Gå til innhold
  • Bli medlem

Betenkelig utvikling


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Kanskje man burde splitte opp Jotunheimen i flere kommuner så det blir flere spennede topper?

 

Årdal og Luster burde f.eks vært splittet i flere kommuner, dette hadde gitt mange flere 2k kommunetopper :)

 

Toppene i Jotunheimen har i 96% av tilfellene en snill bakside å gå opp på så kommunene i Jotunheimen bør bestå.

Kunne kanskje samle hele Jotunheimen i en kommune med hytta på Galdhøpiggen som det naturlige kommunesenter.... :geek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1837 hadde vi 392 kommuner her til lands. 100 år senere var dette splittet til 747. Senere er mange slått sammen igjen. 428 kommuner, som i dag, er uansett bare et tall som har eksistert en veldig kort periode.

 

Jeg synes vi skulle redusere til bare én kommune. Vi kunne kalle den Kjell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Dag !!

Jeg skønner ikke logiken i det du sier. Samtidig som du åpenbart tilhører adelen blant en meget eksklusiv klubb av "TOPPSAMLERE" så vil du forflate og allmineligjøre begrepet slik at vi alle til slutt blir adlet med "Toppsamlerkorset".

Selv har jeg bare "Marsjmerket" og "Skyttermerket" fra Forsvaret. (Det siste bare i bronse)

God påske !!.

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at kommuner med fordel kunne ha jobbet sammen og delt på ressurser som trenger spesialiserte fagfolk. Men det kan gjøres uavhengig av sammenslåing.

Hei "Lindap" Du tar her opp en problemstilling som kanskje ligger litt utenfor "kjerneområdet" for FF. Det er imidlertid mange som allerede lenge har ment mye om temaet.

 

Dag G. er mot sammenslåing fordi det vil redusere antall kommunetopper. Det er nok mange "på bygdene" som er enige med ham i det. Det blir da fortsatt bl.a. flere ordførerjobber å slåss om. Om det også dermed blir er bedre "styre og stell" kan vel imidlertid diskuteres..

Vi som i yrkessammenheng har hatt en del å gjøre med både store og små kommuner har nok et mer variert syn på saken.

I en kommune i Finnmark som jeg besøkte for mange,mange år siden  stod det et hus hvor mange personer  ville ha det til at "alle regler i bygningsloven som kunne brytes var brutt." Jeg så selv en del av "herligheten"

En større kommune på Østlandet  som jeg også kjenner har "sterke personer" i administrasjonen som politikerne ikke makter å styre - - m.a.o uvitende politikere som fører til såkalt "ekspertstyre" som politikerne er for svake til  å ta tak i.

Men: "Summasumarum" vil det nok, etter min mening, lønne seg å slå sammen flere små kommuner til større kommuner. Det er vel også det landets to desidert største partier er enige om må til. Men det skjer neppe før Dag er på gamlehjemmet, så han har god tid på seg til å ta noen flere topper.

 

Lykke til Dag !! Du har god tid !

 

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det fleste av oss har vel visse mål med livet før en ender enten på gamlehjemmet eller ned i en bresprekk.

Å ta alle 428 kommunetoppene krever noe mer fritid og mindre forpliktelser så det får bli en utvidet hobby etter fylte 62.

All honør til Bjugn som ikke ville ha ekteskap med Ørland. Som regel er det bare lummerusk å tjene på sammenslåing.

En burde heller ha slått sammen fylker. F.eks Rogaland/Hordaland, ett Agder osv. Som økonomisk motvekt til det sentrale østlandet som stikker av med det meste.

 

Andre mål som ligger nærmere er kryssing av de 10 største breene og de 10 høyeste pf toppene.

Det skal være gjennomført innen de 4 neste årene !

Treskjæring og dreing av boller får andre ta seg av...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

En burde heller ha slått sammen fylker. F.eks Rogaland/Hordaland, ett Agder osv.

 

Nå Nå. Her beveger du deg ut på dypt vann. Bare å foreslå å slå sammen Rogaland med - nei, jeg får meg ikke til å skrive det en gang, vil hisse opp en mengde folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fleste av oss har vel visse mål med livet før en ender enten på gamlehjemmet eller ned i en bresprekk.

Å ta alle 428 kommunetoppene krever noe mer fritid og mindre forpliktelser så det får bli en utvidet hobby etter fylte 62.

All honør til Bjugn som ikke ville ha ekteskap med Ørland. Som regel er det bare lummerusk å tjene på sammenslåing.

En burde heller ha slått sammen fylker. F.eks Rogaland/Hordaland, ett Agder osv. Som økonomisk motvekt til det sentrale østlandet som stikker av med det meste.

 

 

Tenk på alle de som samler på fylkestopper, Dag. Det blir krise om man slår dem sammen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle de som samler på fylkestopper, Dag. Det blir krise om man slår dem sammen!

Et viktig innlegg Lompa !

REJOHN skriver lenger oppe et innlegg der det tydlig går fram at stavangerfolk ikke tåler bergensere.

Det er vel den gjengse holdningen til naboer her i landet.

Tror vi beholder Status Quo for fredens skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen savner initiativ i denne saken, så kanskje vi skal være proaktive?Vi kunne tegne kommunekartet helt på nytt basert på hvilke topper vi mener er gode kommunetopper, og så samlet bygdene rundt til en kommune? På den måten blir ingen fornøyd (annet enn oss), og det er jo mye bedre enn den kranglingen vi har nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på et ekteskap som endte med brudd !

Når en med etternavn Monsen uttaler seg så lytter jeg. Sånn er det også med ytringene til  Walter Monsen i VG.

Litt flaterende for Brønnøy er nok dette men moderator @Kjell Iver fra Brønnøysund står han vel av... :D

Slik kom kom Lysingen-648moh tilbake i lyset i 77.

Forøvrig er det bare en turrapport fra Lysingen på Fjellforum.

Det er raceren 500fjell(aktiv medlem fra barndommen til ut i 20 åra) som har skrevet den:

 

http://www.fjellforum.no/topic/20623-lysingen-siste-topp-p%C3%A5-raidet-11-juli-2011/?hl=lysingen

 

Kunne vært på tide med en ny en ...??

 

 

tgegf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kansje kunde ha definiert kommuner som 'alt under 850 meter', og alt derover bare som utenom-kommunale topper? Da kunde gamle kommunetoppsamlere sette nye rekort gjennom å samle på UKTer, og vi hade engagert tidligere ferdigsamlede topper på nytt? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.