Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett sovepose til vinter - i kombinasjon med mindre sovepose


joac

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har for tiden to soveposer, en Haglofs Goga 3500 og en ME Xero 250. Haglofsen er ypperlig til vinterbruk og tåler fint -30, men jeg funderer på å kjøpe en lettere vinterpose som jeg evt. kan bruke sammen med Xero 250 dersom det skulle bli grisekaldt. På den måten kunne jeg hatt et litt mer fleksibel oppsett med Xero 250 til sommerbruk, Ny sovepose til sen høst, vår og sen vinter og begge soveposene for kald vinter.

Så det jeg er på utkikk etter er:

 

Sovepose som

1) har  komforttemperatur ned mot ca -10

  (Da tenker jeg at jeg lett kan klare -15 med superundertøy)

 

2) er rimelig romslig (slik at Xeroen får plass inni)

 

3) Bør veie rundt kiloen eller lettere

 

Noen som har noen gode forslag eller har erfaringer med tilsvarende oppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med en Xero 250 tror jeg ikke du behøver en -10 gr pose for at kunne sove i -15 (kombineret). Det vil være nok med en pose som Fjällräven Skule 3-season - ja, måske endda en 2-season. Så kommer du også ned i nærheden af 1 kg :-)
 

Det er jo fiber poser, og jeg tror det vil være et godt valg, fordi de er temmelig rummelige. Hvis du skal finde en dunpose, som er let, så bliver det nok svært også at finde en, som er ekstra rummelig. Hvis den er trang, så bliver det ikke godt at kombinere den med en anden pose indeni. Der bliver for lidt plads, og du får ikke tilstrækkelig gavn af dunenes isoleringsevn (Xero 250 posen).

 

Jeg vil gætte på at en kombination af en +2 gr. fiberpose og en xero250, giver en komfort temperatur på omkring minus 15 - totalt. Baseret på mine egne erfaringer med at sove i 2 sveposer i frostvejr.

 

Hilsen Peter i Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.