Gå til innhold
  • Bli medlem

Smør på tur


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Annonse

Frem til det er harskt.;)

 

Kommer helt an på tempraturen det blir lagret i. Er det på fjellet og du lagrer det under sekken i forteltet, så varer det like lenge som hjemme i kjøleskapet. Under tregrensa, badende i solveggen så 3-4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer snart en av lettpakkerne våre og fortellr at han tørker smøret for å spare vekt :-)

Nei nei nå fjaser du.

Lettpakkerne lager det selv on the fly, noen kjappe drag på reinsdyr eller moskus spenene, og så følger de denne oppskriften

http://www.nrk.no/video/a_lage_smor_pa_setra/0174351736333266/emne/arbeidsliv/

Hei. Lurer på hvor lenge steikesmør holder seg på tur? Tenker da på sommerstid.

Siden du skriver steikesmør regner jeg med du skal bruke det til steking og ikke på brødskiva.

Isåfall vil jeg anbefale flytende smør.

Fint å steke med, og fint å lage litt "kryddersmørblanding" som man har på fisken før man steker den.

Forholds lite gris og mindre sjanse for å skitne til smøret når man ruller rundt i teltet eller under tarpen.

Og jo så smaker det helt greit med en dærsj midt i havregrøten ;)

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med at STF gjerne ville ha greie på hva holdbarhet virkelig innebar, gjorde jeg noen små undersøkelser. (Jeg jobber i dagligvarebransjen) Og da var selvsagt smør oppe.

holdbarheten på de små begrene som ligger på hytta er ca 3 mnd. Det henger ikke helt sammen med at hyttene får levering en gang i året. Og smøret står ikke på kjøl....

 

Fra leverandøren ble det sagt, med bakgrunn i "forsøk", at holdbarheten var mye lenger, men at noe av næringsverdien ville "forsvinne" etter hvert. Smøret kunne bli harskt. Harskt smør kjennes på lukta.

Men selv om smøret ble harskt, så ble det ikke "farlig", og under krigen ble harskt smør brukt.

 

Det værste som kan hende med smør på en 3- 4 dagers tur, er at det blir flytende og renner ut i sekken, på klær og utstyr.

 

 

Med bakgrunn i datostempingen, hiver bransjen tonnevis av mat. Notura og Tine har endret fra "siste forbruksdato" til "best før" for en del varer nettopp for å unngå svinn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skille på smør og margarin her. Smør er et meieriprodukt mens margarin er noe tjafs framstilt fra noen kjemiske greier hvor en har utvunnet fett fra soja, raps e.l.

 

Meierismør har nok litt kortere holdbarhet, men skal fint klare en uke på tur og lengre også så lenge man unngår å la det ligge i den verste solsteiken hele dagen. Selve fettet i smør tåler varme bedre enn olje og margarin fordi det har mer mettet fett, men melkerestene tåler ikke like mye varme. 

 

Om man ikke liker den industrielle margarinen, men likevel vil ha med seg fett som holder seg lenge i høye temperaturer så er kokosolje et godt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarheten er utmerket så lenge det er en lufttett pakning. Bruk flytende smør som foreslått og sommervarmen er ei et problem. Smør smelter på litt over 30'C.

 

 

PS

For å skille mellom snørr og barter:

Fremskaffelse av melk fra rein/moskus for så å spikke seg et halvt meieri med en Mora er et bushcraft-prosjekt.

Lettpakkeren vil derimot beregne og måle opp nøyaktig dagsbehov for smør, vurdere de ulike sortene smør i forhold til kalorinnhold og så bruke et par måneder på å finne Den Perfekte Beholderen.

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bli pakket i sekken en uke i femund i sommer. Får passe på å holde det i sekken mesteparten av tiden:-)

Hvis du pakker det vanntett, så kan det legges i myr eller i vann mens du er i leiren. Ikke problem på en ukes tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarner (klarer?) smøret så blir holdbarheten bedre. I tillegg har du smøret i flytende form en stund, så du kan helle det på hvordan beholder du vil etterpå. Fylle det på en termos-type kopp f.eks om du vil prøve å beskytte det mot smelting. Og så fungerer det bedre til steking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en enkel, og muligens ikke anbefalt tilnærming til smør på tur. 

 

Er jeg på langtur blir all mat bedre med en skje smør, og smøret får bare finne seg i å holde seg brukbart hele turen. Har en lufttett plastboks som jeg fyller med meierismør (ca 0,3 kilo). Boksen er med på turer hele sommeren, og settes i kjøleskap mellom turene. Når smøret begynner å smake harskt er det på tide å vaske boksen og starte på nytt. Har ikke blitt dårlig enda, tror jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Største fare ved smør en varm sommer er vel søl i sekken og på andre ting. Jeg har hatt smør med på flere typer turer sommer og vinter. 

Vinter blir det steinhardt og brukes bare i havregrøten Da er de små hotell porsjons plastgreiene praktiske om enn emballasje spill. 

 

Sommer må det i en "sikker" plastboks så søl unngås. Selv i varmt vær vil det holde minst en ukes tid - mer eller mindre flytende. Men det pleier da å bli ganske kalt på natten her i Norge! Plasser det i skyggen, vått gress, i vann mm. 

Harsk smør er som sagt ikke farlig, men pyton.

 

Flytende bakesmør kan være en løsning. En gang kunne man få smør på tube - har ikke sett det lenge, men heller ikke søkt etter det. Praktisk om sommeren - ubrukelig om vinteren.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en passelig klump med godt smør i en ziploc pose. Har aldri opplevd at det blir dårlig på tur. Graver ut det jeg trenger med skeia. Påsan holder godt på smøret selv om det skulle bli litt flytende. Men dobbel pose kan være lurt, for hvis været slår til i femunden så blir nok smøret temmelog mykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Lurer litt på dette med holdbarhet og bruken av flytende melange på tur om vintern, og også om sommeren. 

Har hatt med flytende melange på kalde vinterturer før, aldri hatt problemer men mulig e har hatt flaks hver gang. Fryser flytende melange? (ja selfølgelig gjør det det, men ned i hvilken temperatur må e for at det fryser?) Hva ville dere andre her inne på forumet valgt? Flytende melange eller smør/steikesmør på tur om vinteren over lengre periode? Typ 2 måneder. 

Ser for meg at når det først er fryst så er nok smør i papir langt enklere å porsjonere enn det som da ligger i tube. 

Så til sommeren:

Vanlig smør harskner jo, så derfor blir e å bruke rapsolje, hatt god suksess hittil med det men smaken blir jo uansett ikke den samme. Og i pannekakerøre (egentlig toro sin vaffelrøre) så må det blandes inn x antall ml smør, der fungerer rapsolje litt dårlig spør du meg. Så:

Hvilke alternativer her e? For turer om sommeren på opp mot 30 dager ute av gangen? Vanlig smør blir nok dårlig. Men hva med rapsbasert stekefett? 

 

Hadde med meg 500g smør til Pasvik senhøst ifjor. Detta lå lufttett i en nalgeneflaske og etter ish 10 dager lukta det ikke stort annet enn døden. Så smør lufttett er fyfy ble da min konklusjon. 

 

Vinter: Flytende melange eller smør i papir? 

Sommer: rapsolje eller hva annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AmundJS skrev (På 15.10.2020 den 7.14):

Lurer litt på dette med holdbarhet og bruken av flytende melange på tur om vintern, og også om sommeren. 

Har hatt med flytende melange på kalde vinterturer før, aldri hatt problemer men mulig e har hatt flaks hver gang. Fryser flytende melange? (ja selfølgelig gjør det det, men ned i hvilken temperatur må e for at det fryser?) Hva ville dere andre her inne på forumet valgt? Flytende melange eller smør/steikesmør på tur om vinteren over lengre periode? Typ 2 måneder. 

Ser for meg at når det først er fryst så er nok smør i papir langt enklere å porsjonere enn det som da ligger i tube. 

Så til sommeren:

Vanlig smør harskner jo, så derfor blir e å bruke rapsolje, hatt god suksess hittil med det men smaken blir jo uansett ikke den samme. Og i pannekakerøre (egentlig toro sin vaffelrøre) så må det blandes inn x antall ml smør, der fungerer rapsolje litt dårlig spør du meg. Så:

Hvilke alternativer her e? For turer om sommeren på opp mot 30 dager ute av gangen? Vanlig smør blir nok dårlig. Men hva med rapsbasert stekefett? 

 

Hadde med meg 500g smør til Pasvik senhøst ifjor. Detta lå lufttett i en nalgeneflaske og etter ish 10 dager lukta det ikke stort annet enn døden. Så smør lufttett er fyfy ble da min konklusjon. 

 

Vinter: Flytende melange eller smør i papir? 

Sommer: rapsolje eller hva annet? 

Klarer du å beskrive lukta til det bederva smøret? Var det en harsk, tran-aktig lukt, eller en sur, råtten, gjær- eller fjøs-aktig lukt? 

Jeg har forstått det slik: ønsker vi maksimal holdbarhet på fett, må vi minimere de fysiske, kjemiske og biologiske prosessene som kan forringe kvaliteten. I rene oljer er ikke biologien noe problem - fraværet av vann, proteiner og karbohydrater gir ikke noen sannsynlig grobunn for bakterier eller mugg - men smør inneholder rundt 15% vann, pluss litt karbohydrater og proteiner, som gir grobunn for uønskede framvekster. Flytende Melange har jeg ikke kjøpt på mange år, men det inneholder melkepulver og freser når det tilsettes en varm panne (ergo, inneholder vann)? I såfall har det også det samme potensialet, men jeg tipper tuten på flaska gjør at lite finner veien inn i matvaren.  

Saltet i smør (og melange) hemmer delvis framveksten av bakterier, men salt bidrar også over tid til den fysiske og kjemiske harskningen av fettet, der fettsyrene oksiderer eller brytes opp i mindre biter - det samme gjør høy temperatur, sterkt lys og kontakt med oksygen, vann og reaktive metaller (f eks jern).

Mettede fettsyrer er som regel mer motstandsdyktige mot oksidering enn enumettede fettsyrer, som i sin tur som regel er mer motstandsdyktige mot oksidering enn flerumettede fettsyrer. Konsistensen til fettet følger generelt samme inndeling: mettede fettsyrer er ofte faste ved romteperatur, mens en del flerumettede fettsyrer kan holde seg flytende til og med i kjøleskapstemperatur. Rapsolje og flytende margarin har høyere andeler av flerumettede fettsyrer enn f eks smør, storfetalg, kokosfett og (hovedsaklig enumettet) olivenolje. Fettløselige antioksidanter kan hemme oksideringen av fettsyrer - derfor er kommersiell frityrolje (i alle fall i USA) tilsatt vitamin E for å forlenge oljens levetid. Flytende Melange inneholder både vitamin A, D og E - jeg tipper de bidrar til at hemme de ganske tallrike umettede fettsyrenes oksidering.

Mange har tidligere i tråden anbefalt å ta med klaret smør på tur - det tror jeg er et umerka råd! Ved å klare smøret fjernes både vann, proteiner, karbohydrater og trolig også saltet. Jeg tipper klaret smør vil ha en god holdbarhet også på lengre sommerturer, men har ikke prøvd det sjøl. For å få lengst mulig holdbarhet ut av fettet bør en så langt det lar seg gjøre oppbevare det kaldt og mørkt, minimere kontakt med vann, oksygen, salt og reaktive metaller, og velge fett med høyere andeler mettede fettsyrer, eller i det minste unngå oljer med høye andeler flerumettede fettsyrer (med mindre de også inneholder en god del antioksidanter, som riskliolje med vitamin E).

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HåkonNB skrev (2 timer siden):

For å få lengst mulig holdbarhet ut av fettet bør en så langt det lar seg gjøre oppbevare det kaldt og mørkt, minimere kontakt med vann, oksygen, salt og reaktive metaller, og velge fett med høyere andeler mettede fettsyrer, eller i det minste unngå oljer med høye andeler flerumettede fettsyrer (med mindre de også inneholder en god del antioksidanter, som riskliolje med vitamin E).

...eller bare venne seg til smaken av harskt fett 😁

Hvor lenge er folk på tur forresten, når smøret klarer å harskne i løpet av turen? Jeg kan ikke huske å ha merket noe til harsk smak, men jeg har klart å få mugg på smør i kjøleskapet hjemme når det sto i en burk bakerst i skapet, der bakerst i det hjørnet der avlivede ting kommer til live igjen.

;-)

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HåkonNB skrev (5 timer siden):

Klarer du å beskrive lukta til det bederva smøret? Var det en harsk, tran-aktig lukt, eller en sur, råtten, gjær- eller fjøs-aktig lukt? 

Jeg har forstått det slik: ønsker vi maksimal holdbarhet på fett, må vi minimere de fysiske, kjemiske og biologiske prosessene som kan forringe kvaliteten. I rene oljer er ikke biologien noe problem - fraværet av vann, proteiner og karbohydrater gir ikke noen sannsynlig grobunn for bakterier eller mugg - men smør inneholder rundt 15% vann, pluss litt karbohydrater og proteiner, som gir grobunn for uønskede framvekster. Flytende Melange har jeg ikke kjøpt på mange år, men det inneholder melkepulver og freser når det tilsettes en varm panne (ergo, inneholder vann)? I såfall har det også det samme potensialet, men jeg tipper tuten på flaska gjør at lite finner veien inn i matvaren.  

Saltet i smør (og melange) hemmer delvis framveksten av bakterier, men salt bidrar også over tid til den fysiske og kjemiske harskningen av fettet, der fettsyrene oksiderer eller brytes opp i mindre biter - det samme gjør høy temperatur, sterkt lys og kontakt med oksygen, vann og reaktive metaller (f eks jern).

Mettede fettsyrer er som regel mer motstandsdyktige mot oksidering enn enumettede fettsyrer, som i sin tur som regel er mer motstandsdyktige mot oksidering enn flerumettede fettsyrer. Konsistensen til fettet følger generelt samme inndeling: mettede fettsyrer er ofte faste ved romteperatur, mens en del flerumettede fettsyrer kan holde seg flytende til og med i kjøleskapstemperatur. Rapsolje og flytende margarin har høyere andeler av flerumettede fettsyrer enn f eks smør, storfetalg, kokosfett og (hovedsaklig enumettet) olivenolje. Fettløselige antioksidanter kan hemme oksideringen av fettsyrer - derfor er kommersiell frityrolje (i alle fall i USA) tilsatt vitamin E for å forlenge oljens levetid. Flytende Melange inneholder både vitamin A, D og E - jeg tipper de bidrar til at hemme de ganske tallrike umettede fettsyrenes oksidering.

Mange har tidligere i tråden anbefalt å ta med klaret smør på tur - det tror jeg er et umerka råd! Ved å klare smøret fjernes både vann, proteiner, karbohydrater og trolig også saltet. Jeg tipper klaret smør vil ha en god holdbarhet også på lengre sommerturer, men har ikke prøvd det sjøl. For å få lengst mulig holdbarhet ut av fettet bør en så langt det lar seg gjøre oppbevare det kaldt og mørkt, minimere kontakt med vann, oksygen, salt og reaktive metaller, og velge fett med høyere andeler mettede fettsyrer, eller i det minste unngå oljer med høye andeler flerumettede fettsyrer (med mindre de også inneholder en god del antioksidanter, som riskliolje med vitamin E).

Oioi detta var mye god informasjon!!

Det lukta faktisk mere råttent, eller for å være helt presis: kadaver.. Og da var nalgeneflaska det var på lukket så og si hele tida, mye temperaturendring så kan ha oppstått kondens? 

Uansett. Dette er til utrolig god hjelp! Fint å få litt klarhet i dette med hva en bør velge og hvorfor. Klarnet smør hadde jeg faktisk ikke tenkt på i det heletatt! 

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

...eller bare venne seg til smaken av harskt fett 😁

Hvor lenge er folk på tur forresten, når smøret klarer å harskne i løpet av turen? Jeg kan ikke huske å ha merket noe til harsk smak, men jeg har klart å få mugg på smør i kjøleskapet hjemme når det sto i en burk bakerst i skapet, der bakerst i det hjørnet der avlivede ting kommer til live igjen.

;-)

Vel på den turen med dårlig smør, ikke mere enn 2 uker. På min neste tur så kan en mangedoble det antallet uker så da blir det litt viktigere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lang holdbarhet på smør ville jeg laget klarnet smør og samtidig puttet oppi antioksidanter mens det klarnede smøret er flytende. Dette kan f.eks være bladkrydder, som inneholder mye antioksidanter, som oregano, basilikum, timian..... Men det vi sette smak på smøret. Antioksidantene hindrer oksidering, altså harskning. En kan også bytte ut krydderet med å løse opp C-vitaminer eller andre antioksidanter i pilleform i smøret under tillagingen av klarnet smør. Oppe i denne posten nevner @HåkonNB A, D og E - vitamin og melange. Ville da knust pillene til pulver og rørt det inn. C-vitamin er også antibakterielt og et konserveringsmiddel, og vil på denne måten forlenge holdbarheten. Jeg er litt usikker på hvordan C-vitamin reagerer på temperaturen under laging av klarnet smør (jeg har laget det mange ganger, men ikke tilsatt antioksidanter). C-vitaminet brytes ned av koking, lys, oksygen, røyking og varme, men jeg vet ikke hvor høy temp det tåler. Men ved laging av klarnet smør trengs smøret bare å smeltes slik at fettet skilles fra melkeproteinet (kaseinet og myseproteinet) og laktosen, noe som skjer v litt over 30 grader iflg @Grimner lengre opp i posten. Ville og pakket i lufttett og lystett innpakking. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AmundJS skrev (3 timer siden):

Oioi detta var mye god informasjon!!

Det lukta faktisk mere råttent, eller for å være helt presis: kadaver.. Og da var nalgeneflaska det var på lukket så og si hele tida, mye temperaturendring så kan ha oppstått kondens? 

Uansett. Dette er til utrolig god hjelp! Fint å få litt klarhet i dette med hva en bør velge og hvorfor. Klarnet smør hadde jeg faktisk ikke tenkt på i det heletatt! 

 

Vel på den turen med dårlig smør, ikke mere enn 2 uker. På min neste tur så kan en mangedoble det antallet uker så da blir det litt viktigere. 

Høres ut som at bakterier kanskje tok seg til rette i smøret. Uansett, del gjerne med oss alle hva du finner ut der ute i felten, så får vi se om bok-læra tåler møtet med den virkelige verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellkaren skrev (45 minutter siden):

En kan også bytte ut krydderet med å løse opp C-vitaminer eller andre antioksidanter i pilleform i smøret under tillagingen av klarnet smør. Oppe i denne posten nevner @HåkonNB A, D og E - vitamin og melange. Ville da knust pillene til pulver og rørt det inn. C-vitamin er også antibakterielt og et konserveringsmiddel, og vil på denne måten forlenge holdbarheten. Jeg er litt usikker på hvordan C-vitamin reagerer på temperaturen under laging av klarnet smør (jeg har laget det mange ganger, men ikke tilsatt antioksidanter). C-vitaminet brytes ned av koking, lys, oksygen, røyking og varme, men jeg vet ikke hvor høy temp det tåler.

Er ikke C-vitamin vannløselig, og ikke fettløselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.