dårlig, så vil også systemet for feilretting jobbe mer og radioen vil trolig trekke mer strøm. Utviklingen går videre, og det lages flere og flere DAB kretser, og de vil trekke mindre og mindre strøm, men de vil trolig alltid forbruke mer strøm enn FM.

 

Jeg har ikke sjekket spesifikasjonene for bærbare radioer på markedet i det siste, men se etter om det er oppgitt batterilevetid både på DAB og på FM, da vil det kunne gi en pekepinn på hvor lenge ett sett batterier vil holde under bruk. Min radio holder bare ca 4 timer ved bruk av DAB og har 4stk AA batterier (oppladbare).

 

Den radioen som desidert gir best levetid på batteri av de jeg har vært borti, er Peltor øreklokker med radio, på to AA batterier holder den ekstremt lenge... Det greier den fordi den kun har et ratt for frekvens, og et ratt for volum. Forsterkeren trenger heller ikke være så kraftig all den tid lyden er kapslet inne i øreklokkene, men som turradio fungerer den ikke... og det blir fort klamt rundt ørene om en er i fysisk aktivitet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beskrive DAB radioer, som IKKE egner seg for turbruk, er vel ikke så relevant. Virker som TS etterspør, det samme som jeg etterlyser. Små bærbare (helst lommeformat), som får inn signalene på tur. For mitt vedkommede så er det i fjellet, eller i de dype skoger. Så skal folk komme med forslag, burde de først ha testet den div. steder langt fra folk og sentra.

 

Jeg har og har hatt mange FM radioer. Fra hyttestørrelse (med mulighet for tilkobling til strømm) og ned til de i lommeformat. Nå har jeg vel 5 - 6 stykker. Og det er spessielt de små, som det er veldig stor forskjell på mottagermulighetene. En av grunnene til at jeg har vært på "evig" jakt, etter en som er ennå bedre enn de jeg har. Og det er VELDIG stor forskjell på en god FM radio (i lommeformat) og en dårlig en. Den beste jeg har nå (i lommeformat), er en digital Sony, på størrelsen med en tobakkspakke. Ofte går det på pris, men selv i mellomprisklassen har jeg funnet bra radioer. For selv om FM er relativt godt utbygd, er det fremdeles steder der det er marginal dekning, eller helt fraværende. Bare skurr. Samme vil nok gjelde for DAB, det vil nok være stor forskjell på små og gode radioer!  Så å gå over til noe hvor dekkningen, blir bassert på tettbebygde steder (med kort rekkevidde), er dårlig nytt for turfolk.

 

Og personlig så ønsker jeg ikke en radio, hvor en må benytte hodetelefoner. På tur så er det viktigste å få værmeldinger og eventuelt nyheter. I naturen trenger jeg ikke musikk. For meg er det ikke viktig med lang batterikapasitet, men et pluss. DAB bruker vel mer strøm, så jeg forventer ikke lang batterikapasitet. Spiser den batterier, begrenser jeg meg til å høre værmelding og ekstra batterier har jeg alltid. Håper i det lengste at vedtak om nedlegging av FM blir omgjort, for jeg har ikke noe tro på DAB til turbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har denne http://www.clasohlson.com/no/DAB+-FM-radio,-Tiny-Audio-M3/Pr384885002

Veldig fornøyd med den. Fungerer både på FM og DAB+.

Men jeg har ikke vært til fjells med den så vet ikke hvordan den virker der. Hatt med på hytta, turer i marka og slikt så langt.

Så har jeg en som ligner på denne http://www.clasohlson.com/no/Verdensradio/38-2116 av merket Denver,. KJøpte den på Cals men ser ikke ut til at de har den nå. Liten og fin radio som har FM, LW, MW. Batterier varer lenge på den.

Har testet denne under marginale DAB-forhold, og den slukte batterier. I tillegg var den sensitiv til plassering av hodetelefoner, siden de mest sannsynlig brukes som antenner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.  Har til gode å finne en lommevennlig dab med fornuftig batteritid.   Husker jeg hadde en liten fm radio i format lit tykt kredittkort en gang som holdt mye lenger på batteriet enn noen av disse små dab radioene som jo er ganske mye større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har anbefalt denne i en tidligere tråd.

 

Har brukt denne på mange turer i skog og fjell. Er meget godt fornøyd, både med lyd, mottak, og batterilevetid, 2stk.AAA.

Bruker en liten ledning som ekstra antenne når det er dårlig signal. Kjøpt på ebay.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post-11185-0-28167300-1404508812_thumb.j

post-11185-0-90980700-1404508820_thumb.j

post-11185-0-00873700-1404508830_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper man dab-radio støtter man slukking av fm-nettet i 2017. det beste om man er imot dab, er å ikke kjøpe dab-radio. dessverre har NRK og elektronikkbransjen fått til at bruk av internettradio på pc teller som bruk av dab-radio, så løpet er vel kjørt dessverre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har kjøpt denne til jobb bruk og han er superfornøyd, hat fått lånt den litt og testet og den er god nok for meg, men så har den ikke utskiftbare batterier.
http://www.euronics.no/Produkter/Lyd/Dab-radio/Sangean-DPR-34-Sort-DAB-Radio

Så kom jeg over en som er samme merke og har utskiftbare batterier, tror jeg skal kjøpe denne og se.
http://www.clasohlson.com/no/Sangean-DPR-39-DAB+-FM-radio/38-6295#moreinfo

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.